IUB: Skanstes tramvaja būvprojekta izstrādes iepirkumā sākotnēji bija kļūdas

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA, TVNET

Lai arī šā gada vasarā Rīgas satiksme un SIA «BRD projekts» noslēguši līgumu par «Rīgas tramvaja infrastruktūras attīstība» būvprojekta izstrādi jaunas tramvaja infrastruktūras posma izbūvei un esošās tramvaja līnijas pārbūvei un autoruzraudzībai, sākotnēji iepirkuma dokumentācijā bija kļūdas, kuras noveda pie iepirkuma procesa pārtraukšanas.

Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītāja Dace Gaile skaidroja, ka Skanstes tramvaja būvprojekta izstrādes iepirkums bija visai sarežģīts, tāpēc, sadarbojoties ar Delnu, iepirkumam pievērsta uzmanība. Vērtējot iepirkumu kopumā Gaile gan atzina, ka pašlaik kļūdas, kuras noveda pie procesa pārtraukšanas, ir novērstas.

Projekts ir viens no tā dēvētā Skanstes tramvaja projekta posmiem, kas paredz 3,6 kilometrus garas jaunas līnijas izbūvi pa maršrutu Pērnavas iela - Senču iela - Zirņu iela - Skanstes iela - Sporta iela un vēl apmēram trīs kilometrus garas esošās 5. un 9. tramvaja maršrutu infrastruktūras rekonstrukciju līdz pilsētas centram.

Līguma summa ir 2,054 miljoni eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), un tajā iekļautas gan būvprojekta izstrādes izmaksas, gan autoruzraudzības izmaksas būvdarbu laikā.

Būvprojektēšanu paredzēts dalīt piecās kārtās - jaunizbūvējamais posms sadalīts divās kārtās, savukārt pārbūvējamais - trīs. Kā skaidro Zaķis, dalījums kārtās izvēlēts tāpēc, ka būvprojektu izstrāde jaunizbūvējamam posmam būs komplicētāka un laikietilpīgāka nekā būvprojektu izstrāde pārbūvējamajiem posmiem.

Būvprojektu plānots izstrādāt līdz 2020.gada pavasarim.

Projektu aktīvi uzrauga Delna un atklāj nesamērīgu potenciālo pretendentu skaita ierobežošanu

Delna pirmo uzaicinājumu piedalīties Rīgas satiksmes (RS) Iepirkumu komisijas sēdē saņēma 2016.gada 14.decembrī. Pirmā RS Iepirkumu komisijas sēde notika pēc divām dienām, tajā Delna pirmo reizi iepazinās ar iepirkuma dokumentāciju. Delna lūdza iepirkumu neizsludināt uzreiz, bet atvēlēt vismaz trīs līdz piecas darba dienas, lai iepazītos ar nolikumu un sagatavotu rekomendācijas.

RS 2016.gada 21.decembrī, neinformējot Delnu, izsludināja iepirkumu, uz kuru Delna gatavoja komentārus un rekomendācijas. Rezultātā Delnai nebija nekādas iespējas ietekmēt sarunu procedūru nolikumu.

Reaģējot uz šādu rīcību, Delna vērsās Iepirkumu uzraudzības birojā, norādot uz iepirkuma nolikuma punktiem, kas paredzēja nesamērīgi ierobežot potenciālo pretendentu skaitu un tādējādi samazināt konkurenci. Tāpat Delna lūdza veikt visas nepieciešamās pārbaudes izvēlētajai iepirkuma procedūrai un nolikumā ietvertajām prasībām.

2017.gada 12.janvārī Delna saņēma Iepirkumu uzraudzības biroja atzinumu, kurā birojs lūdz Rīgas satiksmi pārtraukt iepirkuma procesu par būvprojekta izstrādi Skanstes tramvaja līnijas izbūvei un sākt jaunu iepirkuma procesu, ņemot vērā atzinumā norādīto.

Iepirkumu uzraudzības birojs bija norādījis uz 17 precizējamiem punktiem, tostarp uz nepieciešamību veikt vienu kopēju iepirkumu projektēšanai un autoruzraudzībai, kā arī lūdza precizēt saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma vērtēšanas kritērijus un citus noteikumus.

2017.gada 28.jūlijā Rīgas satiksme izsludināja jaunu iepirkumu, kurā bija ņemtas vērā Iepirkumu uzraudzības biroja un Delnas rekomendācijas. Iepirkumā pieteicās SIA «BRD projekts», SIA «REM PRO», SIA «Vektors T».

Izvērtējot piedāvājumus, tika pieņemts lēmums, ar kuru tiesības slēgt iepirkuma līgumu piešķīra SIA «BRD projekts». Pretendenta piedāvājums tika atzīts par saimnieciski izdevīgāko ar līguma summu 2 054 388 eiro. Lēmums tika pieņemts 2018.gada 14.jūnijā.

Aizdomas par dokumentu viltošanu

Rīgas satiksmes Iepirkumu komisija 2017.gada 25.septembrī konstatēja, ka divi pretendenti savos piedāvājumos kā dzelzceļa sliežu projektētāju ir norādījuši vienu un to pašu personu. Tāpat abi pretendenti bija pievienojuši sliežu projektētāja parakstītu apliecinājumu, ka viņš nav iesaistīts cita pretendenta piedāvājumā un nav interešu konflikta situācijā.

Skaidrojot situāciju, sliežu projektētājs atbildēja, ka piekrišanu dalībai un kopējai sadarbībai sniedzis tikai vienam no pretendentiem.

Lai arī Delna norādīja uz iespējamiem pārkāpumiem, no Rīgas satiksmes aktīva rīcība nesekoja, tāpēc Delna vērsās ar iesniegumu Valsts policijā. Valsts policija, Delnai apstrīdot likumsargu lēmumu, vairākas reizes atteicās sākt kriminālprocesu noziedzīga nodarījuma sastāva trūkuma dēļ.

Delnas projektu vadītājs Jānis Veide par iespējamo viltojumu gan norādīja, ka tas bijis acīmredzams, kā arī norādīja, ka

joprojām nav saprotams, kāpēc Valsts policija vairākas reizes atteica sākt kriminālprocesu.

«Firmas.lv» pieejamā informācija liecina, ka «BDR projekts» pamatkapitāls ir 2828 eiro. Uzņēmums dibināts 2002.gadā. Pērn uzņēmuma apgrozījums bija 507 914 eiro, bet peļņa 30 377 eiro. 2016.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 619 019 eiro un peļņa - 64 541 eiro.

70,30% uzņēmuma pieder Gundaram Dilbam un 29,70% Jānim Bidzānam. «BRD Projekts» iesaistīts arī citos pašvaldības projektos. Piemēram, satiksmes pārvadam no Tvaika ielas uz Kundziņsalu kā būvprojekta izstrādātājs un autoruzraudzības veicējs izvēlēta personu apvienība «SIA «Vektors T» un SIA «BRD Projekts». Tāpat uzņēmums pērn projektēja 50 000 kvadrātmetru bruģa nomaiņu Rīgā, kas izpelnījās sabiedrības šaubas, jo iepirkuma nolikums uzvaru konkursā paredzēja būtībā tikai vienam pretendentam.

Savukārt Dilba ir dāsns ziedotājs vairākām valstī valdošajām partijām. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja mājas lapā pieejamā informācija liecina, ka pērnā gada maijā Dilba partijai «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un Brīvībai»/LNNK ziedojis 4000 eiro. 2014.gadā nacionāļiem Dilba ziedojis 7000 latu, bet 2013.gadā - vēl 3000 latu.

2010.gadā 7000 latu ziedoti arī «Saskaņai», bet 2002.gadā 5000 latu Latvijas Sociāldemokrātiskajai strādnieku partijai. Šī pati partija arī 2004.gadā saņēmusi 500 latu. 2009.gadā un 2010.gadā uzņēmējs ziedojis 3000 latu partijai «Visu Latvijai!», kas vēlāk apvienojās ar «Tēvzemei un Brīvībai»/LNNK un patlaban veido Nacionālo apvienību.

Kā informē Rīgas satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis, īstenojot «Rīgas tramvaja infrastruktūras attīstība» projektu, RS noslēgusi Integritātes paktu ar biedrību «Sabiedrība par atklātību - Delna» (Delna). «Integritātes pakts ir instruments, kas radīts nolūkā novērst korupciju publiskajos iepirkumos, kas finansēti vai līdzfinansēti ar Eiropas Savienības atbalstu. Tā mērķis ir palīdzēt ietaupīt nodokļu maksātāju naudu, realizējot infrastruktūras projektus un citus sabiedriskos darbus,» skaidro RS pārstāvis. Paktu parakstījuši arī būvnieki.

Delna līdz šim jau ir piedalījusies projekta uzraudzībā, tostarp visās iepirkumu komisijas sēdēs, kā arī kopā ar saviem ekspertiem iesaistījās iepirkuma dokumentācijas izstrādē un iesniegto piedāvājumu izvērtēšanā.

RP SIA «Rīgas satiksme» un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 2017.gada 3.oktobrī noslēdza līgumu par Eiropas Savienības fonda projekta «Rīgas tramvaja infrastruktūras attīstība» īstenošanu.

Projekta kopējās izmaksas ir 97,40 miljoni eiro, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums ir 65,66 miljoni eiro, RS līdzfinansējums ir 27,40 miljoni eiro, un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai esot 4,33 miljoni eiro.

Projekta «Rīgas tramvaja infrastruktūras attīstība» mērķis ir veicināt ilgtspējīgu sabiedriskā transporta izmantošanu Rīgā, Rīgas sabiedriskā transporta tīklā iekļaujot mazāk savienotas pilsētas attīstības apkaimes.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu