«Virši-A»: degvielas mazumtirdzniecības tirgū turpinās stabila izaugsme

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka/LETA

Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū turpinās stabila izaugsme, pauda AS «Virši-A» valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

«Atskatoties uz 2016.gadu degvielas mazumtirdzniecības nozarē Latvijā, jāsaka, ka kopumā nozares darbība vērtējama veiksmīgi. Par to, pirmkārt, liecina pērn mazumtirdzniecībā realizētā degvielas apmēra palielināšanās par aptuveni 7%. Otrkārt, jaunu risinājumu un piedāvājumu ieviešana tirgus spēlētāju vidū liecina par arvien daudzveidīgākiem klientu piesaistes mehānismiem,» sacīja Riekstiņš.

Arī šā gada līdzšinējie dati liecina, ka nozare piedzīvo nelielu, bet stabilu pārdotā degvielas apmēra kāpumu. Gada pirmajos sešos mēnešos legālās degvielas patēriņš mazumtirdzniecībā pieaudzis par 6%.

"Domājams, ka šāda pozitīva tendence saglabāsies līdz pat gada beigām. Būtiski, ka līdz ar akcīzes nodokļa celšanu Igaunijā šā gada sākumā Latvija jau vairāk nekā pusgadu izjūt Igaunijas klientu pieplūdumu, kas jūtami ietekmē kopējo pārdošanas apmēru.

Vienlaikus degvielas nozare Latvijā jau no pērnā gada piedzīvo vairākas būtiskas izmaiņas. Latvijā ir aptuveni 120 komersantu un 600 degvielas uzpildes staciju, tāpēc tirgotāju savstarpējā konkurence neliek atslābt nevienam no spēlētājiem, bet tā kalpo kā papildu dzinējs izaugsmei. Reģionos biznesa aktivitāte joprojām turpina samazināties, arī paši esam aizvēruši vairākas stacijas to zemās rentabilitātes dēļ, un to dara arī konkurenti. Konkurence joprojām saglabājas sīva, un to pastiprina ne tikai esošo tirgus līderu aktivitātes, nerimstošā tirgus konsolidācija, bet arī jaunu spēlētāju ienākšana tirgū," skaidroja uzņēmuma vadītājs.

Viņš atgādināja, ka pērn tirgū atgriezās pasaules degvielas mazumtirdzniecības giganta «Shell» zīmols. Šogad nozīmīga bijusi arī «Statoil» («Circle-K») zīmola maiņa, savukārt pavisam nesen - jauna vietējā mazumtirgotāja «Kool Latvija» ienākšana tirgū.

«Vērtējot degvielas cenu izmaiņas gada griezumā, tās saglabājušās diezgan stabilas, jo tādi notikumi Latvijas un pasaules līmenī, lai degvielas cena krasi pieaugtu vai samazinātos, nav notikuši. Jāsaka, ka pēdējo pāris mēnešu laikā asāk jūtami cenu kari Latvijas tirgotāju starpā atsevišķās Latvijas pilsētās. Tā, piemēram, Rīgā un Ventspilī augusta beigās degvielas cenas tirgotāju konkurences cīņas rezultātā bija samazinājušas par aptuveni 10 centiem litrā. Šāds cenu kritums gan nav skaidrojams ar degvielas iepirkuma cenu izmaiņām, valūtas kursu svārstībām vai izmaiņām pasaules biržās, bet gan lokālu konkurentu cīņu par klientiem. Te gan jāuzsver, ka vienā brīdī šī cīņa norims, jo tirgotāji ilgstoši nevar strādāt zem pašizmaksas,» stāstīja Riekstiņš.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka «Virši-A» turpina stabilu izaugsmi. «Esam ieguldījuši būtiskas investīcijas degvielas uzpildes staciju atvēršanā un DUS tīkla modernizēšanā, kā arī spēruši būtisku soli preču sortimenta uzlabošanā un paplašināšanā, īpaši - privātā preču zīmola attīstībā. Kopš 2016. gada sākuma esam modernizējuši vairāk nekā 20 staciju, kā atvēruši vairākas jaunas stacijas. Līdz šim sasniegtie biznesa rezultāti, kā arī klientu atsaucība un novērtējums liek domāt, ka vietējie degvielas tirgotāji spēj konkurēt ar starptautiskiem milžiem,» piebilda kompānijas valdes priekšsēdētājs.

Pēc viņa teiktā, būtiskākās izmaiņas degvielas nozarē Latvijā tuvākā periodā būs saistītas ar jauno nodokļu reformu, kas tostarp paredz palielināt akcīzes nodokli degvielai.

«Ir saprotams valdības lēmums aizstāt nodokļu iztrūkumu ar citu celšanu, taču šajā gadījumā saredzu vairākus riskus. Proti, ne tikai degvielas cena palielināsies par aptuveni četriem līdz pieciem centiem litrā, bet vienlaikus mēs kļūsim mazāk konkurējoši kaimiņvalstu vidū. Tāpat šogad iegūtie Igaunijas klienti, kas paaugstinātās degvielas cenas dēļ degvielu iegādājās Latvijā, tiks zaudēti,» atzina Riekstiņš.

«Virši-A» pērn strādāja ar 116,975 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 9,7% vairāk nekā 2015.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa saruka par 14,5% - līdz 1,066 miljoniem eiro, liecina datubāzē «firmas.lv» pieejamais kompānijas gada pārskats.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu