Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

JVLMA orķestri un brāļus Osokinus Berlīnē uzņem ar stāvovācijām

Ar nedalītu sajūsmu vācu prasīgā un izsmalcinātā publika uzņēma latviešu mūziķu uzstāšanos sestdien, 20. augusta vakarā koncertzālē Konzerthaus Berlin. Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas simfoniskais orķestris diriģenta Andra Vecumnieka vadībā kopā ar solistiem pianistiem brāļiem Andreju un Georgiju Osokiniem uzstājās festivāla «Young Euro Classic» ietvaros.

Koncertu iesāka Rolanda Kronlaka skaņdarba «Under Pressure 2nd edition» pasaules pirmatskaņojums, par kuru ietekmīgais vācu laikraksts «Der Tagesspiegel» koncerta recenzijā vēsta: «Tie, kuri gaidīja jaunu versiju par grupas Queen dziesmu, guva ko labāku: latviešu komponists ir radījis nospriegoti spožu darbu, kurā tonālie slāņi negaidīti pāriet atonālās saskaņās. Brīžam nojaušama harmoniska putnu vidžināšana, brīžam plīkšķoši dūres sitieni - precīzi izpausta pretrunu kontrastu pelde.»

Pirmās daļas turpinājumā orķestrim pievienojās pianists Andrejs Osokins, lai publikai piedāvātu savu Rahmaņinova Otrā klavierkoncerta redzējumu. Andrejs «pie flīģeļa ļaujas kompozīcijas romantiskajai tēmai ar visu savu būtību (..), it kā būtu elektrizēts no matu galiem līdz papēžiem. Viņš sazinās ar orķestri līdzīgi kā ar liesmu, kas jāiegūst. Taču par spīti ātrajam plūdumam un spēcīgajiem piesitieniem slavenajā otrajā adagio daļā viņš spēj sevi pilnībā apvaldīt un reducēt melodijas melanholiju līdz tās lakonismam,» sajūsmināti raksta vācu laikraksts.

FOTO: Publicitātes foto

Koncerta otro daļu atklāja poētiskais, mīlestības pilnais un sirsnīgais Jāņa Mediņa veltījums savai sievai - Daina Fis, ko orķestrim ļoti veiksmīgi instrumentējusi jaunā talantīgā komponiste Madara Pētersone. Kā lirisks ieskats latviešu klasiskās mūzikas lappusēs, Daina vācu klausītājiem atklāja vienu no skaistākajām latviešu mūzikas bagātībām. Melodija tik ļoti aizkustināja klausītājus, ka publika to dungoja vēl pēc koncerta, dodoties mājup.

Otrā daļa sasniedza savu kulmināciju, jaunākajam no brāļiem Georgijam Osokinam atskaņojot Sergeja Rahmaņinova Trešo klavierkoncertu. Laikraksts secina: «Kaut abi ir tuvinieki, tiešs salīdzinājums te neder, jo Georgijs koncertam tuvinās citādā noskaņojumā - tā ir kā izvēle starp baltvīnu vai sarkanvīnu. Georgijs ir atturīgāks, introverts, turklāt lielu nozīmi veltot precizitātei.»

Koncertā latviešu mūziķi – gan solisti, gan orķestris - piedāvāja publikai izcilu saspēli. Par to jāpateicas diriģentam Andrim Vecumniekam, kas prot savos mūziķos iekvēlināt kaisli un aizrautību.

Šī uzstāšanās Berlīnē bija neaizmirstams piedzīvojums ne tikai publikai, bet arī jaunajiem mūziķiem. Īpaši jāatzīmē koncerta krāšņais noslēgums, kad klausītāju pilnā zāle pat pēc vairākām piedevām, stāvus aplaudējot, nevēlējās solistus un jauniešu orķestri laist prom no skatuves. «Latviešu mūziķiem jāpaliek. Uz visiem laikiem,» pieprasa laikraksts.

Uz augšu
Back