Vai jaunais «stienis» kļūs par «Latvijas Sportiskāko auto 2015»?

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

«Latvijas Gada auto 2015» žūrija turpina iepazīstināt ar konkursā pieteiktajiem automobiļiem. Šoreiz plašāk aplūkojam «Subaru» sedanu ar rallista gēniem «WRX STI». Lai gan neiekļuva starp astoņiem fināla automobiļiem, kuri turpina cīņu par konkursa galveno «Latvijas Gada auto 2015» titulu, «Subaru WXR STI» pretendē kļūt par «Latvijas Sportiskāko auto 2015». Šogad šajā nominācijā nikni konkurenti ir «Maserati Ghibli» un «Mini Cooper S».

Specifiskajā nišā «Subaru» palicis bez reālas konkurences. «Impreza WRX STI» ilggadējā sāncenša «Mitsubishi Lancer» sportiskā evolūcija ar desmito paaudzi ir beigusies. Lai gan «Mitsubishi» sola turpināt «Evo» līniju, taču, kā liecina šobrīd pieejamā informācija, tā neturpinās attīstīties pa grambaino rallija ceļu, bet tiks griezta hibridizācijas gultnē. «Subaru» droši vien lieliski apzinās, ka šobrīd viņiem ir iespēja iepriecināt ne tikai savus fanus, bet to pulku vēl papildināt ar līdzšinējiem «Lancer Evo» cienītājiem.

Vai tiešām tā vairs nav «Impreza»?

Vēl pirms jaunā modeļa nonākšanas dienas gaismā «Subaru» bija izvērsuši apjomīgu informatīvo kampaņu, lai sabiedrībai pavēstītu, ka «WRX» un tā vēl sportiskākais brālis «WRX STI» tagad vairs nemaz nebūs līdzīgs bāzes modelim, tādēļ arī modeļa nosaukumā nav «Impreza» un atstāta tikai daudznozīmīgā latīņu simbolu kombinācija.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Taču, kad uz skatuves izbrauca ceturtās paaudzes «WRX», jau pirmajā acumirklī kļuva skaidrs, ka – tieši tāpat kā iepriekš – «dvēselē» tā tomēr ir un paliek «Impreza». Protams, «WRX» atšķiras no standarta «Impreza». Tam ir citādas konfigurācijas buferi, atšķirīgi lukturi un radiatora reste, oriģināla dizaina riteņu diski un citas detaļas. Taču šādi ne tik daudz vizuāli, cik funkcionāli nepieciešami «rotājumi» sportiskajai versijai bija raksturīgi arī iepriekš.

Tāpat bez īpaši lielas izpētes kļūst skaidrs, ka zem jaunās, vizuāli svaigās čaulas patiesībā tehniski viss ir pa vecam. Zem motora pārsega ir vecais labais «EJ25» – 2,5 litru 300 ZS boksermotors ar turbokompresoru, tā pati simetriskā pilnpiedziņas sistēma ar regulējamas darbības DCCD starpasu diferenciāli utt. Būtībā no pārbaudītiem un uzticamiem komponentiem ir pa jaunam salikts automobilis, kurš gan izskata, gan funkcionalitātes ziņā pārspēj priekšteci.

Atšķirībā no iepriekšējās paaudzes «WRX STI», tagad vairs nebūs tādu alternatīvu kā hečbeka versijas un automātiskās pārnesumkārbas. «Subaru» atstājuši piedāvājumā tikai klasiku.

Oficiālā informācija liecina, ka jaunajam «WRX STI» ir par 40% palielināta virsbūves konstruktīvā stiprība. Riteņu bāze padarīta par 25 mm garāka nekā priekštecim, bet automobilis pastiepies garumā par 15 mm.

«STI»

Trīs burtu salikums «STI» nav tikai modifikācijas apzīmējums, bet gan abreviatūra, aiz kuras slēpjas japāņu kompānijas speciālais departaments «Subaru Tecnica International». Šī apakšvienība uzņēmumā koordinē visas motoru sporta aktivitātes, kā arī speciālas mārketinga programmas ietvaros veic spēkratu tūningu, proti, pilnveido dzinējus, transmisijas un balstiekārtas ar mērķi padarīt sportiskus automobiļus vēl sportiskākus.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

«STI» atlēts no parasta «WRX» atšķiras ar piezemētāku, stingrāku stāju. Tas ieguvis iespaidīgu antispārnu uz bagāžnieka vāka, nedaudz reljefākus spārnu izliekumus, divas simetriski novietotas izpūtēja divstobrenes un speciāla dizaina 18 collu riteņus. Masīva virsbūves apakšas aizsargpanna un aizmugurējā bufera lejas daļā integrēts difuzors ļāvis optimizēt gaisa plūsmu zem mašīnas. Sportiskāka padarīta arī «Impreza» šasija – uzstādīts stingrāks atsperojums, stabilizatoru atsaites un gumijas bukses, kā arī alumīnija piekares sviras, par 5 mm pazemināts klīrenss –, kā rezultātā automobilis spēj precīzāk izzīmēt līkumu trajektorijas.

Salonā sportiskums ir tīri funkcionāls: priekšējie sēdekļi ar augstām atzveltnēm un stingru sānu noturību, parocīga stūre, tieši pa ķērienam novietots ātrumpārslēga rokturis. Viduskonsolē līdzās rokas bremzes svirai visai neuzkrītoši sēž apaļā «SI-Drive» režīmu poga un centrālā diferenciāļa vadības taustiņi. Interjers noformēts tumšos toņos, un pelēcību vēl pastiprina grafīta krāsas dekori.

Spēcīgāks, taču videi draudzīgāks

Vecais labais, rallija trasēs pārbaudītais 2,5 litru turbo-bokser-motors modernizācijas rezultātā ne tikai ieguvis piecus papildu «zirgus», bet arī pielāgots «Euro 6b» ekoloģiskajam standartam. Acīmredzot tas nozīmē, ka ir labāk nekā «Euro 5», bet līdz drastisko «Euro 6» normu izpildei vēl mazliet pietrūkst. Taču diez vai daudziem sportiskas braukšanas cienītājam interesē šādas formalitātes.

Motors aprīkots ar DAVC – vārstu aktīvo kontroles sistēmu –, kas ļauj dinamiski koriģēt gāzu apmaiņas fāzes ne tikai ieplūdes, bet arī izplūdes laikā. Pateicoties tai, dzinēja darbība kļuvusi elastīgāka. Pirmajā mirklī gan rodas maldīga sajūta, ka tas īsti «nevelk», taču aiz 2500 apgriezienu robežas iespaidīgais «zirgu pulks» pēkšņi salecas un metas mežonīgā skrējienā. Vadītājam tik vien kā cītīgi jāpārskaita pārnesumi, cenšoties uzturēt dzinēja sirdspukstus optimālo apgriezienu diapazonā.

Foto: Publicitātes foto

«Subaru Inteligence Drive» (SI-Drive) elektronika ļauj pilotam atbilstoši situācijai un satiksmes apstākļiem izvēlēties piemērotāko no trijiem dzinēja darba režīmiem: «Inteligent» – relaksētai un salīdzinoši ekonomiskākai ikdienas braukšanai, «Sport» – dinamiskākiem vingrinājumiem vai adrenalīna ģeneratoru «Sport Sharp».

Par dinamisko rezervju efektīvu izmantošanu rūpējas izslavētā «Subaru» pilnpiedziņa. Tiesa, tā zaudējusi savu oriģinālo simetriskumu – griezes moments tiek sadalīts attiecībā 41:59 par labu aizmugurējās ass riteņiem. Turklāt automobiļa aprīkojumā ir rallijā aprobētā DCCD («Driver’s Control Centre Diferential») sistēma, ar kuras palīdzību vadītājam ir iespēja mainīt centrālā diferenciāļa spēka pārdales algoritmu, tostarp sportiskām aktivitātēm izvēlēties pilnībā manuālu režīmu. Arī dinamikas un stabilitātes uzraudzības kompleksam (VDC) paredzēti divi atšķirīgi palīdzības režīmi, kā arī iespēja to pilnībā atslēgt. Nudien plašas iespējas rotaļām!

Ikdienā – pacietības un izturības pārbaude

Jau iepriekšējais «WRX STI» izcēlās ar sportiski stingru balstiekārtu. Japāņu ražotājs lepojas, ka šeit ir paveicis vēl vairāk – pastiprināta virsbūve, uzstādīts cietāks atsperojums, «šerpāka» stūre. Kā izrādās, šobrīd runa vairs nav par piemērotību rallija trasēm – tas ir noiets etaps –, bet par specializācijas maiņu. Tagad «Subaru» vēlas asfalta līkločos sportiskuma un vadības precizitātes ziņā pārspēt nevienu citu kā «Porsche 911».

Atpakaļ rallija trasē

Nezinām, kurš uzvarētu asfalta sacensībā, bet rallija grants ceļu līkločos «Porsche» netiek ne tuvu «Subaru WRX STI». Šeit trokšņu fonu uztveram par pavisam pašsaprotamu muzikālo pavadījumu. Ar vieglu akseleratora pedāļa spiedienu mašīna viegli paātrinās – 100… 130 km/h un, ja gribas, arī vairāk. Tā apbrīnojami viegli lido pāri dangām un lauksaimniecības tehnikas atstātiem kukuržņiem. Ar ieslēgtu stabilitātes sistēmu dažādas konfigurācijas līkumi tiek izzīmēti precīzi kā ar rasētāja lekālu. Savukārt, kad tā atslēgta, jau paveras iespēja izbaudīt arī asākas izjūtas, tomēr, laižoties drosmīgās sānslīdēs, automobilis joprojām ir prognozējams – dara tieši to, ko no tā prasa.

«Subaru WRX STI» tiek izgatavots Gunmas montāžas rūpnīcā Japānā.

Tehniskā informācija un cenas

Auto apgādāts ar 2,5 litru 300 ZS benzīna motoru, kura kombinētais degvielas patēriņš ir no 10,4 l/100 km (CO2 no 242 g/km). «Subaru WRX STI» cena ir sākot no 35 990 eiro.

Foto: Publicitātes foto

«Latvijas Gada auto» žūrijas viedokļi

Foto: Publicitātes foto

«Jaunais «stienis» – tipisks šā autobūves kompromisu un klašu jeb segmentu saplūšanas un pārklāšanās laika pārstāvis. Vecais Nissan «X-trail», piemēram, jau ar savu lietišķo izskatu tā vien sauca paviesoties Irbes tuksnesī, jaunais, saglabājot (gandrīz visas) sliktu ceļu potences, izskatās pēc operas apmeklētāja. Ar «stieni» pirms gadiem desmit braukt pa pilsētu varēja tikai mazohists, tas kratījās, neiesilušas bremzes čīkstinādams, motors neapmierināti klepoja, par brīvības trūkumu sūdzēdamies. Ar jauno pa Rīgu – kā limuzīnā. Murrā un žūžo. Labs pilsētnieks. Rallija ātrumu potences saglabājot pilnībā.

Diletantam nerealizējamu (vismaz Latvijā) reibinošu dinamikas iespēju auto. Sajūsmina. Bet ar skumjām un ironiju jāsaka – man šis atgādina okeāna jahtu Ķīšezerā. Pilna krātuve dārgām vētru sporta burām, bet apstākļi liek rāmi pukšķināt, izmantojot dažus motora zirgspēkus. Vai šāds ekipējums dara īpašniekus laimīgus? Dažus – varbūt.»

Foto: Publicitātes foto
Foto: Publicitātes foto
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu