Koncerta apskats: Mariana Feitfula Rīgā (19)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFP/LETA

Šovakar koncertturnejas "Songs of Innocence and Experience" ietvaros Rīgā viesojās dziedātāja un aktrise Mariana Feitfula.

Koncerta apskats: Mariana Feitfula (Rīga, Kongresu nams 02.05.2007.)

Izpildījums: 9/12

Baudījums: 8/12

Skaņa: 10/12

Saturs: 8/12

1946. gadā Londonā dzimusī Marianna jau 17 gadu vecumā gluži nejauši kļūst par 60. gadu popzvaizgni. Kādēļ nejauši? Neparastā un burvīgā meitene vienkārši kādā ballītē bija sapazinusies ar tā laika lielākajām britu rokmūzikas uzlecošajām zvaigznēm (tikpat jaunām un neparastām) - The Rolling Stones. Grupas puiši Miks Džegers un Kīts Ričardss īpaši Marianai sakomponēja un producēja skaņdarbu, kas vēlāk kļuva par jaunās dziedātājas mūža svarīgāko melodiju - "As Tears Go By". Ja iedziļināmies Feitfulas kundzes koncertturnejas nosaukumā, tad 17 gados dziedāto "As Tears Go By" (skat. video) noteikti varētu pieskaitīt pie "Songs of Innocence"...

Jā, Marianna Feitfula ir dziedātāja, bet tikpat veiksmīgi (ja ne veiksmīgāk) viņa ir izveidojusi arī aktrises karjeru un pat rakstnieces karjeru. Domāju, ka daudzi uz šo koncertu nāca kaut vai nesen klajā laistās grāmatas "Uzticīgā" mudināti un noteikti nebija vīlušies. Patiesībā, izlasot šo darbu, pat var arī nezināt nevienu no dziedātājas pazīstamākajiem skaņdarbiem un vienalga pilnvērtīgi baudīt Feitfulas personības šarmu un "pieredzi" (dziesmas ar devīzi "Songs of Experience").

Marianna Feitfula katru skaņdarbu publikai pieteica īpaši, īsumā izklāstot tā būtību, dziesmas tapšanas laiku, apstākļus un minot arī pašus dziesmu autorus. Koncerts laiku pa laikam it kā atklāja kādu nepieredzētu, bet nojaustu 60., 70., 80. un 90. gadu kultūrslāņa segu, kurā pati Marianna ir bijusi daļiņa no visa notiekošā.

Un nav jau tā, ka Feitfulas diskogrāfijā būtu kāds viens liels megahits - grāvējs, ar kuru varētu koncertēt apkārt pasaulei, nu gluži kā, piemēram, nesen Rīgā redzētais Coolio ar "Gangstas Paradise" (vairāk jau klausītājs patiesībā arī īpaši nevēlas dzirdēt). Feitfulas nozīmīgākās un labākās dziesmas iet roku rokā ar viņas pašas dzīvi, un tādēļ, klausoties viņas mūziku, mēs zināmā mērā klausāmies arī viņas dzīvesstāstu.

Rīgā Marianna Feitfula kopā ar trim pavadošajiem mūziķiem sniedza intīmu, gandrīz akustisku koncertu, spēlējot gan savas populārākās dziesmas, gan citu mākslinieku sacerētus skaņdarbus. Kā skatuves dekorācijas tika izmantoti trīs milzīgi auduma gabali ar rožu ērkšķu un ziedu zīmējumiem. Pati Marianna mazliet sūrojās par savu aizsmakušo balsi un nepastāvīgajiem laika apstākļiem, taču, manuprāt, dziedātājas zemā balss tembra kvalitāte no tā īpaši necieta, drīzāk pat uzstāšanos padarīja daudz dzīvāku, neprognozējamāku un īstāku.

Koncerta laikā izskanēja gan 1983. gada albuma "A Child''s Adventure" skaņdarbs "Times Square", gan soulmūzikas dīvas Irmas Tomases (Irma Thomas) klasiskais "Ruler of My Heart", kas, pēc Feitfulas domām, ir cementējis 60. gadu soulmūzikas pamatus. No 1998. gada albuma "Vagabond Ways" izskanēja gan titulskaņdarbs, gan producenta Daniela Lanuā (Daniel Lanois) sarakstītais "Marathon Kiss". No 2003. gada studijas plates "Before the Poison" dzirdējām gan P.Dž. Hārvijas "No Child of Mine", gan kopdarbu ar Niku Keivu (Nick Cave) "Crazy Love".

Šajā tūrē Marianna nolēmusi izcelt saulītē arī pavisam retus un pēdējos gados maz atskaņotus skaņdarbus, viens no tādiem "Something Better", kuru savulaik Marianna dziedājusi kopā ar The Rolling Stones grupas "Rolling Stones Rock & Roll Circus" filmas tapšanas laikā. Gan koncertā, gan arī minētajā grāmatā šo laiku dziedātāja raksturo kā totālu narkotisko vielu un alkohola "tripu"... "2007. gadā ir interesanti šo skaņdarbu atskaņot skaidrā prātā," pirms dziesmas pajokoja Feitfula.

Protams, koncerta pēdējās divas dziesmas, kā jau prognozēts, - 1979. gada "atgriešanās no nekurienes" skaņdarbs (un albums) "Broken English", kurā viens no pavadošajiem mūziķiem atskaņoja semplētu bītu, kuram pa virsu pulsēja teju vai "Billie Jean" cienīgs basa motīvs, sintezatoru skaņas siena un elektriskās ģitāras rifs - tiešām jaudīgi! (No šā albuma skanēja arī "The Ballad of Lucy Jordan".) Un nobeigumā minētais 1964. gada "As Tears Go By".

Pēc skatītāju ovācijām (nu nav jau vēl Feitfula saņēmusi "Oskaru" par mūža ieguldījumu) Marianna atgriezās, lai nodziedātu Harija Nilsona (Harry Nillson) "Don''t Forget Me", kurā zīmīgi skar sev vēl nesen sāpīgu tēmu: "When we''re old and full of cancer, it doesn''t matter now, come on, get happy".

Atgādināšu, ka pagājušogad Feitfulai agrā stadijā tika atklāts krūts vēzis, taču pēc veiksmīgas operācijas viņas organismā vēža šūnas vairs netika atrastas.

Komentāri (19)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu