Astronomi atklājuši galaktiku, kurā nav tumšās matērijas

Foto: Nature volume 555, pages 629–632 (29 March 2018) doi:10.1038/nature25767

Zinātnieki lēš, ka 83% no visas matērijas Visumā ir tumšā matērija. Tomēr tagad, pirmo reizi vēsturē, zinātnieki atraduši galaktiku, kurā nav tumšās matērijas. Zinātnieki ir pamatīgi pārsteigti.

«Desmitiem gadu mēs uzskatījām, ka galaktikas veidojas no tumšās matērijas «burbuļiem», tomēr šī galaktika apstrīd mūsu uzskatu standartus,» komentēja pētnieks Pīters van Dokums (Pieter van Dokkum).

Galaktika, kas nodēvēta par NGC1052-DF2, ir ultradifūza galaktika; tā ir liela un atrodas 65 miljonu gaismas gadu lielā attālumā. Lai arī ultradifūzas galaktikas ir nesens atklājums, tās ir visai bieži sastopamas. Tiesa, NGC1052-DF2 ir pirmā galaktika, kurai trūkst tumšās matērijas.

Foto: Nature volume 555, pages 629–632 (29 March 2018) doi:10.1038/nature25767

«NGC1052-DF2 ir ļoti savāda parādība pat tik neparastā galaktiku klasifikācijas sistēmā,» teica Jeila Universitātes students Šeinijs Danieli (Shany Danieli).

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā «Nature», rakstīts, ka savādais galaktikas raksturs pirmo reizi astronomiem atklājās, kad tie pamanīja dažādas pretrunas starp iepriekš veiktajiem novērojumiem.

Pētījums (Angļu val.)

«Ja šajā galaktikā arī ir tumšā matērija, tad tā ir ārkārtīgi neliela. Visu galaktikas masu veido zvaigznes, tāpēc tumšajai matērijai tur nemaz nav vietas,» piebilda Dokums.

Nevienam vēl nav īsti skaidrs, kā galaktika varēja izveidoties bez tumšās matērijas.