Astronomi atklājuši piķa melnu planētu

Foto: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Starptautiska astronomu komanda, izmantojot Habla teleskopa spektrogrāfu (STIS), izpētīja, cik daudz gaismas atstaro citplanēta WASP-12b, lai labāk izprastu tās atmosfēras sastāvu. Rezultāti bija pārsteidzoši - planēta praktiski neatstaro gaismu. Tās albedo ir 0,064, kas nozīmē, ka tā ir melnāka par svaigu asfaltu. Tā gaismu atstaro aptuveni divas reizes sliktāk nekā Mēness, kura albedo ir 0,12 (Zeme - 0,37; Encelads - 1,4). Jaunākie rezultāti liek pārvērtēt līdz šim izvirzītās atmosfēras sastāva idejas un izvirzīt jaunus mehānismus tik zema albedo iegūšanai.

WASP-12b riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni WASP-12, kas atrodas aptuveni 1400 gaismas gadu attālumā. Tā tika atklāta 2008.gadā un ir viena no vislabāk izpētītajām citplanētām. WASP-12b rādiuss ir divas reizes lielāks par Jupitera izmēriem. Planētas orbīta atrodas ļoti tuvu zvaigznei, un viens gads uz tās ilgst aptuveni vienu Zemes dienu. WASP-12b ir «karstais jupiters». Zvaigznes gravitācija ir deformējusi planētu, un tās forma atgādina olu. Dienas pusē virsmas temperatūra ir aptuveni 2600 grādi pēc Celsija.

Visticamāk, ka augstā temperatūra ir arī zemā albedo iemesls.

www.starspace.lv

«Ir zināmi arī citi karstie jupiteri, kas ir ļoti melni, bet tie ir daudz aukstāki nekā WASP-12b. Šo planētu gadījumā tiek pieņemts, ka mākoņi un sārmu metāli absorbē gaismu, bet šis mehānisms nederēs WASP-12b, jo tā ir pārāk karsta,» skaidroja pētījuma vadītājs Teilors Bels no Makgila universitātes.

WASP-12b dienas puse ir tik karsta, ka mākoņi nespēj izveidoties. Sārmu metāli ir jonizētā stāvoklī. Atmosfēra ir tik karsta, ka pat ūdeņraža molekulas sabrūk un veidojas atomārais ūdeņradis. Šo procesu rezultātā WASP-12b atmosfēra vairāk atgādina zemas masas zvaigznes, nevis planētas atmosfēru.

Lai noteiktu planētas albedo, zinātnieki novēroja WASP-12b 2016.gada oktobrī, kad planēta bija gandrīz pilnā fāzē un gatavojās aizslīdēt aiz zvaigznes diska. Planētas atstarotās gaismas apjoma tiešai mērīšanai nepieciešama aptuveni 10 reizes lielāka precizitāte nekā parasto tranzītu novērošanai. Izmantojot Habla teleskopa spektrogrāfu, pētnieku grupai izdevās izmērīt planētas albedo dažādos viļņu garumos.

«Kad bijām noskaidrojuši albedo, mēs salīdzinājām to ar agrāk izvirzīto WASP-12b atmosfēras modeļu spektrālajiem modelētajiem datiem,» pastāstīja pētījuma līdzautors Nikolajs Nikolovs no Ekseteras universitātes Lielbritānijā. «Mēs secinājām, ka dati neatbalsta nevienu no diviem šobrīd izvirzītajiem modeļiem.»

Viena modeļa gadījumā atmosfēra pamatā sastāvēja no alumīnija oksīda, kurā dominēja Mie izkliedēšana, bet otrā gadījumā tika piedāvāta atmosfēra bez mākoņiem ar Releja izkliedi. Jaunākie dati liecina par atomārā ūdeņraža atmosfēru ar hēlija piejaukumu.

WASP-12b ir otrā citplanēta, kurai ir izdevies izmērīt albedo. Pirmā bija vēl viens «karstais jupiters» - HD 189733b, kas vairāk gaismas atstaroja zilajā spektra daļā. Savukārt WASP-12b neatstaro gaismu praktiski nemaz, bet nedaudz izstaro, jo ir ļoti karsta.