Kā rodas «brīnumbērni» – metode neticami ātrai rēķināšanai galvā

FOTO: depositphotos.com

Sociālajos tīklos nereti klejo video, kuros redzami bērni, kuri neticami ātri rēķina galvā. Mentālā aritmētika ir metode, kas attīsta šādas iemaņas un ļauj bērniem galvā rēķināt ātrāk nekā kalkulatoram. Taču galvenais ieguvums, ko ārpusskolas nodarbībās no šīs metodes gūst mazi bērni, ir vispārējo intelektuālo spēju attīstība. Tā attīsta iztēli, radošumu un fotogrāfisko atmiņu.

«Sākotnēji galvenais darba instruments ir speciālie skaitāmie kauliņi, ko sauc par abaku. Pēc kāda laika no abakas cenšas atbrīvoties un bērni šos speciālos skaitāmos kauliņus iztēlojas prātā,» ātrās rēķināšanas noslēpumus skaidro pasniedzēja un «Menar akadēmijas» direktore Inga Martinsone.

Ar mentālās aritmētikas palīdzību iespējams panākt arī vispārējo sekmju uzlabošanos skolā. Lai gan daudzi bērni uz nodarbībām tiek atvesti, jo vecāki sūdzas par sliktām sekmēm matemātikā, vēlāk par galvenajiem ieguvumiem vecāki uzskata to, ka ievērojami uzlabojas sekmes kopumā, koncentrēšanās spēja un bērna pārliecība par saviem spēkiem. «Šī ir vienīgā nodarbība, ko viņš grib apmeklēt. Kopš apgūstam mentālās aritmētikas metodi, viņš sācis labāk mācīties, arī matemātikā - tur tagad vieni desmitnieki. Agrāk viņam grūti gāja. Kopumā dēls kļuvis atraisītāks, brīvāks, par sevi pārliecināts,» saka 8 gadus vecā Valtera mamma Ērika.

Lai mentālās aritmētikas metodi bērni apgūtu pilnībā, kopumā nepieciešami trīs gadi.

Nodarbības parasti notiek trīs vecuma grupās: 4 – 6 gadi, 7 – 9 un 9 – 12 gadi. «Pirmajā gadā bērni mācās abaku - skaitīšanu un atņemšanu. Otrajā gadā pasniedzēji koncentrējas uz zināšanu nostiprināšanu, rēķināšanas ātruma kāpināšanu, tai skaitā reizināšanā un dalīšanā. Un trešais gads ir visu zināšanu nostiprināšana un rēķināšanas ātruma palielināšana,» stāsta I. Martinsone.

Neparasti: bērni laužas rēķināt un pildīt mājasdarbus

Motivējošā sistēma «Menar akadēmijā» panākusi to, ka bērni nodarbības apmeklē ar prieku. Un, lai gan starp abām pusstundu ilgajām nodarbībām ir paredzēts 20 minūšu starpbrīdis rotaļām un atpūtai, bērni nereti iesakot skolotājai nodarbību turpināt. «Nodarbības notiek ļoti

brīvā gaisotnē, skanot mūzikai un spēlējot dažādas spēles,

lai bērniem viela būtu interesanta un tā nebūtu tikai garlaicīga rēķināšana,» stāsta Martinsone.

Inga Martinsone uzskata, ka bērnus lieliski spēj motivēt arī veselīgs sacensības gars. Tieši tāpēc ir izstrādāta sistēma, kas bērnam par labiem sasniegumiem ļauj pelnīt punktus. «Bērnus, iespējams, motivē arī tas, ka viņi drīz vien galvā spēj rēķināt labāk nekā vecāki. Viņi var četrciparu, piecciparu skaitļus sarēķināt jau pirmajās nodarbībās. Saskaitīt vai atņemt tādus lielus skaitļus, manuprāt, tik ātri pieaugušais nevarēs.. Domāju, ka bērniem pie sirds iet arī apziņa, ka viņš var vairāk nekā citi vienaudži,» viņa saka.

Jāpiemin, ka mentālās aritmētikas attīstošais efekts daudzviet pasaulē to liek izmantot arī bērniem ar īpašām vajadzībām. «Šī metode palīdz integrēties sabiedrībā, uzlabo uzmanības noturēšanas spēju un koncentrāciju, kuru šādiem bērniņiem bieži pietrūkst,» tā Martinsone.

Rīgā mentālās aritmētikas metodi apgūt iespējams «Menar akadēmijā». Lai bērnu vecākiem būtu iespējams izmēģināt, vai mentālās aritmētikas metodes apgūšana varētu būt piemērota viņu bērniem, «Menar akadēmija» izsludinājusi pieteikšanos uz iepazīšanās nodarbībām jūnijā. Iepazīšanās nodarbības paredzētas gan latviešu, gan krievu valodas grupās. Pieteikties uz izmēģinājuma nodarbībām iespējams, rakstot uz riga@menar.lv vai zvanot 25120932. Ja nodarbības ies pie sirds, vecāki bērnus varēs pieteikt nodarbībām, sākot ar septembri. Pirmās divas nodarbības bērniem ir bez maksas.

Uz augšu