Festivālā «Takts» - ansamblis «Dawn Of Midi» no ASV

«Dawn Of Midi»

FOTO: Publicitātes foto

Papildinot programmu, kļuvis zināms, ka 4. decembrī ar koncertu Ventspilī uz teātra nama «Jūras vārti» Lielās zāles skatuves otro taustiņmūzikai veltīto festivālu «Takts» noslēgs džeza trio «Dawn Of Midi» no Bruklinas ASV.

Lai arī trijotne izmanto tradicionālajos džeza trio bieži sastopamo bungas-kontrabass-klavieres «ieroču arsenālu», būtu pārsteidzīgi un maldīgi «Dawn Of Midi» pieskaitīt šim vairākumam. Kā savā albuma «Dysnomia» recenzijā medijam «Pitchfork» raksta Džeremijs Larsons (Jeremy D. Larson), «viņi džezu izjauc ar tiem pašiem instrumentiem, kuriem tas uzbūvēts». Indietis Ākāšs Izrani (Aakaash Israni) pie kontrabasa, marokānis Amino Beljamani (Amino Belyamani) pie klavierēm un Kasīms Nakvi (Qasim Naqkvi) pie bungām ar savu pieeju kompozīcijai un ritmikai ceļ tiltu no džeza vienā krastā uz pārējo pasauli otrā.

Savulaik, 2006. gadā, satikušies Kalifornijas Mākslas institūtā Losandželosā, viņi par jo ciešākiem domubiedriem un draugiem kļuva, vēlos vakaros spēlējot tenisu. Bumbošanai sekoja kopīga improvizēšana iekštelpās un pilnīgā tumsā. Tā mūziķi centās atslēgt visas citas maņas, izņemot vienu – dzirdi. Jau minētajā albumā «Dysnomia» trio improvizāciju ir nomainījuši ar kompozīciju, līdz izsmalcinātībai izkopjot ritmiku un aužot skaņas gobelēnu, kas, līdzīgi kā Ziemeļ- un Rietumāfrikas tautas mūzika, vienbrīd spēj mainīt klausītāja apziņu un ievest transā. Izmantojot «Dawn Of Midi» mūzikas salīdzinājumu ar impresionisma glezniecību – veroties tajā cieši un no maza attāluma, iespējams, redzami ir tikai atsevišķi punkti, taču, sperot soļus atpakaļ, attēls atklājas savā pilnībā.

Lai arī izdots un Ziemeļamerikas klausītāju un kritiķu uzmanību piesaistījis jau 2013. gadā, albums «Dysnomia» pagājušogad klajā nāca arī «Erased Tapes» paspārnē. Ne tikai izpārdotas turnejas kopā ar Nilu Frāmu (Nils Frahm), bet arī uzaicinājums būt par īpašajiem viesiem izpārdotajos «Radiohead» koncertos šī gada pavasarī Ņujorkā ir spilgti ieraksti «Dawn Of Midi» līdzšinējā radošajā biogrāfijā. Un atšķirta ir tikai pirmā lapa.

«Dawn Of Midi» koncerts 4. decembra pēcpusdienā uz t/ n «Jūras vārti» Lielās zāles skatuves noslēgs otro taustiņmūzikai veltīto festivālu «Takts». Jau ziņots, ka šogad festivālā koncertēs arī krievu pianists un komponists Dmitrijs Jevgrafovs (Dmitry Evgrafov), klavieru un elektronikas duets «Piano Interrupted» no Francijas un Lielbritānijas, meksikāņu elektroniskās mūzikas mākslinieks «Murcof» kopā ar franču pianisti Vanesu Vāgneri (Vanessa Wagner) un britu ērģelnieks Džeimss Makvinnijs (James McVinnie). Vēl viena jo īpaša performance tiks izziņota drīzumā.

Biļetes uz atsevišķiem «Takts» koncertiem, kā arī festivāla abonements ir nopērkams «Biļešu Serviss» tīklā un t/ n «Jūras vārti» kasē. Pārdošanā ierobežots skaits biļešu un pavisam neliels skaits visu trīs dienu abonementu.

Otrais festivāls «Takts»ir turpinājums pagājušogad aizsāktai jaunai iniciatīvai – Ventspilī pulcēt starptautisku, dažādus muzikālos žanrus pārstāvošu, plašu ievērību ieguvušu, novatorisku un izaicinošu mūziķu kompāniju. Jau ar pirmo festivālu tika iezīmēta skaidra pasākuma idejiskā teritorija – ik gadu festivālā «TAKTS» ir pārstāvēta dažādiem taustiņinstrumentiem radīta, uz tiem atskaņota vai tiem adaptēta mūzika ar uzsvaru uz jauno un laikmetīgo mūziku. Pirms gada Ventspilī koncertus sniedza vācu mūziķi «Grandbrothers» un «Hauschka», amerikāņu pianists Korijs Smits (Cory Smythe), kopā ar Sinfonietta Rīga stīgu kvartetu atskaņojot savus oriģināldarbus, Latvijas koncertzālēs reti dzirdamo Mortona Feldmana (Morton Feldman) mūziku un improvizējot. Arī Vladislavs Nastavševs un «Urban Trio» un starpžanru – audiovizuālais – projekts «Radioland», reinterpretējot grupas «Kraftwerk» leģendārā albuma «Radio-Activity» materiālu.

Uz augšu