LAKRA: palielinās iedzīvotāju skaits, kuriem juriskonsultantu dēļ tiek atcelts maksātnespējas process

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PA Images

Strauji palielinās to iedzīvotāju skaits, kas, paņēmuši kredītu maksātnespējas procesa izmaksu segšanai, ne vien iedzīvojas jaunās parādsaistībās, bet zaudē arī sākto maksātnespējas procesu. Turklāt zaudē bankrota procedūras iespēju vismaz uz trijiem gadiem. Tas nenotiktu, ja tā vietā, lai uzķertos uz vilinošām negodprātīgu juridisko pakalpojumu sniedzēju reklāmām, cilvēki meklētu palīdzību pie atbildīgiem speciālistiem, norāda Latvijas kredītņēmēju asociācijas valdes loceklis Jānis Āboliņš.

Pēdējā gada laikā intensīvu pašreklāmu interneta resursos sākuši uzņēmumi, kas piedāvā juridiskos pakalpojumus privātpersonas maksātnespējas procesa noformēšanai. Latvijas kredītņēmēju asociācija vērš iedzīvotāju uzmanību, ka šie uzņēmumi par saviem pakalpojumiem ne vien iekasē nesamērīgi augstu atlīdzību, bet arī sniedz padomus, kas cilvēkam rezultējas ar vēl lielākām parādsaistībām un pazaudētu maksātnespējas procesu.

Atbilstoši Maksātnespējas procesa likumam un Ministru kabineta noteikumiem privātpersonas bankrota procedūru var sākt persona, kas līdz maksātnespējai nonākusi objektīvu iemeslu dēļ un nav apzināti pasliktinājusi savu finanšu situāciju. Ja tiek konstatēts, ka cilvēks, kas jau bijis maksātnespējīgs, paņem jaunu kredītu, piemēram, maksātnespējas procesa apmaksai, un jau sākotnēji apzinās – jauno kredītu viņš ne vien nevarēs, bet arī neplāno atdot, jārēķinās, ka sāktais maksātnespējas process tiks pārtraukts, bet kopējais parādu jūgs būs būtiski lielāks, skaidro LAKRA.

«Sastopamies ar gadījumiem, kad cilvēks, pakonsultējies pie juridisko pakalpojumu sniedzējiem, kuru darbība vērsta tikai uz peļņas gūšanu, piekrīt viņu nosacījumiem, kas maksātnespējas procesa noformēšanu būtiski sadārdzina. Konsultanti, kuri aktīvi reklamējas, par saviem pakalpojumiem prasa 650 līdz pat 2000 eiro lielu atlīdzību. Tā kā parasti pirmā konsultācija pie šādiem konsultantiem ir bezmaksas, cilvēks uz to aiziet, neiedziļinoties reālajā situācijā, piekrīt visam, kas tiek teikts, un noslēdz līgumu. Tā kā papildus šai maksai, sākot procesu, jāveic arī likumā noteiktie maksājumi – valsts nodeva 70 eiro, maksājums administratoram divu minimālo mēnešalgu jeb 860 eiro apmērā un atlīdzība par notāra pakalpojumiem, kopējā summa, kas cilvēkam jāatrod, ir no pusotra līdz pat trijiem tūkstošiem eiro, kaut reāli obligāto maksājumu apmērs var arī nesasniegt tūkstoš eiro,» akcentē Jānis Āboliņš.

Taču kā būtiskāko problēmu Jānis Āboliņš min to, ka maksātnespējas procesa izmaksu segšanai cilvēki ņem jaunus kredītus, kas viņiem finālā bankrota procedūru liedz pabeigt, bet saistību apmēru palielina. «Nereti cilvēks, kas pieņem lēmumu par bankrota procedūras sākšanu, ir kā stūrī iedzīts dzīvnieks, kas izmisīgi meklē glābiņu, izvēloties arī tam nepareizos risinājumus. Redzot nenomaksājamo parādsaistību apmēru, katru dienu saņemot «draudu» zvanus, īsziņas un vēstules no parādu piedzinējiem vai tiesu izpildītājiem, cilvēks izjūt milzīgu emocionālo spriedzi. Ja bezmaksas konsultācijā kāds viņu no tā visa sola atbrīvot, viņš viegli ļaujas kārdinājumam.

Viņš nepadomājot piekrīt maksāt milzīgas summas par maksātnespējas procesa dokumentu noformēšanu, no tā saucamā «konsultanta» neuzzinot vai – nesadzirdot, ka maksājumu veikšanai nedrīkst ņemt jaunu kredītu. Ja šādos apstākļos un šādiem mērķiem kredīts tiek paņemts, aizdevuma izsniedzējs ātri var pierādīt personas negodprātīgos motīvus, apzināti maldinošas informācijas sniegšanu un cilvēka jau sākotnējo lēmumu jauno aizdevumu nemaz neatdot. Tas viss liecina par ļaunprātību, un rezultātā arī iesākts maksātnespējas process tiek pārtraukts. Turklāt nākamos trīs gadus konkrētajam cilvēkam jauna maksātnespēja nav iespējama. Rezultātā konsultantam, maksātnespējas procesa administratoram un valstij samaksāto naudu cilvēks neatgūst, bet jauns kredīts vēl vairāk palielina viņa nenomaksāto parādu apmēru,» situāciju skaidro Jānis Āboliņš.

Kā satraucošu viņš min arī faktu, ka nereti «konsultanti», kas, aktīvi reklamējoties, domā tikai par savu peļņu, maksātnespējas procesu iesaka īstenot arī personām, kurām tas nav vajadzīgs. «Netrūkst klientu, kuriem par maksātnespējas procesu daudz labāks risinājums ir, piemēram, vienošanās ar aizdevēju. Mums, Latvijas kredītņēmēju asociācijai, ir svarīgi rast izeju, kas cilvēkam vislabāk ļauj sakārtot savas finanses, tādēļ katru gadījumu rūpīgi analizējam un kopīgi arī rodam labāko risinājumu. Uzņēmumiem, kas pelna uz maksātnespējas procesu rēķina, svarīga ir tikai pašu peļņa. Tās gūšana ar cilvēka interesēm diemžēl var arī nesaskanēt,» atzīst Jānis Āboliņš.

Latvijā šobrīd ir īstenoti vairāk nekā 11000 privātpersonu maksātnespējas procesi, no kuriem būtiskāko īpatsvaru palīdzējusi īstenot Latvijas kredītņēmēju asociācija.

LAKRA izveidota, lai strādātu pie kredītņēmēju labklājības veicināšanas un maksātspējas atjaunošanas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu