Lidosta nav viena aktiera teātris

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Starptautiskajā lidostā «Rīga» strādā vairāk nekā 1000 darbinieku, bet tikai daļu no viņiem ceļotāji sastop ikdienā. Tomēr ikviens lidostā strādājošais pieņem pasažieru drošībai nozīmīgus lēmumus, tāpēc katrs darbinieks ir svarīgs un tā veicamais darbs - atbildīgs. «Lidosta nav viena aktiera teātris, te svarīgs ir komandas darbs, tāpēc ikviens darbinieks ir ļoti nozīmīgs,» apgalvo Baiba Oldermane-Mieriņa, kas ikdienā uzrauga lidostas pasažieru apkalpošanas aģentus.

Pasažieru apkalpošanas aģents - pirmais filtrs iespējamo pārpratumu novēršanā

Pirmais darbinieks, ar kuru ceļotājs sastopas, ieejot lidostā, ir pasažieru apkalpošanas aģents. Šie lidostas pārstāvji reģistrē pasažierus, pieņem bagāžu, pārbauda ceļošanai nepieciešamo dokumentāciju un saskaņo lidojuma datus ar lidojumu koordinatoru.

Baiba uzsver, ka pasažieru apkalpošanas aģents ir kā pirmais filtrs, kas spēj novērst iespējamos pārpratumus un pat nelikumības. Viņa stāsta, ka laba aģenta galvenās īpašības ir precizitāte un vērīgums. «Darbiniekam salīdzinoši īsā laika posmā jāspēj pasažieru dokumentos pamanīt visas nepieciešamās nianses - pases derīguma termiņu, pilsonību, atbilstību fotogrāfijai un citas pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamiem starpgadījumiem lidojot,» skaidro Baiba.

Foto: Publicitātes foto

Baiba stāsta, ka savu darbu lidostā uzsākusi tieši pasažieru apkalpošanas aģenta lomā, bet tagad jau vairākus gadus uzrauga darbiniekus, kas veic šos pienākumus. Viņa atklāj, ka lidostā katra diena ir citādāka un viss nepārtraukti mainās. «Vienalga, cik ilgi tu strādā lidostā, vienmēr nāksies saskarties ar tādu situāciju, kas nekad agrāk nav piedzīvota, tāpēc ikkatru dienu var iemācīties kaut ko jaunu,» piebilst Baiba. Viņa pati lidostā strādā jau 13 gadus un apgalvo, ka ikviena darbā aizvadītā diena ir nemainīgi interesanta un atbildīga.

«Daudzveidīgajās situācijās svarīgi ir ievērot augstus standartus un kvalitātes prasības, tāpēc īpaši nozīmīgi lidostā ir nepārtraukti mācīties un gūt jaunas prasmes un zināšanas,» uzsver Baiba. Daudzu jauniešu ceļš aviācijā sākas tieši pasažieru apkalpošanas aģentu amatā, kas tiek apgūts lidostas un aviokompāniju apmācībās. Pēc apmācībām katrs jaunais darbinieks tiek piesaistīts pieredzējušam kolēģim, kas palīdz jaunajam darbiniekam apgūt ikdienā nepieciešamās prasmes. Baiba uzskata, ka pats galvenais aģenta darbā ir vēlme strādāt lidostā, jo visu pārējo var apgūt tikai un vienīgi praksē.

Aviācijas drošības inspektore: «Daži kolēģi nu jau kļuvuši arī par draugiem.»

Pēc dokumentu reģistrācijas pasažieri dodas uz drošības pārbaudi. Arī šeit strādā darbinieki, kuru amatā visaugstāk tiek vērtēta precizitāte, vērīgums un spēja sastrādāties ar kolēģiem. Par pasažieru drošību jau teju trīs gadus rūpējas Anita Levša, lidostas «Rīga» aviācijas drošības inspektore. Viņa katru dienu veic drošības pārbaudes ceļotājiem, kuri dodas uz iekāpšanu lidostā, pārbaudot gan rokas bagāžas saturu, gan pašus ceļotājus.

Saraksts ar priekšmetiem, kurus lidmašīnā ienest aizliegts, ir garš, un cilvēki mēdz pārvadāt visneparastākās lietas. Anita stāsta, ka ceļotāji lidmašīnā centušies ienest gan šašliku iesmus, gan adāmās adatas. «No vienas puses, var domāt - tās ir tikai adāmās adatas, bet no otras - ass, spics, durams priekšmets,» skaidro Anita. Viņa atgādina, ka lidmašīnās kategoriski aizliegts ienest sprāgstvielas, ieročus, trulus sitamus rīkus, kā arī asus un smailus priekšmetus, tomēr tas nebūt nav viss, pastāv virkne dažādu citu ierobežojumu. Lai spētu kontrolēt pasažierus un to bagāžu, drošības inspektoram jāiziet nopietnas un ilgas apmācības, ko nodrošina lidosta.

Foto: Publicitātes foto

Anitai šķiet, ka darbu lidostā tik aizraujošu padara arī iespēja ik dienu sastapt daudz dažādu cilvēku - ne tikai ceļotājus, kuru somas tiek pārbaudītas, bet arī lidostas darbiniekus. «Darbinieku kolektīvs lidostā diezgan liels, ar citiem ikdienā mēs kopā pavadām vairāk laika, ar citiem mazāk. Daži kolēģi nu jau kļuvuši arī par draugiem. Mums ir izveidojusies sava draugu kompānija, ar kuru pavadām laiku arī ārpus darba,» stāsta Anita.

Viņa piekrīt kolēģu teiktajam un apstiprina, ka katra diena lidostā ir atšķirīga un ieslīgt rutīnā nav iespējams. «Ir pagājuši gandrīz 3 gadi, bet es joprojām nāku uz darbu ar prieku. Ikkatra diena lidostā ir ļoti dinamiska un rutīnas vienkārši nav. Kolēģi mani brīdināja, ka lidosta «iesūc» sevī. No sākuma es neticēju, bet tā tiešām ir! Katru dienu tu dari kaut ko citu, citā vietā. Mēdz gadīties pat tā, ka mēneša laikā vienā un tajā pašā vietā tu vari nenonākt vispār. Tas ir ļoti interesanti, un diena paskrien nemanot,» atklāj Anita.

Ja cilvēks vēlas strādāt aviācijā, visu iespējams apgūt

Pēc drošības pārbaudēm pasažieri parasti nonāk pie iekāpšanas vārtiem, kur viņus atkal sagaida pasažieru apkalpošanas aģenti, pārbaudot iekāpšanas kartes, dokumentus un bagāžas izmēru. Ceļā uz lidmašīnu tiek šķērsota lidostas teritorija, kuru ikdienā pārvalda deviņi perona inspektori maiņās pa diviem vasarā un trim ziemā. Viņi seko līdzi lidmašīnu apkalpošanai, kontrolē lidostas teritorijas tīrību un kārtību, pavada gaisa kuģus uz stāvvietām, kā arī pieskata, lai lidostas teritorijā tiktu ievēroti īpaši ceļu satiksmes noteikumi.

Perona inspektors Ainārs Čunčulis par kārtību lidostas teritorijā rūpējas jau četrus gadus un skaidro, ka lidostā liela nozīme ir komandas darbam, tāpēc svarīgs ir ikviens darbinieks. Viņš stāsta, ka dažreiz ar kolēģiem viņi saprototies pat bez vārdiem. Lai nodibinātu tādu savstarpējo sapratni, vajadzīgs laiks, pieredze un zināšanas, tomēr perona inspektors uzsver, ka visu iespējams apgūt, ja vien cilvēks vēlas strādāt aviācijā.

Foto: Publicitātes foto

Lidostā, līdzīgi kā uz ielas, darbojas specifiski ceļu satiksmes noteikumi, jo arī uz perona sava vieta ir motorizētajiem transportlīdzekļiem, sava - gājējiem. Protams, lidostas satiksmē iekļaujas arī lidaparāti, kuriem ir atzīmēti īpaši ceļi. Citi spēkrati uz šiem ceļiem var pārvietoties tikai ar īpašu atļauju. Lidostā darbojas arī ātruma ierobežojumi. «Kā pie mums saka - skrien, cik ātri gribi, tikai ne ātrāk par 30km/h,» smej Ainārs.

Ikvienam, kurš lidostas teritorijā vada motorizētos transporta līdzekļus, ir jāiegūst īpašas lidostas tiesības - jāapgūst teorija, kā arī praktiskajās nodarbībās jāizrāda braukšanas prasmes. Tieši perona inspektori ir tie, kas pēc mācībām pieņem eksāmenus un dod savu slēdzienu par to, vai konkrētais autobraucējs ir gatavs saņemt lidostas autovadītāja apliecību.

Ainārs stāsta, ka darbā nepieciešamās zināšanas ir ļoti specifiskas, tāpēc esošajiem darbiniekiem nemitīgi jāpapildina savas zināšanas, lai iekļautos lidostas saspringtajā ikdienā.

Dzīvnieki un putni no lidostas tiek izraidīti bez stresa

Par drošību lidostā gādā arī trīs putnu un dzīvnieku kontroles speciālisti, kas ik dienu rūpējas par to, lai lidostas teritorijā esošie putni un dzīvnieki neapdraudētu lidmašīnu pacelšanos un nolaišanos. Mareks Arbidāns, kurš šajā amatā strādā jau septiņus gadus, skaidro, ka pirmajā vietā lidostā vienmēr ir drošība, tieši tāpēc putnu un dzīvnieku kontroles speciālista amats ir ļoti nozīmīgs.

Speciālists stāsta, ka nelūgtie viesi var radīt lielas izmaksas - sākot no lidojumu aizkavēšanās, beidzot ar lidmašīnu remontu. Tādēļ nepieciešamības gadījumā putni tiek izraidīti no lidostas teritorijas, izmantojot dažādas skaņas vai pirotehniku, savukārt dzīvniekiem, piemēram, kaķiem, suņiem, lapsām un zaķiem, tiek parādīts ceļš uz ārpasauli.

Foto: Publicitātes foto

«Dzīvnieki un putni tiek izraidīti bez agresijas, jo, sajūtot briesmas, dzīvnieku uzvedība kļūst neprognozējama,» skaidro Mareks. Tāpēc svarīgi nelūgtos viesus izraidīt ar cieņu - dzīvniekiem un putniem nekad netiek nodarīts kaitējums. Attiecībā uz spārnaiņiem tiek veikta arī īpaša reģistrācija, lai iegūto informāciju par putnu skaitu, sugu un atrašanās vietu analizētu un vērtētu. Tā iespējams labāk plānot lidotāju paradumus un paredzēt, kad tie varētu parādīties uz skrejceļa. Visvairāk putnu lidostas teritorijā ir pavasaros un rudeņos - putnu migrācijas laikā.

Mareks skaidro, ka darbā ļoti noderīgas ir ornitologa zināšanas, taču visu amatam nepieciešamo iespējams apgūt tikai praksē un lidostas organizētajās apmācībās.

Lidostā nav maznozīmīgu nianšu

Pēdējais cilvēks, kuru pilots satiek pirms lidmašīnas pacelšanās, ir gaisa kuģu apkalpošanas koordinators. Marika Kere, kas strādā par vienu no 16 koordinatoriem Rīgas lidostā, stāsta, ka koordinators rūpējas par gaisa kuģu un to apkalpošanas procesa uzraudzību, kā arī sagatavo lidmašīnas svara un balansa dokumentāciju. Koordinators ir tas, kurš iekāpšanas laikā uzrauga, lai dokumentos norādītais cilvēku un bagāžas skaits tāds būtu arī patiesībā. Tas ir svarīgi lidmašīnas balansa saglabāšanai - ja reālais svars neatbilst dokumentācijā minētajai informācijai, pasažieri var tikt pārsēdināti, bet bagāža - pārkrauta.

Marika uzsver, ka lidostā nav maznozīmīgu nianšu, tāpēc, šeit strādājot, jābūt ļoti modram, labā fiziskajā un garīgajā stāvoklī. «Darbs ir atbildīgs. Es rēķinu cilvēku dzīvības un uzlieku savu parakstu, ka manis veiktie aprēķini ir precīzi,» Marika skaidro. Pasažieri bieži vien nemaz neapzinās, ka lidmašīnā tiek ņemts vērā katra pasažiera svars, jo aviokompānijām ir noteikti pasažieru vidējie svari, ņemot vērā to dzimumu un vecumu.

Foto: Publicitātes foto

Kad saņemts apstiprinājums no gaisa kuģu apkalpošanas koordinatora, lidmašīnas durvis tiek aizvērtas. Lai paceltos, vēl jāsagaida atļauja no gaisa satiksmes vadības torņa, un lidojums var sākties.

Uzziņai:

  • 2016. gada beigās lidostā strādāja 1108 darbinieki
  • Visas Rīgas lidostā pieejamās vakances apkopotas lidostas mājaslapā

Lidostā Rīga pieejamās vakances

  • Pirms darba uzsākšanas lidosta «Rīga» ikvienam nodrošina bezmaksas apmācības
  • Lidostas darbinieks atalgojumu saņem jau apmācību laikā
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu