Noklausies iepriekš nepublicētu «lidmašīnu» angļu valodas versiju

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Mikrofona ieraksti

Turpinot gatavoties savam jubilejas lielkoncertam «20 gadi latviešu mūzikā, «Mikrofona ieraksti» turpina ceļojumu vēsturē, šoreiz atskatoties uz 1999. gadu. Šajā gadā aizvien jauni apvāršņi tiek iekaroti ar grupu «Prāta vētra», «Zelta albuma» statusu iegūst projekta «5 tenori» ierakstu albums «Ziemassvētkos», tiek izdotas daudzas dziesmu izlases un aizsākta Klāsa Vāveres izlašu sērija «20th century Lullabies».

«Gadsimtu mija pagājusi grupas «Prāta vētra» zīmē,» raksta «Mikrofona ieraksti» pārstāvji, piebilstot, ka šai gadā «dienasgaismu ierauga viens no visu laiku vispieprasītākajiem, kā arī visiemīļotākajiem, tolaik vēl tikai topošas latviešu supergrupas albumiem «Starp divām saulēm».» 1999. gadā ierakstīta arī dziesmas «Lidmašīnas» angļu versija «Jet Plane». Lai arī ieraksts tiek pabeigts, tas līdz šim brīdim nebija publicēts, jo nedz grupai, nedz izdevējiem nebija pārliecības, vai šī versija ir labāka par oriģinālo, visiem zināmo. «Taču šodien mēs to varam atļauties vairs nesalīdzināt,» vēsta «MicRec».

«MicRec» piedāvā arī ielūkoties slavenās grupas videoklipa tapšanas aizkulisēs.

Par «Prāta vētru»

Albuma ieraksts notiek divās studijās, Stokholmas «EMI Studios», kas netālu no «Skärmarbrink» dzelzceļa stacijas un kur savus ierakstus pirms tam bija veikuši ļoti daudzi pasaules slavu ieguvuši zviedru mākslinieki, starp kuriem arī «Roxette». Tur esot pabijuši arī «ABBA» dalībnieki un daudzi citi. Otra studija ir Skandināvijā lielākā viesnīcas tipa studija «PUK Studio», kura atrodas visīstākajos Dānijas laukos, lauka vidū. Studija tolaik vēl pieder vēlāk «EMI Records» pārpirktajai kompānijai «CMC», un tur savus ierakstus veikuši Eltons Džons, Džordžs Maiks, Garijs Mūrs, Depeche Mode un daudzi citi. Lieki piebilst, ka albuma ieraksta budžets ir viens no visu laiku ievērojamākajiem, kāds jebkad ir tērēts kādas latviešu grupas ierakstam. To visu var atļauties pateicoties tam, ka «Mikrofona ieraksti» Baltijas valstīs veiksmīgi izplata EMI un Virgin ierakstus, no tā gūstot ienākumus, kurus ieguldīt vietējā tirgū. Arī grupa un menedžments Alda Hofmaņa vadībā meklē iespējas piedalīties izdevumu segšanā. Kopīgiem spēkiem tas izdodas, un piedzīvojums var sākties...

Albuma «Starp divām saulēm»/»Among The Suns» ieraksti aizsākas jau 1998. gada novembrī un notiek Dānijas studijā, kurā grupa kopumā pavada 8 dienas. Sakarā ar to, ka studija atrodas dziļos laukos, izklaides iespējas tiek meklētas turpat uz vietas. Laimīgā kārtā studijā ir gan peldbaseins, gan arī dažādi spēļu automāti. Tā vienā jautrībā tiek pavadīta nedēļa un ierakstītas un samiksētas 3 dziesmas. Viena no tām ir dziesmas «Puse no sirds» jaunā versija, un tās angliskā variants «Half Of Your Heart», otra ir grupas viens no velkošajiem albuma hitiem «Brīvdienas nav manas laimīgās dienas», kuras ierakstā kā fona vokāliste piedalās dāņu dziedātāja Gitte Džonsone. Tiek ierakstīta arī dziesma «All Is Just The Way As You Like It» jeb iepriekšējā albuma tituldziesma «Viss ir tieši tā, kā tu vēlies», uz kuras ierakstu tiek izsaukti dāņu pūšamo instrumentu mūziķi.

Jau 1999. gadā Stokholmas studijā grupa ieraksta lielāko daļu šī albuma, kas ir 10 dziesmas no 12 albumā iekļautajām. Pie studijas pults sēžas jaunais studijas inženieris Stefans Andersons, kurš neveic producenta funkcijas, bet tikai fiksē to, ko grupa pati uzskata par pareizu. Līdz ar to var uzskatīt, ka šis albums ir pašas grupas producēts, lai gan albuma bukletā tiek norādīts, ka līdzproducents ir Guntars Račs, kurš pavada grupu abos šajos braucienos un piedalās studijas darbā ar padomiem. Viens no tiem ir G.E.M. studijā apgūtās zināšanas par bungu cilpām, kuras Stokholmā tiek liktas lietā, un tā ir pirmā reize, kad grupa nepārspīlējot izmanto šos ieraksta paņēmienus. Kamēr notiek ieraksti, grupa dzīvo Stokholmas centrā, taču ne jau normālā viesnīcā. Dzīvošana notiek hosteļa tipa viesnīcā, kas iekārtota uz veca buru kuģa, kurš pietauvojis Stokholmas ostā. Protams, visi ir jauni, visiem patīk izklaidēties un pēc tam, kad pāris vakarus ir notikusi improvizēta TV šovu filmēšana, kas tiek nosaukta par «Ikvakara Rača TV šovu» (lielākā daļa videoierakstu ir saglabājušies, bet kompānija pašlaik vēl nav gatava tos publiskot), tiek meklētas papildus iespējas turpat uz kuģa. Viens no šādiem pasākumiem beidzas ar zviedru pašvaldības policijas ierašanos. Viss beidzas laimīgi, un grupa nospriež, ka tik laipni un iecietīgi policisti vēl nebija redzēti.

Taču darbu studijā tas netraucē, un dziesmas top ražīgi, un studijā pavadītais laiks sevi attaisno. Stīgu partijas dziesmā «Welcome To My Country» palīdz sagatavot Valts Pūce. Lai ierakstītu angļu valodas versiju, Renārs dodas uz Stokholmu arī viens. Angļu versijas Renāram vairākām dziesmām piepalīdz sarakstīt Rolands Ūdris, kurš pamazām pārtop vienkārši par Ūdrīti. Zīmīgi, ka tieši Ūdrītis beigās pieliek kāju priekšā Prāta vētrai «Mūzikas Ierakstu gada balvā», kur Ūdrīša grupa «The Hobos» ar albumu «Numbvision» iegūst galveno balvu kategorijā «Labākais pop & rock albums». Nešaubīgi, ka abi albumi bija spēcīgi pretendenti. Taču tas netraucē Prāta Vētrai ar dziesmu «Lec» iegūt balvu par «Labāko pop & rock dziesmu». Interesanti, ka par 1999. gada «Radio hitu» kļūst vēl pirms gada ierakstītā «Tavas mājas manā azotē». Šis balvu birums Prāta Vētrai iezīmē turpmākos notikumus «Gada balvā», ikreiz, kad tajā gadā albumu izdod «Prātinieki».

Liels gandarījums pēc ieguldītā darba, līdzekļiem un laika ir fakts, ka albums izrādās pats, pats pieprasītākais albums 1999. gadā un ātri vien pēc tā izdošanas saņem «Platīna albumu» par 15 000 pārdotajām kopijām. Šajā gadā «Prāta vētra» dodas uz Dāniju vēlreiz, kur dažos koncertos iesilda tolaik populāro britu grupu «Supergrass». Viss notiek un Lielais ceļojums var sākties.

Albuma pirmā vāka versiju rotā nu jau aizsaulē aizgājušā amerikāņu boksera Muhameda Ali cīņas fragments, bet ne grupa, ne izdevēji vēl nenojauš, ka nāks 2000. gads un šis albums tik izdots vēlreiz, mainīs savu dizainu un gūs galvu reibinošus panākumus.... Turpinājums sekos....

5 tenori

Otrs veiksmīgākais 1999. gada ieraksts «Mikrofona ierakstiem» izrādās projekta «5 tenori» albums «Ziemassvētkos». Vienā komandā, pēc ārzemju parauga, apvienojušies Kārlis Zariņš, Guntars Ruņģis, Miervaldis Jeņčs, Jānis Sproģis un no «Pērkona» uz Operu pārbēgušais Nauris Puntulis. Pavadījumu spēlē Latvijas Simfoniskais Orķestris maestro Viļumaņa vadībā. Aranžējumus veidojis Jānis Kaijaks.

Albumu un tam sekojošo prezentācijas koncertu Latvijas Nacionālajā Operā producē Elita Mīlgrāve. Koncerts tiek nofilmēts un vēlāk izdots arī DVD.

Albums saņem «Zelta albuma» apbalvojumu par virs 8000 pārdotām kopijām, un ir viens no pieprasītākajiem Ziemassvētku albumiem visus nākamos gadus. Vēlreiz savākt kopā visus piecus vairs neizdodas, taču izveidojas tenoru trio, kas veiksmīgi aizpilda nišu vēl daudzus gadus.

Fēlikss Ķiģelis un Ēriks Ķiģelis

Sava tēva pēdās arvien drošāk sāk mīt ģitārists un dziedātājs, slavenā grupas «Līvi» agrākā līdera Ērika Ķiģeļa dēls Fēlikss, kurš pēc grupas «Melnā princese» izjukšanas uzsāk solo gaitas un albumā «Vēju muzikants» apkopojis sava tēva radītās melodijas, kuras uzticējis iedziedāt visnotaļ raibai kompānijai. Ierakstā piedalās pats Fēlikss, dziedātāji - Ingus Ulmanis, Agnese, Aivars Brīze, Zigfrīds Muktupāvels, Gunārs Kalniņš, Igo, Ainars Virga, Gvido Linga un Māris Žigats. Albums gan īsti neatrod dzirdīgas ausis un nav īpaši pieprasīts, taču kaut uz mirkli mums atgādina, cik labs dziesmu autors bija Ēriks Ķiģelis.

Gunārs Kalniņš

1999. gads ir laiks, kad sevi piesaka dziedātājs Gunārs Kalniņš. «Mazais panks» ir izaudzis un uzsācis solo gaitas. Pats sācis rakstīt dziesmas, sākotnēji tikai angliski, bet pamazām pieradināts dziedāt arī dzimtajā valodā. Savas dziesmas Gunāriņam, kā viņu dēvē 99% klausītāju, iedziedāt piedāvā arī Raimonds Pauls. Tā ir «Dziesma par meklēšanu», kas uz brīdi kļūst par viņa vizītkarti (Ar tevi atkal vēlos būt...). Gunārs Kalniņš ir atnācis.

Igo

Vienu no saviem visu laiku veiksmīgākajiem un organiskākajiem albumiem izdod Igo. Albuma «Dzīvē viss ir savādāk» tituldziesma kļūst par reālu radio hitu un ir pieprasīta dziedātāja koncertos vēl šodien. Sākotnēji vairākas dziesmas šim albumam G.E.M. studijā producē «Mikrofona ieraksti» lokālā repertuāra producents Zigfrīds Muktupāvels, taču beigu beigās vadību pārņem pats Igo, un tas izrādās pareizākais risinājums, jo Igo grupas mūziķi un pats Igo ir pieredzējuši profesionāļi un paši labi zina, kādu skanējumu vēlas panākt.

Zodiac

1999. gadā CD versijā tiek pārizdots visu laiku viens no leģendārākajiem latviešu instrumentālās mūzikas albumiem - Zodiac «Disco alliance». Albumam pievienoti grupas «Basic Element» veidotie dziesmu remiksi.

Dziesmu konkurss

1999. gadā «Mikrofona ieraksti» māsas uzņēmums «Izdevniecība MicRec» noorganizē pirmo dziesmu autoru konkursu «Dziesma 2000». Uzvar Gunārs Kalniņš ar dziesmu «Piedod». Taču pārējo konkursu dalībnieku dziesmas tiek izdotas albumā. Šis konkurss izrādās vienīgais, bet atklāj dziedātāju Madaru Celmu, par kuru Zigmars Liepiņš vēlāk saka: «Ja šis konkurss atklāj kaut vai vienu šādu izpildītāju, tas konkurss jau ir izdevies». Madara uzsāk sadarbību ar «MicRec» un kompānija liek uz to lielas cerības, taču vēlāko gadu notikumi sadarbībai pārvelk treknu svītru. Par to nākamajos stāstos. Konkursa ietvaros tiek uzsākta sadarbība arī ar jelgavnieku grupu «Dull Doll», kurā muzicē Kārlis Kazāks un Arnis Račinskis. Sadarbībā ar «Dull Doll» tiek ierakstītas 4 dziesmas. Līdz albumam gan netiekam.

Guntars Račs

Izlasē «Dienas» savus darbus apkopo Guntars Račs. Prezentācijas koncertā, kas notiek «Andalūzijas sunī», autors beidzot albumā iekļautās dziesmas izpilda pats. Ļaujot Līviem, Laimai Vaikulei, bet bet, un daudziem citiem, kas izpildījuši viņa dziesmas, atpūsties.

1999.gads ir daudzu izlašu laiks. Visnozīmīgāko izlasi izdot «Labvēlīgais tips». Tas, protams, notiek 1. aprīlī. Šajā gadā grupa rada arī tam laikam vērienīgo klipu «Desmitais tramvajs», kurš iegūst «Mūzikas ierakstu Gada balvu» kā gada labākais videoklips.

Tiek izdota izlase «Ballīte», ārzemju mūzikas izlases «Extra Music 7», «Mustang Jeans», «Motor Music 2», «Fantastika Ekstra 6», «Hot Summer Hits» un tiek aizsākta leģendārā Klāsa Vāveres lielisko dziesmu izlašu sērija «20th century Lullabies». Pirmais albums ir ļoti pieprasīts un pārspēj visas izdevēju cerības. Turpmāk šīs sērijas izdevumi tiek gaidīti un ir īpašs notikums daudziem Klāsa Vāveres muzikālās gaumes radiniekiem.

Salīdzinoši neveiksmīgs izrādās Ritas Trences un grupas «Sienāži» Ziemassvētku albums «Ar zvaigzni rokās». Taču tas ir tikai viens no retajiem šī gada neveiksmīgajiem albumiem, jo lielākā daļa ir dzīvotspējīgi un dod labu pienesumu kopējā Latvijas mūzikas dzīves kopainā, laikā, kad apgriezienus uzņem arī sīvākais no «MicRec» konkurentiem «Platforma Records», ar kuru nākas mēroties spēkiem vēl daudzus gadus. Bet konkurence ir veselīga un dod augļus!

9. novembrī Arēnā Rīga «Mikrofona ieraksti» kopā ar populārākajiem divdesmitgades māksliniekiem sniegs vērienīgu jubilejas lielkoncertu «20 gadi latviešu mūzikā». Savu dalību koncertā apstiprinājuši tādi mākslinieki kā «Prāta vētra», Laima Vaikule, «Labvēlīgais tips», «Līvi un Buks», «bet bet», Menuets, Pērkons, Musiqq, Uldis Marhilēvičs, Aija Andrejeva, Olga Rajecka un Turaidas Roze, Relicseed un daudzi citi.

Biļetes uz 9. novembra koncertu Arēnā Rīga šeit:

www.bilesuparadize.lv

Materiālu sagatavoja «Mikrofona ieraksti».

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu