Vai elektriskās lidmašīnas ir aviācijas nākotne? (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: HANDOUT / REUTERS

ASV aviobūves milža «Boeing» atbalstīts jaunuzņēmums «Zunum» panācis vienošanos par pirmās ar elektrodzinējiem aprīkotās hibrīdlidmašīnas piegādi 2022.gadā. Jauno lidmašīnu saņems nelielā Kalifornijas čarterlidojumu aviokompānija «JetSuite», kas plāno izvērst komerciālos lidojumus ASV mērogā. Vai komerciālās aviācijas nozarē šis darījums iezīmē sākumu jaunai ērai, kurā dominēs lidmašīnas ar elektriskajiem un hibrīddzinējiem – to mēģina noskaidrot ASV medijs «Bloomberg».

Kā pavēstīja «Zunum» līdzdibinātājs Mets Knepss, «JetSuite» kopumā iegādāsies līdz pat 100 videi draudzīgajām lidmašīnām.

Investīcijas gan «Zunum», gan «JetSuite» ir veikusi ASV aviokompānijas «JetBlue Airways». «JetSuite» saņem atbalstu no Kataras lidsabiedrības «Qatar Airways».

«Zunum» pārstāvji norāda, ka jaunās lidmašīnas būs aprīkotas ar diviem reaktīvajiem dzinējiem, kurus darbinās elektromotori. Lidmašīna arī tiks aprīkota ar tradicionālo iekšdedzes dzinēju, ko paredzēts izmantot kā rezerves variantu.

Elektromotoru darbināšanai nepieciešamos akumulatorus paredzēts izvietot lidmašīnas spārnos.

«Zunum» paredz, ka elektrisko akumulatoru tehnoloģijas nākotnē piedzīvos strauju izaugsmi, ņemot vērā apjomīgās investīcijas, ko šajās tehnoloģijās veic autobūves industrija un atjaunojamās enerģijas uzņēmumi.

Darbu pie videi draudzīgas lidmašīnas projekta sācis arī «Boeing» konkurents – Eiropas aviobūves uzņēmums «Airbus», kas šajā projektā sadarbojas ar Lielbritānijas zemo cenu aviokompāniju «easyJet», kā arī ASV bruņotajiem spēkiem un ASV Nacionālo aeronautikas un kosmosa pārvaldi (NASA).

«Zunum» ražotās lidmašīnas tiks izmantotas gan «JetSuite» privāto čarterreisu nodrošināšanai, gan arī regulārajiem reisiem.

Mazākais «Zunum» lidmašīnas modelis «ZA10», kurā būs vietas līdz pat 12 pasažieriem, ekspluatācijā nonāks 2022.gadā. Paredzams, ka lidmašīna vienā reizē varēs veikt aptuveni 1100 kilometrus garu lidojumu.

Savukārt lielākais modelis «ZA50», kurš tirgū nonāks nākamās desmitgades vidū, bez akumulatoru uzlādēšanas spēs veikt 1600 kilometrus.

«JetSuite» 2016.gadā sāka ASV Rietumu daļā piedāvāt regulāros lidojumus, izmantojot «Embraer ERJ135» lidmašīnas, kurās ir vietas līdz 30 pasažieriem.

Uzņēmums plāno izvērst darbību arī ASV austrumu daļā.

Tikmēr «Zunum» pārstāvji informē, ka pirmie jaunajās lidmašīnās izmantojamo tehnoloģiju testi varētu tikt veikti jau šā gada beigās.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu