Kā izvairīties no ellīgas svelmes mašīnā jeb daži triki, kā salonu padarīt ciešamu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Depositphotos

Sinoptiķi gan sola, ka karstais laiks vismaz uz kādu brīdi Latviju pametīs. Taču nevar izslēgt, ka tveice atgriezīsies ar uzviju un autovadītāji saskarsies ar labi zināmu problēmu - smacējošu tveici, uzkarsušiem sēdekļiem un stūri mašīnā, ja tā atstāta tiešos saules staros.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix

Kas ir tveices cēloņi

Saulainā dienā, ja auto nav novietots zem koka vai citur ēnā, mašīna ātri vien uzkarst un salonā vienmēr ir karstāks nekā ārā. Cēlonis - siltumnīcas efekts. Tas izpaužas kā saules izstarotās redzamās gaismas iekļūšana caur logiem uz sēdekļiem, priekšējā paneļa un citām virsmām, kas šo enerģiju absorbē, bet izstaro jau kā infrasarkano starojumu ar lielāku viļņa garumu, kā dēļ tas nespēj izkļūt no mašīnas salona, raksta MSN.com.

Apvienojumā ar nekustīgo gaisu slēgtajā telpā tā ir ideāla recepte, lai auto kļūtu par cepeškrāsni, jo saskaņā ar ASV Nacionālā meteoroloģijas dienesta (National Weather Service) informāciju priekšējais panelis vai sēdekļi var uzkarst līdz 180 - 200 grādiem pēc Fārenheita jeb 80 - 90 grādiem pēc Celsija skalas.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix

Paver nedaudz logu

Salons uzkarsīs ievērojami mazāk, ja karstajam gaisam būs iespēja no tā izkļūt, tas ir - pietiks ar nelielu spraugu, lai salonā būtu jūtami zemāka temperatūra. Vēl pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados veikts pētījums apstiprināja, ka par 5 cm nolaists logs dienā, kad ārā gaisa temperatūra ir 36,7 grādi pēc Celsija, pazemināja temperatūru salonā par 16,6 grādiem no 65,5 līdz 48,9 oC. Cits pētījums savukārt pierādīja, ka vēsākā dienā temperatūras kritums salonā, ja logs ir nedaudz pavērts, ir mazāks.

Labākus rezultātus salona dzesēšanā iespējams sasniegt, ja logu atver līdz pusei vai pavisam, taču tā tad būs lieliska iespēja garnadžiem.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix

Izklāj atstarotāju

Labākā metode, kā cīnīties ar karstumu salonā, ir tā novēršana jau pašā sākumā. To panāk, uz priekšējā paneļa novietojot atstarojošu pārsegu. Ar tā palīdzību vismaz daļa redzamās gaismas staru tiek atstaroti. Papildus tam var izmantot arī saules aizsargus sānu logiem. Ja pārāk neērta ir to uzlikšana un noņemšana, labumu dos arī logu tonēšana.

 
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Apsedz stūri un sēdekļus

Ja saulessargi un folijas pārklājs šķiet par dārgu un neērtu lietošanā, priekšējo paneli, stūri un sēdekli var apsegt kaut ar pludmales dvieli vai citu pārklāju. Gaiss salonā gan aizvien būs uzkarsis, taču risks apdedzināt rokas un kājas būs krietni vien mazāks. Vēl viena metode, kā iekāpšanu mašīnā padarīt komfortablāku, - pēc mašīnas novietošanas stūri sagriezt tā, lai Saules staru tiešā ietekmē atrastos stūres aploka vietas, kas tiek aiztiktas visretāk.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix

Kā ātri izvēdināt auto

It visas iepriekšējās metodes strādā, tomēr saulainā dienā stāvējušā mašīnā jebkurā gadījumā būs siltāk nekā ārā. Lai iekāpšana mašīnā būtu komfortablāka, vadītājs var uzņemties ventilatora lomu - atvērt durvis un ar nolaistu logu tās vairākas reizes aizvērt un atkal atvērt. Karstais gaiss ātri izvelsies no salona un mašīnā būs krietni vien patīkamāk. Un pārējo darbu jau uzņemsies klimata kontrole vai kondicionieris.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix

Padomā, kā novieto auto

Nobeigumā vēl viens ieteikums, kā gādāt, lai mašīnas salons uzkarst mazāk, turklāt tas neprasa nekādus ieguldījumus, ir pareiza mašīnas novietošana pret sauli. Proti, auto, kurš pret sauli novietots ar degunu, uzkarsīs ievērojami vairāk nekā ar aizmuguri pret Sauli novietota mašīna. Pārbaudīts. Metode darbojas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu