Bez pieredzes biznesā līdz veiksmīgam produktam

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Jānis Vidmants

2011. gada biznesa ideju konkursā «Ideju kauss» veiksmīgi sevi pierādīja Inga Priedīte, kura konkursā startēja ar ideju par adītiem atstarotājiem, un dažu gadu laikā viņai ir izdevies to attīstīt līdz atpazīstamam zīmolam «ZIB*». Inga ar savu komandu jau ir paplašinājuši produktu klāstu no atstarojošiem apģērbiem līdz košiem dizaina apģērbiem un aksesuāriem, kuri ir iecienīti ne tikai Latvijā, bet arī vairākās eksotiskās zemēs.

Viņa atklāj, ka pirms konkursa viņai nav bijis reālu priekšstatu par uzņēmējdarbību: «Viss tik tiešām sākās ar «Ideju kausu». Sākotnēji man bija vairākas idejas, parunāju ar draugiem, kura viņiem liekas perspektīvāka. Secinājumi bija vairumam līdzīgi – atstarojošie adījumi varētu būt kaut kas interesants un nepieciešams. Es turpināju konkursā attīstīt šo ideju, pirmo reizi dzīvē rakstīju biznesa plānu, iedziļinājos biznesa procesos, pirms tam par to visu nebija ne jausmas. Ļoti palīdzēja tas, ka konkursa struktūra uzbūvēta kā pa pakāpieniem, kur viss notiek secīgi – apmācības, idejas prezentācija, uzņēmuma dibināšana un tamlīdzīgi. Vairāku mēnešu garumā ieguvu nepieciešamo, lai ideju komercializētu.»

Viens no pirmajiem zīmola “ZIB*” produktiem – atstarojoša adīta cepure
Viens no pirmajiem zīmola “ZIB*” produktiem – atstarojoša adīta cepure Foto: Publicitātes foto

Jautāta, ko topošajiem uzņēmējiem un konkursa dalībniekiem viņa varētu ieteikt tagad, Priedīte teic: «Labs moments, kas patlaban jāizmanto, ir tik aktīvā un populārā sociālo mediju loma, kas atšķirībā no laika pirms desmit gadiem, nebija vēl tik nozīmīga. Tagad, kaut biznesa ideja nav nemaz vēl īsti gatava, to tik un tā var «palaist» sociālajos medijos. Pirmkārt, tas palīdz raisīt interesi cilvēkos, un otrkārt, pats dalībnieks var veikt pirmos viņu reakcijas novērojumus – vai ideja/produkts patīk, vai tas viņiem vajadzīgs – un pēc tam turpināt ideju attīstīt, vadoties pēc iegūtajiem rezultātiem. Tā ir liela priekšrocība, kādas agrāk nebija.»

Neveiksmes ir vajadzīgas

Tāpat Priedīte mudina nepārdzīvot, ja kāda no idejām neizdzīvo. «Pati esmu ļoti elastīgs cilvēks – ja kāda iecere neizdodas, radu nākamo ideju. Mums pašiem praksē bijis, kad radīts ne tik veiksmīgs produkts, taču neesam par to ļoti pārdzīvojuši, gluži pretēji – esam izvērtējuši situāciju, lai zinātu, ko darīt tālāk. Tās ir mācības. Daudzi biznesā iesāk ar vienu ideju, bet beigās lielākos panākumus gūst ar kaut ko pavisam citu, kas vienkārši radies paralēli, attīstot sākotnējo ieceri.

Tāpat, attīstot vēl nebijušu produktu, nebaidies no problēmām un šķēršļiem, jo tās iepriekš nav bijušas risinātas. Tu jau būsi soli priekšā citiem, kuri to vēl nav sākuši darīt. Nekad nevar zināt, kāds ceļš izvērtīsies uzņēmējdarbībā, tādēļ pats galvenais ir vienkārši sākt darīt, jo ne jau vienmēr uzvar tās labākās idejas, bet gan tie, kas reāli kaut ko dara.»

Viss sākas no vīzijas un komandas

2014. gada konkursa «Ideju kauss» finālista - «[ZEFĪRS] concrete design», kas nodarbojas ar dažādu dizaina izstrādājumu ražošanu no betona, - viens no radītājiem Valters Stūris atklāj, ka pirmie pasūtījumi saņemti un reālā ražošana sākta kopā ar bijušo klasesbiedru Osvaldu Trofimovu un arhitekti Ievu Māķenu speciāli aprīkotā pagrabā Purvciemā.

«Mums bija zināšanas par betonu un vēlme to «pieradināt» pavisam citiem, smalkākiem izstrādājumiem. Lai panāktu unikalitāti un izveidotu savu betona recepti mūsu vīzijai par produktiem, kādu laiku bija jāeksperimentē,» stāsta V. Stūris. «Šajā procesā vērsāmies pie Rīgas Tehniskās universitātes zinātniekiem, kuri mums sniedza konsultācijas un rekomendācijas. Mēs arī raudzījāmies uz apkārt esošiem priekšmetiem un iztēlojāmies, kādi tie varētu būt no betona, Ieva veidoja dizainus un mēs ar Osvaldu tos īstenojām.»

“Brīvdabas viesistaba” Līvānos, Ievas Māķenas un Valtera Stūra dizains un izpildījums
“Brīvdabas viesistaba” Līvānos, Ievas Māķenas un Valtera Stūra dizains un izpildījums Foto: Jānis Vidmants

«Mēs ar komandu esam nemitīgos izaicinājumu meklējumos. Paralēli viegli tiražējamiem un pārdodamiem interjera priekšmetiem, kurus ražojam pēc pasūtījuma, mums ir nemitīga vēlme pierādīt mūsu «pieradinātā» betona daudzpusīgās īpašības un atklāt arvien jaunus pielietojumus šim materiālam. Ievas Māķenas ideja par betona «parketu» ir viens no nesenajiem izaicinājumiem, kuru pašreiz attīstām.»

Laid ideju pasaulē

Stūris atklāj likumsakarību par idejām: «Vienmēr jāpatur prātā tas, ka tu neesi vienīgais pasaulē, kurš ir iedomājies par konkrēto ideju, lai arī cik ģeniāla tā nebūtu. Bet tu vari būt pirmais, kurš to īsteno un noved līdz rezultātam.» Viņš arī uzsver, ka nevajag baidīties stāstīt citiem par savu ideju: «Jā, pastāv iespēja, ka kāds to sadzirdēs un gribēs varbūt kaut ko nošpikot, bet no tā nav jābaidās, veselīga konkurence patiesībā ir forša.»

Bāra “NEMIERS” interjers pēc Zanes Teteres Šulces dizaina ar “[ZEFĪRS] concrete design” veidoto leti
Bāra “NEMIERS” interjers pēc Zanes Teteres Šulces dizaina ar “[ZEFĪRS] concrete design” veidoto leti Foto: Jānis Vidmants

Viņaprāt, biznesa ideju konkurss «Ideju kauss» ir unikāla iespēja, kas jāizmanto savas uzņēmējdarbības sākšanas stadijā: «Ir iespēja iegūt speciālistu atbildes uz ļoti specifiskiem jautājumiem, tas palīdz fokusēties uz to, kas tieši un kurā brīdī ir jādara, un atklāj klupšanas akmeņus, par kuriem nebūtu iedomājies.

Piemēram, kad mēs pēc konkursa piedalījāmies citos līdzīgos pasākumos vai uzstājāmies, mums vairs nebija grūtību runāt par savu produktu, jo tas jau pamatīgi tika atstrādāts šajā konkursā. Ļoti detalizēti, soli pa solītim bijām izgājuši visam cauri, atradām atbildes uz jautājumiem, par kuriem iepriekš nebija ne jausmas. Pats līdz tam nebiju kalis īpašus biznesa plānus, bet šis bija tāds kā mazs pārbaudījums jeb tests, kas ļoti palīdzēja pašiem saprast neskaitāmi daudz lietu.»

www.idejukauss.lv

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu