Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

Drošs vai parasts elektroniskais paraksts – kāpēc tas ir svarīgi?

Foto: «Apollo»

Vēl aizvien bieži rodas pārpratumi sakarā ar to, kāda ir atšķirība starp elektronisko parakstu un DROŠU elektronisko parakstu, tomēr to atšķirību nošķiršana ir ļoti svarīga, lai nerastos pārpratumu.

Par atšķirībām starp šo abu mūsdienās aizvien biežāk izmantoto pakalpojumu atšķirībām stāsta VAS Latvijas Valsts Radio un Televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta: «To, kas ir uzskatāms par drošu elektronisko parakstu, mūsu valstī stingri reglamentē likums, precīzāk, Elektronisko dokumentu likums. Atbilstoši tam, šobrīd Latvijā ir tikai viens drošs elektroniskais paraksts – LVRTC pārvaldītais «eParaksts». Līdz ar to LVRTC ir akreditēts kā Latvijā vienīgais uzticams sertifikācijas pakalpojuma sniedzējs.

Ir vairāki faktori, kas nosaka to, ka elektroniskais paraksts ir drošs. Pirmkārt, tam ir tāds pats juridiskais spēks kā cilvēka fiziskam parakstam «uz papīra». Dažbrīd tas pat ir drošāks parakstīšanās veids nekā parakstīšanās «ar roku», jo tā droša eParaksta autentiskumu ir iespējams pārbaudīt ātrāk un drošāk, nekā veicot fiziskā paraksta ekspertīzi.

Otrkārt, drošs eParaksts ir universāls parakstīšanās līdzeklis. Elektroniski tikai ar drošo «eParakstu» parakstītus dokumentus pieņem visas valsts un pašvaldību iestādes, ar to var slēgt savstarpējus līgumus gan privātpersonas, gan uzņēmumu pilnvarotās personas nav nepieciešams atsevišķi vienoties par «eParaksta» izmantošanu, jo to kā drošu un uzticamu parakstīšanās līdzekli atzīst likums. Respektīvi, iesniedzot ar «eParakstu» parakstītu elektronisko dokumentu valsts un pašvaldības iestādēs cilvēks var būt drošs, ka dokuments tiks pieņemts.

www.eparaksts.lv

Kas tad ir citi tā sauktie elektroniskie paraksti? Tie ir nekvalificēti elektroniskie paraksti, kur pusēm rakstiski iepriekš jāvienojas par to izmantošanu (piemēram, aizpilda un paraksta pieteikumu ar VID u.c.), un tie ir derīgi tikai saziņai starp cilvēku un šo konkrēto iestādi. Tie nav derīgi, piesakoties citu komersantu pakalpojumiem, vai saziņai ar valsts iestādēm, piemēram, ar VID EDS elektronisko parakstu nevar nosūtīt iesniegumu VSAA.

Savukārt, ar «eParakstu» var nosūtīt dokumentus ne tikai valsts iestādēm, bet arī pieteikties tādu uzņēmumu kā If apdrošināšana, «UniCerdit Leasing», «Neste Oil», «Latvija Statoil», «Baltcom», «Rīgas Siltums», «Mobility», «Latvijas Televīzija», «Stream networks» un «BigBank» piedāvātajiem pakalpojumiem, slēgt līgumus, pilnvarojumus, parakstīt rēķinus utt.

Lietot «eParakstu», īpaši virtuālo, ir ērti – nepieciešams tikai apstiprināt pieteikumu kādā no klientu apkalpošanas centriem («SEB Ibankas» un «eID» lietotājiem, kas kartes saņemšanas brīdī aktivizējuši «eParakstu» «eID», pat nav jādodas uz KAC), un var iegādāties nepieciešamās «eParakstīšanās» reizes. Virtuālajam «eParakstam» nav nepieciešamas palīgierīces, vien dators ar interneta pieslēgumu. Kas vēl ir ērti – ar virtuālo var parakstīt arī dokumentus PDF formātā.»

0 Komentāri