Tiesu izpildītāja izsolē atklājas shēma, kā lēti tikt pie labiem auto

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Pagājušajā gadā parādu dēļ bizness apstājās ilggadējam Renault un Dacia automašīnu tirgotājam SIA Euro-Auto. Uzņēmumu tagad izpārdod. Šonedēļ tiesu izpildītāja izsolē nonāca deviņas automašīnas, kas bija palikušas autosalonā pēc tā slēgšanas. Gribētāju bija daudz, jo izsoles sākuma cenas bija četras piecas reizes zemākas nekā to tirgus vērtība. Tomēr izsoles dalībnieki palika vīlušies, šovakar vēsta raidījums «Nekā personīga».

Mašīnu pārdošana izrādījās shēma, kuras rezultātā tās, visticamāk, par sākuma cenu nonāks ar bankrotējošā uzņēmuma vadību saistītu uzņēmumu īpašumā.

SIA Euro-Auto vairāk nekā desmit gadus bija viens no automobiļu Renault un Dacia oficiālajiem dīleriem Latvijā. 2015.gadā uzņēmums ar auto tirdzniecību un servisiem apgrozīja 12 miljonus eiro, taču jau nākamajā gadā bizness vairs nevedās un sāka krāties parādi.

Pirms gada Euro-Auto zaudēja tiesības pārdot abu marku automašīnas un uzņēmuma darbība apsīka. Bijušā auto tirgotāja maksātnespēju neviens kreditors neprasa, jo atgūt naudu nav cerību – visi īpašumi ir ieķīlāti. Pagājušajā gadā sākās uzņēmuma mantas izpārdošana. Tiesu izpildītāji pārdod gan miljonus vērtus nekustamos īpašumus, gan firmas automašīnas. Uz izsolēs saņemto naudu pretendē bankas, Valsts ieņēmumu dienests un citi nodrošinātie kreditori.

Šonedēļ no Renault un Dacia salona ūtrupē nonāca deviņas automašīnas, par kurām interese bija ļoti liela, jo mašīnas ir vai nu nelietotas, vai ar niecīgu nobraukumu, bet cenas – pasakaini zemas.

2016.gada Renault Megane izsoles sākuma cena noteikta 2100 eiro, bet 2015.gada mašīnai – 1800 eiro. Sludinājumu vietnē SS.COM redzams, ka lietoto auto tirgū šādas mašīnas maksā no desmit līdz trīspadsmit tūkstošiem eiro. 3000 eiro sākumcena noteikta arī 1927.gada Renault retro automobilim. Veclaiku automobiļu sludinājumu vietnēs Francijā šādu modeli tirgo par desmit līdz 30 tūkstošiem eiro.

SIA RIX Invest Group augstāko cenu solīja par astoņiem spēkratiem, pārējiem gribētājiem neatstājot izredzes iegūt automašīnas. Vienas mašīnas izsolē tiesu izpildītājs uzņēmumu nepielaida. Izrādījās, ka firmas pilnvarotais cilvēks bija piedalījies automašīnas novērtēšanā.

SIA RIX Invest Group nav parasts izsoles dalībnieks. Tiesu izpildītāja rīkoja izsoli, lai ar Euro-Auto mantas pārdošanā iegūto naudu segtu ap 80 tūkstošu parādu RIX Invest Group. Neparasti ir tas, ka firma solīja vislielākās summas, ko pati pēc tam saņems. Taču papildus tai būtu vēl jāsamaksā 16 tūkstoši pievienotās vērtības nodoklī un vēl jāsedz tiesu izpildītāja izdevumi.

Kārdinošā izsole izrādījās shēma. Civilprocesa likums paredz, ka gadījumā, ja izsoles uzvarētājs naudu nesamaksā, automašīnas var paturēt parāda piedzinējs par sākuma cenu. Nesamaksājušais uzvarētājs zaudē iemaksāto drošības naudu.

Tā kā RIX Invest Group vienlaikus ir izsoles uzvarētājs un piedzinējs, tam izdevīgāk ir nemaksāt solītos 80 tūkstošus plus 16 tūkstošus PVN. Uzņēmums zaudē samaksāto drošības naudu, taču rezultātā iegūst mašīnas par izsoles sākuma cenu – 24 tūkstošiem eiro.

Šajā shēmā izšķiroša nozīme ir mazai izsoles sākuma cenai. Tad mazāka ir arī iemaksātā drošības nauda. Arī parāds netiek dzēsts un uzņēmums var turpināt to atprasīt no parādnieka SIA Euro-Auto. Mašīnu vērtību noteica tiesu izpildītāja.

Aizdomas, ka izsole ir bijusi iepriekš izplānota shēma, rada arī piedzinēja un parādnieka uzņēmumu amatpersonas un adreses. Bijušo Renault un Dacia tirgotāju SIA Euro-Auto līdz 2017.gada 28.decembrim vadīja Anatolijs Romaņuks. Parāda piedzinēja vienīgā īpašniece ir viņa dzīvesbiedre Viola Romaņuka, arī Anatolijs līdz pagājušā gada beigām ir bijis uzņēmuma valdē. RIX Invest Group ir reģistrēts Ganību dambī, kur reģistrēta arī parādnieka Euro-Auto īpašniece SIA RGR grupa.

Ar šīs shēmas palīdzību automašīnas no kreditoru vajātā bijušā dīlera par nelielu cenu nonāk RIX Invest Group īpašumā. Vēlāk pārdodot tās par tirgus cenu, firma nopelnīs desmitiem tūkstošus eiro.

Viens no Euro-Auto kreditoriem ir Valsts ieņēmumu dienests. Firmas nodokļu parāds sācis augt no 2016.gada. Šobrīd tas sasniedzis jau 1,9 miljonus eiro. Publiskās datu bāzes liecina, ka ieņēmumu dienests jau 2016.gadā ir uzlicis mantas un kapitāla daļu atsavināšanas aizliegumus un hipotēkas uzņēmuma nekustamajiem īpašumiem. Pretendēt uz automašīnu izsolē iegūtajiem līdzekļiem VID nevarot, jo tās apķīlājuši citi kreditori.

Ieņēmumu dienests cer nodokļu parādu atgūt no Euro-Auto nekustamo īpašumu izsolēm. Firmai tādu ir vairāki, patlaban izsolē pārdoti divi īpašumi – Raudas ielā 12 un Skanstes ielā. Tiesu izpildītājs neatklāj, kādas summas saņemtas par īpašumiem. Abiem sākuma cena bija noteikta ap miljonu eiro. Pēc īpašuma pārdošanas vispirms segs parādu bankai, un VID var cerēt, ka nosolītā summa pārsniegs šīs saistības. Tad atlikums nonāks VID kontos.

Tiesu izpildītāju padomē skaidro, ka aizdomīgās auto izsoles procedūra atbilst likumam. Tiesu izpildītājam ir tiesības noteikt mantas vērtību, neiesaistot ekspertus. Cena var palikt zema, ja neiebilst ne parādnieks, ne piedzinējs. Piedzinējam ir tiesības piedalīties izsolē un paturēt izsolīto mantu, ja solītāji nesamaksā. Tie esot labi zināmi robi likumā. Likums mainīsies pēc mēneša.

Tiesu izpildītāju padomes locekle Iveta Kruka skaidro: «Ar 1.jūliju visas izsoles būs elektroniski, līdzīgi kā ir nekustamo īpašumu izsolēm. Otrs būtisks moments, kas procesu uzlabo, ir kārtība, ja nosolītājs noteiktā termiņā neveiks nosolītās summas apmaksu, tad tiks piedāvāts kustamo mantu paturēt pēdējam pārsolītajam solītājam, un ja arī viņš nevēlēsies paturēt, tad tiks rīkota tās pašas kārtas pirmā izsole.

Tas nozīmē, ka piedzinējs vairs nevarēs paturēt kustamo mantu par sākuma cenu. Tādu shēmu, kā ar šonedēļ notikušo Renault un Dacia automašīnu izsoli, vairs nevarēs izmantot.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu