S, 13.08.2022.
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

BMW Group vēsture: 100 aizraujošas mobilitātes gadi

TVNET
BMW Group vēsture: 100 aizraujošas mobilitātes gadi
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: BMW

2016. gada 7. martā BMW Group atzīmēja savas pastāvēšanas 100 gadu jubileju. 100 gados uzņēmums no nelielas lidmašīnu dzinēju manufaktūras no Minhenes Ziemeļiem izauga par vienu no pasaules vadošajiem premium klases automobiļu un motociklu ražotājiem, kā arī finansēšanas un mobilitātes pakalpojumu sniedzēju.

Ceļā uz šo statusu BMW ir nepārtraukti apliecinājis savu inovatīvā uzņēmuma tēlu un virzījis nozares tendences ar skatu nākotnē. Šodien BMW Group ir starptautiska uzņēmumu grupa ar ražošanas un montāžas rūpnīcām 14 valstīs, kā arī globālu pārdošanas tīklu. Uzņēmums ir devis ievērojamu ieguldījumu individuālās mobilitātes risinājumu attīstībā.

Atskatoties BMW Group pagātnē, atklājas liels daudzums pasākumu un lēmumu, kas ir noteikuši uzņēmuma virzību, vienlaikus kalpojot par tā spēcīgā rakstura izpausmi. Šo brīnišķīgo brīžu cildenumu noteica progresīvi produkti un stratēģiskas trajektorijas. Tas viss balstās drosmē izmēģināt progresīvus risinājumus un atklāt jaunus attīstības virzienus. Uzņēmuma ambīcijas vienmēr ir bijušas sasniegt ko vairāk par ierastajām vērtībām un sacensties ar vislabākajiem, vienlaikus audzinot sevī spēju pieņemt izaicinājumus un gūt tajos aizvien vairāk spēka un motivācijas doties tālāk.

Noteikt pašiem savu ceļu un būt inovāciju priekšgalā

Tiekšanās sasniegt pārsteidzošus rādītājus un gatavība pieņemt lēmumus par labu pilnīgi jauniem un tehniski sarežģītiem risinājumiem tā vietā, lai samierinātos ar ikdienišķo, ir noteicis uzņēmuma produktu attīstību jau no pašiem pirmsākumiem līdz pat šai dienai. BMW IIIa avio dzinējs, kas tika izlaists 1917. gadā demonstrēja nepārspējamu jaudu, uzticamību un efektivitāti darbā lielā augstumā. Šie raksturlielumi balstījās spēcīgajā vienrindas sešu cilindru dzinēja dizainā un īpaši vieglu ražošanas materiālu izmantošanā, apvienojot to ar inovatīvām karburatora un aizdedzes tehnoloģijām.

Kompānija uzņēma neatkarīgu kursu arī sava pirmā motocikla izstrādē. Kamēr citi ražotāji turpināja strādāt ar velosipēda ģeometriju, BMW R 32 dizains bija ar nodomu balstīts uz dzinēju. Modeli atklāja 1923. gadā, un tas bija pirmais motocikls, ko darbināja horizontāli novietots divu cilindru Boxer tipa dzinējs ar manuālo pārnesumkārbu, kas bija pieskrūvēta tieši pie dzinēja, un spēka pārnese tika realizēta ar vārpstas nevis ķēdes vai siksnas piedziņu.

Kad uzņēmums 1928. gadā kļuva arī par auto ražotāju, tas sākumā ražoja nelielus automobiļus ar parastu dizainu. Tomēr visus tā laika vispārpieņemtos priekštatus lauza BMW 303, kas bija pirmais vidējās klases automobilis, kas tika veidots ap uzņēmuma pašu izstrādāto vienrindas sešu cilindru dzinēju. Modeli atklāja 1933. gadā, un tas izcēlās konkurentu vidū ar savām unikālajām radiatora režģa kontūrām, kas šodien plaši pazīstamas kā BMW nieru formas dubultā reste. Vissvarīgākais, ka automobilis bija arī viegls, pateicoties cauruļveida rāmim ar dubultām caurulēm ar vairākiem starpsavienojumiem konstrukcijas apakšējā daļā. Šāda tehnoloģija tika pirmo reizi izmantota autobūvē. Inženieri, kuri izstrādāja automobiļa dizainu tādējādi lauza tā laika pārliecību, ka tikai smags automobilis var nodrošināt stabilas gaitas īpašības. BMW 303 bija viegls, tam bija labs paātrinājums, tas bez piepūles bremzēja un veikli izbrauca līkumus, un bija droši vadāms. BMW patentēja cauruļveida rāmi ar dubultām caurulēm konstrukcijas apakšējā daļā un turpināja veidot automobiļus, balstoties uz šādu svara optimizācijas principu.

BMW i sērijas automobiļi ir zīmola pēdējais atjautīgas un vieglas konstrukcijas, jaudas inovāciju un nebeidzamu neatkarīgu risinājumu meklējumu piemērs. To arhitektūra ir īpaši izstrādāta tieši elektroautomobiļiem un plug-in hibrīda modeļiem, bet dizains apvieno sevī alumīnija šasiju ar stiprinātu oglekļa šķiedras plastmasas pasažieru nodalījumu. Pateicoties kompleksajai BMW i modeļu sērijas pieejai, BMW Group arī turpmāk saglabās savu vietu dizaina un individuālās mobilitātes nākotnes risinājumu attīstības priekšgalā.

Uzņemties atbildību, pārvarēt izaicinājumus

Lidmašīnu dzinēju ražošana pēc Pirmā Pasaules kara Vācijā sākotnēji tika aizliegta, un no 1918. gada BMW emblēma rotāja tikai smago automobiļu un laivu, bet sākot ar 1920. gadu, arī motociklu dzinējus. To pircēju vidū bija Bayerische Flugzeugwerke AG, kas visai drīz sāka apzināties zīmola nozīmi. Uzņēmums pārņēma zīmola tiesības 1922. gada jūnijā kopā ar BMW logo, ražotnēm un darbiniekiem. Visaptverošā uzņēmuma pārsaukšana par Bayerische Motoren Werke AG kalpoja par jaunu attīstības platformu pārtapšanai par neatkarīgu dzinēju un automobiļu ražotāju. Tā kā Bayerische Flugzeugerke AG tika dibināts 1916. gada 7. martā, to uzskata arī par BMW dibināšanas dienu.

Drīz pēc Bayerische Motoren Werke darbības uzsākšanas, lidmašīnu dzinēji atkal kļuva pieprasīti valdības aģentūru iepirkumos atbilstoši valsts militārajiem uzstādījumiem. Līdzīgi kā liela daļa Vācijas ražotāju, arī BMW vadītāji tiecās sasniegt aizvien labākus rezultātus biznesā, iekļaujoties 1930. un 1940. gadu politiskajā struktūrā. Uzņēmums tādējādi guva milzīgas priekšrocības atkal pasludinātās vispārīgās bruņošanās apstākļos. Sākot ar 1939. gadu notiesātie, piespiedu strādnieki, kara gūstekņi un ieslodzītie koncentrācijas nometnēs tika nodarbināti uzņēmuma rūpnīcās.

Foto: BMW

BMW Group ir arī palikuši uzticīgi saviem principiem par atbildības uzņemšanos, izvirzot iniciatīvas, kas veicinājušas izpratni un publiskas diskusijas par nacionālā sociālisma laika notikumiem. 1983. gadā Iznākot grāmatai «BMW – eine deutsche Geschichte» («BMW – vācu stāsts»), uzņēmums kļuva par pirmo Vācijas industriālo grupu, kas šo vēstures tematu atvēra publiskai apspriedei. Vēstures perioda no 1933. līdz 1945. gadam pētījumam tika veltītas divas 2005. un 2008. gadā publicētas disertācijas. Turklāt BMW AG bija starp pirmajiem fonda «Erinnerung, Verantwortung, Zukunft» («Atmiņas, Atbildība, Nākotne») biedriem, kas tika dibināts 1999. gadā ar mērķi atlīdzināt bijušajiem piespiedu darba upuriem.

Uzreiz pēc kara uzņēmumam bija jāpieņem jauna pieeja visos biznesa aspektos. Pirmais pēc kara motocikls BMW R 24 no ražošanas līnijas Minhenē noripoja tikai 1948. gadā. Automobiļu ražošana atsākās tikai 1952. gadā un sagaidāmie pārdošanas panākumi šoreiz uzņēmumam gāja secen. Ikgadējā kopsapulcē 1959. gadā lēmumu par BMW AG pārdošanu Daimler-Benz AG, kas tajā laikā jau gandrīz bija pieņemts, atcēla pašā pēdējā brīdī. Galvenā akcionāra Herberta Kvandta aizsegā tika izstrādāts jauns uzņēmuma restrukturizācijas plāns, kas balstījās uz neatkarīgu BMW AG ar jaunām struktūrvienībām un modeļiem. Attīstības izrāviens sekoja pēc BMW 1500 iznākšanas, kas bija pirmais «Jaunās klases» modelis. Tikai dažus gadus vēlāk uzņēmums jau bija izaudzis no kandidāta uz pārņemšanu par flagmani.

1970. gadu sākumā, kad augšupeju pēkšņi pārtrauca «naftas krīze», BMW vadītāji spēra izšķirīgus soļus krīzes pārvarēšanai ar jaunu sparu. Minhenē tika atklāts šodien plaši pazīstamais «Četru cilindru» tornis, kas kļuva par uzņēmuma galveno mītni, darbu uzsāka BMW muzejs un rūpnīca Dingolfingā. Kā «Jaunās klases» turpinātājs tika atklāts BMW 5. sērijas modelis. Un patiesi, sākot ar 1975. gadu kompānija uzņēma apgriezienus. BMW bija lieliskā pozīcijā, lai veidotu un atklātu aizvien jaunus modeļus, attīstītu jaunas ražošanas vienības un optimizētu ražošanas struktūras.

Foto: BMW

1990. gadu sākumā BMW vadītāji kārtējo reizi nonāca krustcelēs. 1994. gadā sekojot visas nozares ražošanas koncentrēšanas tendencei, viņi nolēma pārņemt britu Rover Group. Taču šis mēģinājums nevainagojās ar panākumiem. 2000. gadā Rover Group tika pārdota vēlreiz. BMW turpināja tikai MINI zīmola attīstību. Tikmēr uzņēmums piedzīvoja restrukturizāciju un iegādājās zīmola Rolls‑Royce Motor Cars tiesības.

Neilgi pirms vispasaules finanšu krīzes 2008. gadā «numur viens» uzņēmums korporatīvās stratēģijas jomā definēja jaunus ilgtspējīgas, peļņu nesošas un ilgtermiņa vērtības palielinājuma principus. Turpmākie pasākumi tika vērsti uz BMW Group pozīciju nostiprināšanu kā pasaules vadošo premium automobiļu un motociklu ražotāju, kā arī premium finanšu un mobilitātes pakalpojumu sniedzēju.

Uzstādīt latiņu ar vislabākajiem: rekordi un panākumi motoru sportā

Jau 20. gadsimta sākumā sporta sacīkstes tika uzskatītas par ideālu vietu, kur automobiļu un motociklu ražotāji varēja pārsteigt motoru sporta atbalstītājus ar savu jaunāko modeļu sniegumu. Par savu tehnoloģiskā pārākuma pierādījumu tika uzskatīti nacionālie un starptautiskie rekordi. Piemēram, 1919. gadā testa pilots Zeno Dīmers izraisīja sensāciju ar pasaulē augstākā lidojuma rekordu. Viņš lidoja 9 760 metru augstumā ar lidmašīnu, kura bija aprīkota ar BMW IV avio dzinēju. Ar BMW dzinēju aprīkoja Dornier «Wal» (Valis) lidmašīnu, kas kļuva par pasaulē pirmo lidaparātu, kurš aplidoja apkārt visai pasaulei 1932. gada vasarā, kā arī «dzelzceļa Cepelīnu», kurš uzstādīja pasaules dzelzceļa transportlīdzekļu ātruma rekordu 230 km/h gadu iepriekš. BMW motobraucējs Ernsts Jakobs Henne uzstādīja neskaitāmus pasaules rekordus uz diviem riteņiem laika posmā no 1929. līdz 1937. gadam. Viņš sasniedza 279,503 km/h ātrumu savā pēdējā rekorda uzstādīšanas mēģinājumā, un tas netika pārspēts 14 gadus. Arī iepriekšējos gados tika uzstādīti rekordi ar mērķi demonstrēt tehnoloģisko spēku. 2004. gada septembrī BMW testa sacīkšu trasē Miramasā Francijā BMW H2R prototips uzstādīja deviņus rekordus automobiļiem ar ūdeņraža dzinēju.

Pirmais BMW zīmola autosacīkšu panākums tika sasniegts 1924. gada februārī. Tā bija diena, kad dizaineris un sacīkšu braucējs Rudolfs Šleihers uzvarēja kalnā braukšanas sacīkstēs stāvajā Mittenwalder Gsteig virsotnē. Kopš tā laika kļuva populārs teiciens «Testēts sportā – pierādīts sacīkšu sērijā» («Erprobt im Sport – bewährt in der Serie»), kas tika apstiprināts daudzos Vācijas čempionātos un arī pirmajā starptautiskajā panākumā. 1939. gada uzvara, ko kaldināja Georgs Meiers ar BMW sacīkšu auto, kas aprīkots ar kompresoru bija īpaši nozīmīgs mirklis. Meiers bija pirmais motobraucējs ne no Apvienotās Karalistes, kas uzvarējis Menas salas Tourist Trophy sacīkstēs 500 cc klasē, kas pazīstamas arī ar nosaukumu Senior TT. Britu braucējs Džoks Vests, kas arī brauca ar BMW ieguva otro vietu. Tieši pirms 75 gadiem Ziemeļīrijas moto braucējs Maikls Danlops, sekojot Meiera pēdās arī guva uzvaru Senior TT ar BMW S 1000 RR.

«Šoršs» Meiers turpināja savus panākumus pēc kara periodā ar uzvaru Vācijas Čempionātā 1947. gadā. No 1954. līdz 1974. gadam komandas sacīkšu blakusvāģiem, kas bija aprīkoti ar BMW dzinējiem izdevās īpaši veiksmīga 20 konstruktoru titulu un 19 braucēju titulu sērija. 1980. gadā BMW R 80 G/S pirmo reizi radīja sensāciju arī bezceļu braukšanas sacīkstēs. Eiropas Bezceļu čempionāta uzvarai sekoja panākumi Parīzes Dakāras Rallijā 1981., 1983., 1984. un 1985. gadā.

Foto: BMW

Pirmais automobilis, ko uzbūvēja BMW arī pierādīja savu vērtību sporta sacīkstēs jau ar pirmajiem startiem. Tikai četras nedēļas pēc tam, kad automobilis nonāca pārdošanā, BMW 3/15 PS uzvarēja starptautiskajās Alpine Rally sacīkstēs. Leģendārais BMW 328 rodsters pirmo reizi tika izrādīts publikai tieši sacīkšu trasē. 1936. gada jūnijā Ernsts Henne pierādīja savu pārākumu uz četriem riteņiem, uzvarot savā klasē Eifel Race sacīkstēs Nirburgringas trasē. Četrus gadus vēlāk BMW zīmols sasniedza vienu no saviem līdz tam laikam lielākajiem panākumiem. Frics Huške fon Hanšteins un Valters Boimers uzvarēja Itālijas Mille Miglie izturības sacensību kopvērtējumā ar BMW 328 Touring Coupé.

Sākumā pēc kara ērā motoru sporta sacensībās tika gūti tikai pieticīgi panākumi. Taču «Jaunā klase» šajos panākumos panāca pirmo ievērojamo sensāciju. 1966. gadā Huberts Hāne ar BMW 2000TI uzvarēja Eiropas Autošosejas čempionātā. Viņš kļuva arī par pirmo braucēju, kurš Nirburgringas Ziemeļu cilpu izbrauca mazāk kā desmit minūtēs. Motoru sporta aktivitāšu pieaugošo nozīmi apliecināja BMW Motorsport GmbH nodibināšana 1972. gada maijā. Turpmākajos gados tika gūti neskaitāmi panākumi tieši tūrisma auto sacīkstēs. Titulu kolekciju papildināja BMW 3.0 CSL, BMW 635 CSi, BMW 320 Group 5 un, svarīgākais, BMW M3 Group A, kas kļuva par veiksmīgāko autošosejas automobili pasaulē.

1982. gadā BMW uzkāpa arī uz Formula 1 skatuves kā dzinēju piegādātājs kopā ar partneri Branham. Un jau pēc gada sekoja lielais triumfs. Brazīļu braucējs Nelsons Pikē uzvarēja Pasaules Čempionātā. Viņš kļuva par pirmo sacīkšu braucēju, kurš ieguva titulu ar automobili, kas aprīkots ar turbo dzinēju. Savu motoru sporta prioritāšu pārkārtošanas rezultātā BMW atgriezās Vācijas Autošosejas meistarsacīkstēs (DTM) 2012. gadā. Atgriešanās nekavējoties sev līdzi atnesa maksimālus panākumus. Kanādietis Bruno Špenglers savu pirmo sezonu ar BMW M3 noslēdza kā Vācijas Autošosejas meistarsacīkšu čempions. BMW ieguva arī konstruktoru kausu un uzvarēja komandas ieskaitē.

Īstais produkts īstajā laikā

Ceļš no lidmašīnu dzinēju ražotāja un valdības iepirkumu aģentūru balstītas pārdošanas līdz vadošā premium automobiļu piegādātāja statusam ar globālu nozīmi ir cieši saistīta ar individuālās mobilitātes vēsturi vairāk nekā 100 gadu garumā. Atkal un atkal uzņēmums ir guvis panākumus, pateicoties savu inženieru iemaņām un radošajai pieejai, veidojot produktus, kas veiksmīgi iekļaujas aktuālajās klientu vajadzībās un vēlmēs ar savām unikālajām īpašībām un neatkarīgo raksturu. Jaunu transportlīdzekļu segmentu veidošanā un mērķauditoriju atklāšanā galveno lomu spēlēja tieši nekļūdīgais klienta vēlmju apzināšanās instinkts, par kurām konkurenti neizrādīja interesi. Šīs spējas palīdzēja arī noteikt tirgus nišu potenciālu ilgtspējīgai izaugsmei un izstrādātās inovācijas pārtapa par tendencēm.

Civilās aviācijas nozīmes pieaugums 1920. gados pamudināja Bayerische Motoren Werke izstrādāt jaunus un īpaši jaudīgus lidmašīnu dzinējus uz jau sevi pierādījušo dizainu bāzes. BMW VI avio dzinējs, divpadsmit cilindru V tipa, tika atklāts tirgū 1926. gadā. Vēlāk tas guva ievērojamus panākumus kā eksporta prece visā pasaulē un kļuva par uzņēmuma veiksmīgāko 1920. gadu produktu. Ar BMW VI aprīkoja arī Heinkel HE 70, kas tajā laikā tika uzskatīta par ātrāko komerciālo lidmašīnu pasaulē, un ieguva iesauku «Blitz» jeb «zibens».

Uzņēmums īpaši precīzi laikam atbilstošām vajadzībām pielāgoja arī savu pirmo motociklu. BMW R 32 tika atklāts 1923. gadā, un tam bija droša un sportiska vadāmība, kā arī augsti izturības rādītāji. Spēka pārneses vārpstai bija ievērojamas priekšrocības ar zemo nodilumu un minimālām uzturēšanas vajadzībām, pārvietojoties pa bezseguma ceļiem. BMW mērķis bija piesaistīt arī izsmalcinātus klientus ar saviem pirmajiem vidējas klases automobiļiem. Vissvarīgākais no tiem BMW 326 tika atklāts 1936. gadā, un to darbināja 50 ZS sešu cilindru motors, un automobilis piesaistīja klientus ar ekskluzīvu plašumu interjerā un augstas kvalitātes uzbūvi. Tika pārdotas aptuveni 16 000 vienības, kas padarīja to par zīmola vislabāk pārdoto automobili līdz tam brīdim. Uzņēmums virzījās pa tehnoloģiski un komerciāli veiksmīgu trajektoriju ar lidmašīnu dzinējiem, motocikliem un automobiļiem līdz pat politiskās vides izmaiņām Vācijā 1930. gados, kas pilnībā apstādināja uzņēmuma starptautiskās izplatīšanas un civilās produkcijas programmas attīstību.

Foto: BMW

Pēckara Vācijā BMW Isetta, atspoguļojot tā laika garu, kļuva par īstu ekonomisko brīnumu. Tika pārdots vairāk nekā 160 000 «Motokupejas» vienību – automobiļi ar divām sēdvietām bija vēl pieprasītāki nekā ASV, ceļu kreiseru valstī. BMW 700 attaisnoja savas sportiskās ambīcijas un sākotnēji 1959. gadā tika atklāts kā kupeja, taču vēlāk arī ar sedana virsbūvi. Šī automobiļa veiksmīgie pārdošanas rezultāti nodrošināja uzņēmuma izdzīvošanu. 1961. gadā BMW beidzot laida klajā modeli BMW 1500, kas bija tieši tas, kā klientiem pietrūka. Pārdošanas plānotāji saredzēja nepieciešamību pēc augstas kvalitātes vidēja lieluma sedana. Dizaina inženieri izveidoja četru durvju automobili ar aerodinamiskām aprisēm un spēcīgu četru cilindru dzinēju, kā arī progresīvu šasijas tehnoloģiju. «Jaunā klase» bija augsta līmeņa individualitātes simbols, un tā īpašais raksturs galvenokārt balstījās ērtību un sportiskuma rādītājos. 1965. gadā tika atklāts līdz tam spēcīgākais BMW modelis 1800 TI/SA, kā platforma motoru sportam – tajā pašā laikā jaunais moto, ko turpina izmantot arī mūsdienās sevī ietver arī «Jaunās klases» panākumu atslēgu: «Freude am Fahren» – «Labākā vadītāja mašīna».

Pēc septiņiem gadiem «Labākā vadītāja mašīna» kļuva arī par BMW motociklu pamatprincipu. Uzņēmums pirms tam izlaida modeļus BMW R 50/5, BMW R 60/5 un BMW R 75/5. Braukšanu ar motociklu bija kļuvusi par patīkamu laika pavadīšanas veidu, ko bija iespējams baudīt vēl intensīvāk ar sportiskajām šosejas mašīnām. 1980. gadā BMW izstrādāja nākamo pirmatklājēju, panākumu motociklu segmentā. Enduro tipa tūrisma motociklu BMW R 80 G/S, kas kļuva par populāras motociklu klases vēstnesi, kas vēl joprojām sniedz tīru braukšanas baudījumu uz ceļiem ar un bez seguma.

Jauna dažādības forma raksturoja pirmatklājēju transportlīdzekļu koncepciju, ko BMW izveidoja kā sensāciju automobiļu sektorā 1999. gadā. Vēl pirms globālā krosoveru popularitātes sprādziena uzņēmums atklāja BMW X5 Ziemeļamerikas Starptautiskajā auto šovā Detroitā. Tas apvienoja dinamisku sniegumu, kas bija tipisks zīmolam ar nepārspējamām vispusīgām īpašībām, augstu sēdpozīciju un pilnpiedziņu. Tas iezīmēja jauna sporta krosoveru segmenta rašanos, kurā BMW arī bija atvēlēta pirmatklājēja loma, pārveidojot automobiļu klašu koncepciju turpmākajos gados. Šobrīd BMW X modeļu klāsts sastāv no diviem sporta krosoveriem, kas jau ļāvis zīmolam ārkārtīgi veiksmīgi iekarot jauno konceptuālo teritoriju.

Uz korporatīvās vēstures nākamās simtgades sliekšņa BMW Group uzņemas pirmatklājēja lomu veidojot tādu mobilitātes formu, kas ir neatkarīga no fosilās degvielas un brīva no vietējām emisijām. Kopš 2013. gada BMW i3 ir piešķirtas «labākās vadītāja mašīnas» īpašības tīrā ar elektrību darbināmā premium klases automobiļa formā. Plug-in hibrīda modelis BMW i8, kas iznāca 2014. gadā šodien piedāvā izbaudīt nākotnes sporta automobiļa braukšanas pieredzi.

Foto: BMW
Tēmas
Nepalaid garām!
Uz augšu