Tehnoloģiju speciālists: Bankas gatavas arvien vairāk izmantot finanšu tehnoloģijas

FOTO: Pixabay

Kriss Vormalds (Chris Wormald) ir kanādietis ar pieredzi telekomunikāciju un tehnoloģiju nozarē. Viņš bija viens no savulaik biznesa aprindās ļoti populārā viena no pirmajiem viedtelefoniem - Blackberry - attīstītājiem, palīdzēja izstrādāt tā vēstījumu apmaiņas (Messenger) funkciju un patlaban ir investors un biznesa konsultants.

Vormalds arī konsultē Latvijas banku Citadele, kura lieto modernas interneta un mobilās tehnoloģijas, lai uzlabotu saskarsmi ar saviem klientiem. Viņš bija ieradies Rīgā šādā konsultāciju braucienā neilgi pēc jaunākajiem satricinājumiem banku nozarē (ABLV pašlikvidēšanās un ziņām, ka aptuveni desmit citām Latvijas bankām būs krasi jāmaina savi biznesa modeļi, atsakoties no nerezidentu depozītiem, transakciju apstrādi un sadarbību ar t.s. čaulas kompānijām). Vormalds dalījās ar savām pārdomām par banku un finanšu biznesa nākotni kopumā.

Pasaulē redzams, kā mainās banku funkcijas, aktuālas kļūst banku mobilās lietotnes, tostarp attīstās konkurence – fintech jaunuzņēmumi. Kā jūs to redzat, kas notiek finanšu nozarē līdz ar fintech attīstību?

Fintech nozare, kā daudzas samērā jaunas tehnoloģijas, piedzīvo kāpinātas ažiotāžas ciklu (hype cycle). Tas sākās ar mazumiņu, strauji kāpa, sasniedza kulmināciju, kā, piemēram, pērn decembrī runāja par virtuālo valūtu bitcoin, ka tā «mainīs visu pasaulē». Tam seko vilšanās grāvis, tad lietas nostabilizējas un vai nu pamazām atkal kāpj, vai vienkārši izsīkst. Fintech arī ir mazliet gājis lejup pēc kulminācijas un vairs nepiesaista tik daudz investīciju kā pirms gada vai diviem. Tomēr fintech ir mainījis industriju, likvidējis starpnieka funkciju, piespiedis bankas mazināt savas peļņas maržas sadarbības veidos ar biznesa nozarēm, kur bankām gadiem ilgi bija dominējošas pozīcijas.

Bankas pašas cenšas apsteigt fintech firmas, radot viegli lietojamas bankas mobilās lietotnes. Banku mobilās lietotnēs var personalizēt maksājumus pēc kategorijām, izveidot savus šablonus, piemēram, bērna sporta nodarbības, īre u.tml., un veikt šos maksājumus ar dažām pirkstu kustībām.

Protams, bankas mainījās, sekojot inovācijām tirgū. Tehnoloģijas palīdz paturēt klientu lojalitāti un uzticību un vienlaikus efektivizēt izmaksas. Citadele jau pirms dažiem gadiem radīja savu mobilo lietotni, ir to uzlabojusi. Tas ir veids, kā nākt pretī klientiem un būt tur, kur klients atrodas, un tur arī gandrīz vienmēr ir klienta telefons.

Medijos bieži raksta par mākslīgo intelektu kā jaunāko tendenci. Vai banku un finanšu iestāžu darbā tam arī var būt sava lomā, kaut vai prognozējot bankas klienta mobilās lietotnes lietošanas paradumus vai iesakot kādu investīcijas portfeļa maiņu, balstoties uz novērojumiem biržā?

Kā es to visu saredzu - internets radīja pasaules vēsturē unikālu iespēju apkopot milzu datu daudzumu. Un ir uzņēmumi, kuriem ir šīs milzu datu kopas, bet kuri īsti nesaprot, ko ar to visu iesākt. Taču Google izcēlās starp meklēšanas rīkiem un pārējie meklētāji - Lycos, Yahoo - kaut kur nīkuļoja vai izzuda. Google saprata, kā rīkoties ar datiem, viņi bija agrīni iesācēji mākslīgā intelekta lauciņā. Pamatā šis intelekts ir veicinātājs, kas ļauj atrast adatiņu milzu datu siena kaudzē un gūt secinājumus. Viens piemērs, atgriežoties pie Citadeles, ir tas, ka banka pēdējos gados ir attīstījusi modernu sistēmu patēriņa kredītu piešķiršanai, kā arī biznesa kreditēšanai. Tas bankai un tās klientiem dod pakalpojuma sniegšanas ātrumu, kas mūsdienās ir ļoti svarīgs.

Drīzumā stāsies spēkā jauna Eiropas Savienības regula, kas ierobežos datu krāšanu un izmantošanu. Bankām ir liels daudzums datu par saviem klientiem, kuriem varētu būt vērtība.

Izaicinājums, ko rada šāda likumdošana privātuma jomā, ir tas, ka temps, kādā valdības īsteno likumdošanu, ir daudz lēnāks nekā inovāciju cikli dažādās industrijās. Vispārīgo datu aizsardzības regulu gatavoja vairākus gadus. Cik tehnoloģiju inovāciju ciklus mēs piedzīvojām tajā laikā? Bankas, tostarp Citadele, ir sākušas mācīties, kā pielāgoties šiem atšķirīgajiem tempiem. Tādēļ arī ir bijuši desmit Citadeles mobilās lietotnes jauninājumi 2017. gadā. Citadele būvē vidi, kur attīstība ir nepārtraukta un lietotne pēc pusgada nebūs tāda, kāda tā ir šodien.

Uz augšu