Tūrisma autobusā stāsta igauņu sagatavoto Rīgas vēsturi

Jaunizveidotā tūrisma maršrutā pa Rīgas ielām audiogids ekskursantus iepazīstina ar Igaunijas kompānijas sagatavotu materiālu, kurā iepīts nesamērīgi daudz ziņu par Krieviju un enciklopēdijās atrodamu novecojušu informāciju. "Zinātņu akadēmija veidota ar mērķi uzturēt saikni ar tā laika galvaspilsētu Maskavu. Mūsdienās latvieši ēku sauc par kāzu torti," dzirdams austiņās, kas domātas tūristiem.

Igaunijas autobusu kompānijas Hansabuss meitas uzņēmums Latvijā nāca klajā ar iniciatīvu veikt tūrisma maršrutu Rīgas ielās. "Aprīlī Rīgas domes Satiksmes departamentam iesniedzām pieteikumu, kur lūdzām dot atļauju veikt tūrisma maršrutu pa Rīgu. To atbalstīja arī Rīgas Tūrisma koordinācijas un informācijas centrs (RTKIC), un kopš jūlija mums ir atļauja veikt šos braucienus," stāsta SIA Hansabuss Latvia direktors Gints Peka.

"Mēs esam apstiprinājuši, ka autobuss var izmantot šobrīd esošās tūristu pieturvietas, piemēram, pie viesnīcas Radisson un operas," skaidro Satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa.

Jaunizveidotajam Hansabuss Latvia maršrutam dots ārvalstniekiem pazīstams nosaukums Riga City Tour. Ar sarkano autobusu tūristiem ir iespēja apskatīt populārākās vietas un kādā no astoņām valodām dzirdēt īsu aprakstu.

Četras reizes dienā no Rātslaukuma autobuss sāk savu izglītojošo braucienu. Uzreiz jāatzīst, ka ekskursijas sākuma brauciens ātri vien tūristiem liek vilties, jo, izbraucot no Rātslaukuma stāvvietas, tas dodas pāri Daugavai. Ceļu satiksmes noteikumi neatļauj kreiso pagriezienu, tāpēc jāmēro garais ceļš līdz Radisson SAS Daugava un Maritim Park Hotel viesnīcai, kur tas apgriežas un brauc atpakaļ uz centru.

Firmas Hansabuss Latvia Latvijas pārstāvis Gints Peka Neatkarīgo informēja, ka šāda kārtība izveidojusies satiksmes kustības dēļ, līdz ar to tūristiem apmēram 20 minūtes jāizjūt neērtības, dodoties prom no Vecrīgas.

"Sākam mūsu ekskursiju Vecrīgā, pilsētas vecākajā un senākajā tās daļā. Vislabāk to var apskatīt pastaigājoties. Vai nu izkāpjot kādā no mūsu pieturām, vai pēc ekskursijas," ierakstā stāsta Ansis Bogustovs.

Kā novēroja Neatkarīgā, ekskursantiem brauciena laikā pāri Daugavai bija jāklausās vai nu Radio Skonto, vai Radio SWH Rock.

Atgriežoties pilsētas centrā, austiņās dzird šādu tekstu: "Daugava veidojas Krievijā, Valdaja augstienē. Daļu no tās skaistuma un vēsturiskā nozīmīguma latvieši ierakstījuši dainās un stāstos." Krievijas un Maskavas vārds tiek minēts nesamērīgi daudz, tādējādi radot sajūtu, ka Rīga joprojām ir Krievijas sastāvdaļa. Piemēram, Esplanāde bijusi vieta, kur notika dažādas apmācības, taču vēl tagad te notiekot militārās parādes.

"Igaunijas uzņēmums nodarbojās ar informatīvā materiāla apkopošanu, informācijas ierakstīšanu, gatavu produktu instalēja autobusa atskaņošanas sistēmā, to arī atskaņojam," informē G. Peka un piebilst: "Protams, tikai ar augusta sākumu esam sākuši piedāvāt šo pilsētas ekskursiju, rezultātā atklājušās vairākas nepilnības audioierakstos, un visdrīzākajā laikā kompānija tos pilnveidos, lai pilsētas viesiem sniegtu pēc iespējas pilnīgāku un patiesāku informāciju."

Audioierakstos akcentēts dažādu objektu milzīguma efekts: centrāltirgus ir lielākais Baltijā, centrālā vilcienu (nevis dzelzceļa) stacija ir tā modernizējusies, ka no ārpuses to nemaz nevar pazīt.

Apstājoties pie naktskluba Dolls, ierakstā enerģiski tiek stāstīts par Rīgas vēsturisko centru. Tā teikt, nepaspēsiet apmeklēt Vecrīgu, būs iespēja iegriezties naktsklubā, jo ideja par Rīgu kā sekstūrisma pilsētu nav zudusi.

Īpaši tiek izceltas teātru un operas ēkas – "19. gs. beigās Latvijas Nacionālā opera bija vācu teātra mājvieta, taču tagad operas un baleta trupas spēj atdzīvināt pasakas un maģiju, radot prieku skatītāju pulkam."

Savukārt "Latvijas Nacionālais teātris būvēts 1902. gadā, kas piederējis Krievijai".

Pie Dailes teātra tūristus iepazīstina ar lielāko teātri Latvijā, kas galvenokārt nodarbojas ar eksperimentiem. Amizants, šķiet, Brīvības pieminekļa raksturojums – "sievietes figūra, brīvības iemiesojums, kas tur rokās trīs zvaigznes – vēsturiskos un etnogrāfiskos novadus".

Divus stundu ilgais brauciens beidzas Rātslaukumā, taču jebkurš ceļotājs iegādāto desmit latu vērto braukšanas karti var izmantot vēl divas diennaktis.

Kā galvenais mīnuss šim jaunatklātajam maršrutam ir informācijas un reklāmas trūkums. Rīgā nav informācijas par autobusa esamību, nevienā pieturvietā nav speciālo norāžu par tā kursēšanas laikiem. Kompānijas direktors G. Peka sola, ka nedēļas nogalē Rīgas ielās sāks kursēt vēl otrs sarkanais autobuss. Tādējādi biežāk varēs doties izbraucienos pa Rīgas ielām, pašlaik notiekot aktīvs darbs, lai reklāmu un informāciju nogādātu līdz sabiedrībai, viesnīcām, tūrisma aģentūrām.

Līdzīgus pakalpojumus Rīgā piedāvā arī citas firmas.

"Rīgā ekskursijas ar tūristu autobusiem piedāvā firmas Dzintara ceļš un Faritour. Tagad tām ir pievienojusies arī kompānija Hansabuss Latvia," stāsta RTKIC konsultante Madara Suškēviča. Viņa piebilst, ka lielākoties pilsētas apskati ar tūristu autobusiem izvēlas vācieši, briti, franči un skandināvi.

Firmas Dzintara ceļš direktore Astrīda Arklone norāda, ka viņas vadītā firma jau sešus gadus pilsētas viesiem piedāvā dažāda veida ekskursijas.

"Atšķirībā no Hansabuss Latvia piedāvājuma, mēs cenšamies sniegt pakalpojumus, kas vairāk orientēti uz individuāliem klientiem, piedāvājot tiem iespēju izvēlēties arī tematiskas ekskursijas. Mums ir speciāli izstrādātas jūgendstila, Vecrīgas, ēdienu tradīciju programmas. Savukārt braucienus organizējam gan no Strēlnieku laukuma, gan operas," norāda A. Arklone.

Uz augšu