Pētījums: Fiziķi radījuši jauna veida gaismu

Foto: PantherMedia/Scanpix

Pirmo reizi vēsturē zinātniekiem izdevies izveidot sadursmi starp trīs fotoniem, kā rezultātā radusies jauna veida gaisma.

Pētījumā, kura rezultāti publicēti zinātniskajā žurnālā «Science», zinātnieki apgalvo, ka šī jaunā gaisma var tikt izmantota, lai ātri veiktu ārkārtīgi sarežģītus kvantu aprēķinus.

Pētījums (Angļu val.)

Fotoni ir sīkas gaismas daļiņas, kas parasti atsevišķi ceļo gaismas staros un nekad cits ar citu nesaduras. Tomēr 2013. gadā zinātniekiem izdevās fotonus savienot pāros, kā rezultātā radās jauns vielas stāvoklis. Šis pētījums savukārt atklāj, ka šāda veida sadursmi iespējams izvērst plašumā.

«Jautājums, vai molekulai iespējams pievienot vairāk un vairāk fotonu, lai izveidotu lielākus veidojumus, vienmēr bijis aktuāls,» rakstīts pētījumā.

Lai atbildētu uz šo jautājumu, zinātnieki atdzesēja rubīdija atomu mākoni līdz ļoti zemai temperatūrai. Tas palēnināja atomu kustību līdz gandrīz miera stāvoklim. Tad caur šo mākoni vājš lāzera stars reizē raidīja dažus fotonus. Otrā mākoņa pusē šie fotoni iznāca ārā kā pāri vai tripleti.

Pētnieki uzskata, ka šī savienošanās notiek tāpēc, ka fotoni kā bites ziedu laukā laidās no viena atoma pie otra, izveidojot tā saucamos polaritonus jeb kvazidaļiņas, kas ir atoma un fotona hibrīds. Ja vairāk nekā viens fotons gadās atoma tuvumā, tad var veidoties pāri vai pat tripleti. Viss process aizņem sekundes miljono daļu.

Šis pētījums ir jaunākais solis tuvāk pētnieku «izsapņotajam» kvantu datoram – neiedomājami spēcīgai mašīnai, kas spēs atrisināt problēmas, ko nespēj parastie datori. Šīs mašīnas būs neiedomājami ātras.

Gaisma jau tiek izmantota, lai ļoti ātri un lielos attālumos pārraidītu informāciju. Optiskie kabeļi ir uzskatāmākais šā procesa piemērs.