Kā skolēniem noturēt veselību?

By SantaRosa OLD SKOOL No real name given

FOTO: www.flick.com

Vasara bija tik piemērota, lai norūdītu organismu, – varēja peldēt, sauļoties, staigāt basām kājām, ēst dažādus augļus. Diemžēl, līdzko sākās rudens lietavas, tā klāt visādas likstas – iesnas, klepus, nogurums. Šķiet, ka imunitātes nemaz vairs nav. Ko darīt? Rudens un ziema ir saspringts mācību laiks arī vidusskolēniem un studentiem. Kā viņiem noturēt veselību?

Zanda Zauere, ģimenes ārste

«Piekrītu viedoklim, ka imūnsistēmu būtiski ietekmē emocionālais stāvoklis. Vasarā viss labais var būt darīts, bet, ja cilvēkam ir stress – gan fiziska, gan psihoemocionāla pārslodze –, gan pārkaršana, pārsalšana, traucēta labsajūta, imunitāte pazeminās. Pārslodzē var saasināties jebkura saslimšana, sāpes locītavās, astmatiskas problēmas, sirdsklauves, kamola sajūta kaklā u.c. Kursos kāds pasniedzējs ieteica atrast katru dienu kādu nodarbošanos, kas sagādā labpatiku un prieku, pasakiet kādam kaut ko mīļu, tā atraisot arī pret sevi pozitīvās jūtas un liekot imunitātei sasparoties. Būtiski, lai psiholoģiskais komforts būtu gan darbā, gan mājās. Arī vitamīni ir vajadzīgi, bet tie ir pat mazāk būtiski. Protams, var nopirkt kādu C vitamīnu, polivitamīnus. Aptiekā būtu jāpajautā, vai tie ir ķīmiski sintezēti vai dabiski. No mežrozītēm, citrusaugļiem ir vēlamāki, jo bioloģiski veidotie vitamīni organismā labāk asimilējas. Palīdzēs arī vingrošana, norūdīšanās procedūras, norīvēšanās.

Kādreiz mums mācīja, ka D vitamīns atbild vairāk par kauliem, bet pēdējo gadu pētījumi rāda, ka šis vitamīns atbild arī par imūnsistēmu.

Latvijā vairāk nekā 70% cilvēku tā trūkst. Uzreiz sākt lietot preparātus nevajadzētu, var veikt analīzi (maksā ap 10 latiem, ģimenes ārsta norīkojums nav vajadzīgs) un pārbaudīt, vai šā vitamīna organismā pietiek.

Studentiem ļoti nozīmīga ir atpūta, tieši miegs. Svarīgi iet gulēt nevis vienos divos naktī, bet ap desmitiem vakarā, kad organisms labāk atpūšas, notiek hormonu sintēze. Labā miegā būtu jāizguļ septiņas astoņas stundas.»

Uz augšu