Uz Marsa atklātas milzīgas ūdens ledus rezerves

Foto: NASA/JPL-Caltech/UA/USGS

Ja nu ūdens trūkums atturēja tevi no pārcelšanās uz Marsu, tagad vari būt pārliecināts, ka tas bagātīgos apjomos ir atrodams ne tikai polārajos ledājos, bet arī siltākos platuma grādos. Izmantojot Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) datus, zinātnieki ir atklājuši astoņas vietas uz sarkanās planētas, kur zem pāris metru bieza putekļu un klinšu atlūzu slāņa slēpjas visai tīra ūdens ledus rezerves.

Ūdens ledus tika pamanīts erodējošās nogāzēs. Visticamāk, tas tur sniega veidā izgulsnējies jau krietni sen. Šis atradums ir ne tikai lieliska izdevība pētīt Marsa pagātni, bet arī laba perspektīva nākotnē iecerētajām automātiskajām un pilotējamajām misijām.

Ledus atsegumi atklāti abās Marsa puslodēs, aptuveni no 55. līdz 58. platuma grādam. Zinātniekiem nav skaidrs, kā sākotnēji veidojas šādi atsegumi, bet tad, kad tie ir izveidojušies un ledus slānis ir pakļauts Saules stariem, tas sublimējas un atsegums kļūst lielāks.

www.starspace.lv

Kā pastāstīja pētījuma vadītājs Kolins Dundass, tad šādas ledus rezerves varētu klāt aptuveni 1/3 daļu Marsa. Atsegumi, kuri konstatēti MRO datos, apstiprina ūdens ledus esamību, kas jau agrāk tika reģistrēta, izmantojot NASA Mars Odyssey spektrometru, MRO radaru un Eiropas Kosmosa aģentūras Mars Express orbitālā aparāta instrumentus. NASA Phoenix misija radās, balstoties uz Mars Odyssey datiem. 2008.gadā Phoenix laboratorija, kas nolaidās 68. ziemeļu platuma grādā, konstatēja ūdens ledus rezerves zem putekļu slāņa.

MRO radara pētījumos bija redzams, ka ūdens ledus atrodas zem virskārtas, bet nebija iespējams pateikt, cik dziļi tas ir aprakts. Vai tie ir pāris metri vai desmit? Jaunākais pētījums ir precizējis ūdens ledus slāņu novietojumu. Vērtīgais resurss atrodas vidēji viena līdz divu metru dziļumā.

«Astronauti varētu paņemt spaini un lāpstu un sarakt nepieciešamo ūdeni,» paskaidroja pētījuma līdzautors Šeins Birns no Arizonas universitātes.

Tomēr tas nav tikai vērtīgs resurss nākotnē plānotajām cilvēku kolonijām, bet arī interesanta iespēja ieskatīties Marsa vēsturē. Tā kā Marsa rotācijas ass slīpums mainās būtiskāk nekā Zemes gadījumā, zinātnieki prognozē, ka ledus un putekļu proporcijas ledus izgulsnējumos būs atšķirīgas dažādos periodos.

Misija, kas varētu «ierakties» šajos ūdens atsegumos, varētu palīdzēt sniegt atbildes uz daudziem jautājumiem, kas saistīti ar ūdeni uz Marsa, - kur tas paliek, kad veidojas ledus, kad tas kūst? Protams, šādā gadījumā būtu jānodrošina sterilitāte. Ūdens un Zemes organismi ir ļoti savietojamas sastāvdaļas.