Baltijas Pērle: Greznais ekstremālisms - "Niknums"

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šā gada februārī Berlīnes Starptautiskajā kinofestivālā notika Sallijas Poteres jaunākās filmas „Rage” (Niknums) pirmizrāde. Lente, kas nenoliedzami ierindojama gada neparastāko kino darbu sarakstā. Filma par modes pasauli, kurā nav iekļauts neviens kadrs ar defilē uz podija!

Britu kulta režisore, kura kļuva slavena ar savu netriviālo autores pieeju kino vizuālajam aspektam (noteikti noskatieties „Orlando” ar Tildu Svintoni galvenajā lomā), atkal visiem sagādājusi pārsteigumu. Kadru fonā mijas krāsu plaiksnījumi, bet priekšplānā nomainās varoņi un monologi. Absolūta sižeta statika, lai arī nemitīgi pārveidojas dvēselisko sarunu ritms. Patiesi kaislīgi dialogi par modi! Pirms sāka filmu „Niknums” (Rage), Sallija Potere uzrakstīja privātu manifestu pati sev: 1. Labākais laiks sākt ir tagad (negaidi!); 2. Uzņemies atbildību par visu (laika taupīšanai); 3. Nevienu nevaino (sevi ieskaitot). Laiku pa laikam viņai esot bijis nepieciešams šajā dokumentā ieskatīties, lai uzturētu ticību šim projektam. Šā kino virziena apzīmēšanai Sallija Potere radījusi iespaidīgus terminus: „Baskāju kino”, „Nabadzības kino”, „Virtuves galda kino”... (nav šaubu, ka tas ir nākotnes kino arī Latvijai). Galu galā „Niknums” kļuva par pēdējā gada spilgtāko kino minimālisma paraugu, 2009. gada Berlīnes kinofestivāla nekronēto izaicinājumu un sensāciju. Koncepcijas kino paraugs. Tas ir stāsts par Ņujorkas modes pasaules aizkulisēm, realitātes šova imitācija, kas ne velti tiek saukta par melno komēdiju. Filmai nav dekorāciju, nav eksterjera un interjera filmējumu. Nav nekā, izņemot AKTIERU SEJAS, tracinoši krāsainus fonus un spilgtus grimus. Bet ir VISS, ko var gaidīt no kino. Dramaturģija, intriga, raksturi - 14 spožu aktieru monologi kameras priekšā. Ideja ir ģeniāli vienkārša: kāds maniakāls tehnoloģiju un interneta vides cienītājs it kā ar mobilo telefonu filmē aizkulišu sarunas ar amerikāņu modes pasaules varenajiem, kuri atklāti izstāsta, cik grūti ir noturēties, izsisties, izdzīvot, bet kaut kur līdzās tieši šova laikā notiek modeles slepkavība, ko var dzirdēt aizkadra skaņā. Tas, kurš sevi sauc par Mikelandželo un ne reizi neparādās kadrā, šo savu uzfilmēto materiālu izvieto savā blogā, kur tas kļūst par lietisko pierādījumu gan izmeklēšanai, gan parastiem ziņkārīgajiem. Šis it kā viņa filmētais materiāls tad arī ir Sallijas Poteres filma! Ja dokumentālie fakti, kuros kāds aukstasinīgs amatieris filmētājs fiksējis traģēdiju, nebūtu mūsu ikdienas realitāte (11. septembra terorakts, kosmosa kuģa bojāeja paceļoties, ķīlnieku saņemšana skolā 1. septembrī, slavenību autoavārijas utt., utt.), tad varbūt tas nebūtu tik skaudri iespaidīgi. Bet Sallija Potere („Orlando”, „Tango stunda”) ir intelektuāle, kura nav zaudējusi sievišķo intuīciju. Nez vai ētiskā nozīmē viņa neparaksta nāves spriedumu TV un interneta pamatbarībai?... Neskatoties uz askētismu, filma šķiet grezna. Džūlija Denča eleganti parodē visas pusmūža mākslas kritiķes, Džūda Lovs transvestīta modeles tēlā ir tik sievišķīgi skaists, ka viņam pašam to pat nedrīkstētu rādīt. Skatītājiem gan! Jo nav problēmu iztēloties, ka mistiskā aizkadra blogotāja alter ego varētu būt gan Sallija Potere, gan kāds no mums. „Es vēlos, lai jūs pasmietos par skaistumu un veiksmi, vilšanos un zaudējumu,” - tā „Niknuma” koncepciju skaidrojusi pati Sallija Potere. Attiecībā uz Lova piedalīšanos viņa teikusi: „Džūda Lovs, kura skaistums dažkārt pat kaitējis viņa aktiera karjerai, vīrišķīgi piekrita slavenās supermodeles Minksas lomai un meta izaicinājumu pārmērīgai skaistuma apjūsmošanai… sievišķā skaistuma, kas filmas gaitā tiek pakāpeniski atmaskots. Pārsteidzoši – jo izteiksmīgāk aktieris pārtapa grimā klātajā sievietē, jo vairāk atkailinājās viņa spēle.” Citas lomas atveido Stīvs Buskemī, Džūdija Denča, Daiena Vīsta, kā arī jaunā Kristīna Riči – Lilija Koula. Filma ir „mobilā manierē” uzņemta satīra par modes industriju: uz podija notiek nelaimes gadījums, kas izvēršas slepkavības izmeklēšanā.

Rīgā filma tiks demonstrēta 11. septembrī kinoteātrī ”Rīga”

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu