Kādu velosipēdu pirkt šovasar? (37)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Velosipēdu veikalos šobrīd braucamrīku klāsts ir tik plašs, ka starp riteņiem var apmaldīties kā mežā. Tāpēc vasaras sezonas sākumā RB piedāvā lasītājiem praktiskus padomus, kas palīdzēs naudu par riteni neizsviest vējā un izvēlēties savām vajadzībām piemērotu braucamrīku.

Pirmais un svarīgākais, kas jāievēro topošajam aktīvā dzīvesveida piekritējam: precīzi zināt, kādos apstākļos viņš brauks un kam divritenis nepieciešams (vai tas būs kross pa meža takām, zemes ceļi, pārvietošanās pa pilsētu u.tml.). Diemžēl, neraugoties uz augstajām ražošanas tehnoloģijām, universālu velosipēdu nav. Ja ritenis domāts, lai trauktos lielā ātrumā pa šoseju, ar to būs riskanti braukt pa bruģi, bet laisties lejup pa akmeņainu kalna nogāzi būtu pilnīgs neprāts.

Dažādiem augumiem un maku biezumiem

Firmas "Trek" salonveikala tirdzniecības vadītājs Jānis Baltaisbrencis RB paskaidro, ka tikpat svarīgi ir zināt, cik bieži paredzēts izmantot riteni. Ja, piemēram, plānots izbraukt reizi mēnesī makšķerēt, nav jāpērk dārgs ritenis – arī par pārsimts latiem iegādāts, kalpos visu mūžu. Ja cilvēks ir kārtīgs fizkultūrietis, vēlas braukt vairāk un ātrāk, jārēķinās vismaz ar pārsimts latus lielāku summu. Tad nāksies papētīt dažādas cenu grupas, lai atrastu kompromisu starp savām vajadzībām un maciņa biezumu.

Trešais būtiskākais velosipēdu pirkšanas likums – tas jāpērk atbilstoši augumam. 1,9 metrus garš cilvēks nevarēs normāli pabraukt ar tādu pašu velosipēdu, kāds der 1,7 metrus garam cilvēkam vai vēl īsākam. Būtiskākā atšķirība ir rāmja lielums, kuru mēra collās no pedāļa ass līdz sēdeklim. Atbilstoši augstuma izmaiņām rāmis kļūst arī garāks vai īsāks un mainās attālums no stūres līdz sēdeklim. Piemēram, cilvēkam, kura augums ir 1,8 metri, būtu piemērots 19,5 – 20 collu rāmis, par 10 centimetriem īsākam – apmēram 18 collu, bet garākam?– 21 vai pat 22 collu. Tomēr būtu ieteicams nepirkt divriteni, nemēģinot ar to pabraukt, lai pārbaudītu, vai uz tā tiešām ir ērti, kā arī nepirkt to citiem. Ja reiz nolemts par to izdot naudu, braucienam jāsagādā baudu, nevis fiziskas ciešanas.

Cenu nosaka rāmis un detaļas

Šobrīd arvien populārāki kļūst kalnu velosipēdi, kurus var izmantot krosiem un maratoniem. To cenas svārstās no pārsimts latiem līdz pat tūkstotim un vairāk. Kā paskaidro J. Baltaisbrencis, cena atkarīga galvenokārt no riteņa rāmja un detaļām. Katrs ražotājs izmanto savas patentētas rāmja ģeometrijas, un tieši rāmis ir tas, kas visbūtiskāk ietekmē velosipēda gaitu. Visas pārējās detaļas: pārslēdzējus, rumbas, stūres pedāļus ražo tikai daži uznēmumi, apgādājot visus divriteņu izgatavotājus. Taču labākas klases papildaprīkojums gaitu nevar uzlabot, ja rāmis nav pietiekami labs. "Trek" rāmji ir iecienīti to kompaktās ģeometrijas dēļ, kas nodrošina taisnas muguras saglabāšanu un ērtu braukšanu arī ar sportiskāka tipa riteņiem.

Šobrīd arvien populārāki klūst krosa riteņi ar diviem amortizatoriem – priekšējam un aizmugurējam ritenim. Vēl pirms dažiem gadiem daudzi pret amartizatoru aizmugurē izturējās samērā skeptiski, taču gadu laikā tehnoloģijas uzlabotas. Tagad labs amartizators aizmugurē tiešām notur riteni labāk uz takas, kad jābrauc pa saknēm vai akmeņiem. Tas pat spēj braucējam palīdzēt palikt uz sēdekļa, ja pieļauta kāda neliela kļūda trasē. Tiesa, jārēķinās, ka ritenis par 200 latiem ar diviem amartizatoriem nedos šādus rezultātus. Savukārt par 1000 latiem un vairāk pirkts braucamais būs testēts uz taisniem un nelīdzeniem ceļiem. Būs pārbaudīts, kā tas "uzvedas", pārvarot akmeņus vai citas grambas.

Būtiska nozīme ir arī aplocei. Vienkāršakiem riteņiem tās ir no parasta metāla, dārgākiem – ar dubultām sienām. Tas ļauj drošāk justies uz grambām un neuzsist "astotnieku", pārvietojoties pa Latvijas ceļu bedrēm.

Ielām un šosejai

Pilsētas riteņa pamatmērķis nav šķēršļu pārvarēšan, bet ātra gaita. Tāpēc tam ir stipri šaurākas riepas (mazākai ripošanas pretestībai) un lielāki riteņi – parasti – 28 collas (krosa ritenim – 26 collas). Šos riteņus vēl iedala tā dēvētajos hibrīda un fitnesa velosipēdos. Pirmajiem ir lielāka rāmja ģeometrija un amortizators, kas ļauj labāk justies uz bruģa un bedrainām ielām. Fitnesa divritenis ar lielajiem ratiem ir ātrāks, tam parasti arī nav amortizatora. Arī šā veida riteņi kļūst arvien populārāki. Tos iecienījuši ļaudis, kuri, piemēram, rīta skrējiena vietā labprāt apbrauc apkārt Ķīšezeram.

Dārgāko braucamrīku klasē (1000 latu un pat vairāk) ieskaitāmi šosejas velosipēdi ar pavisam šaurām riepām, viegliem rāmjiem un riteņiem, kuriem samazināts spieķu skaits. Ar šo velosipēdu pa pilsētu pabraukt ir grūti sliktā ceļu seguma un plāno riepu dēļ. Toties tas būtu ideāls braucienam no Rīgas līdz Siguldai. Cilvēks normālā fiziskā formā bez speciālas sagatavotības ar to var sasniegt ātrumu ap 40 kilometriem stundā, bet sportisti – virs 50 kilometriem un pat ap 100 kilometriem stundā, braucot grupā vai aiz transporta līdzekļa.

***

Jaunākās tehnoloģijas

Šķiet, ka divritenis ir tikpat vecs cik pasaule, taču, palūkojoties dziļāk šajā nozarē, nākas secināt, ka šis pārvietošanās līdzeklis savas sarežģītības un tehnoloģiju ziņā spēj konkurēt ar kosmosa kuģi. Arvien biežāk velosipēdu nosaukumos lasāmi priedēkļi "Mega", "Super" vai arī "Ultra". Tik tiešām divriteņa pilnveidošanā tiek izmantotas pēdējās tehnoloģijas, jo kā citādi izskaidrot Freda Rompelberga pasaules ātruma rekordu divriteņiem – 268 kilometri stundā?

Pasaulē ir vairāki desmiti veloražotāju firmu. To galvenā atšķirība ir ekskluzivitāte, tehniskās iespējas un orientācija uz savu pircēju kategoriju. Lielākās vai pelnošākās savu produkciju ražo šauram patērētāju lokam – vadošajiem pasaules velobraucējiem un viņu pārstāvētajām komandām. Šobrīd Latvijas patērētājam ir visas iespējas ja ne iegādāties uzreiz, tad pasūtīt jebkuras markas braucamrīku. Izvēle ir jūsu rokās, kur nāktos ievērot sava nākamā divriteņu drauga maksimālo efektivitāti vai atdevi visos rādītājos.

Būtiskākās divriteņa sastāvdaļas – rāmja veidošanā ik gadus tiek ieviesti jauni metālu sakausējumi, bet svara samazināšanā?– sasniegti jauni rekordi. Rāmjiem izmanto galvenokārt titāna, hromomolibdēna tērauda un alumīnija sakausējumus. Populārākās no tērauda markām ir "Hi–Ten" (Hi Tensile) un "Cro–Mo" (cromomolibden), kā arī neskaitāmas alumīnija markas un to apstrādes procesi (7000, 7005, 7005T6, 7009T6 utt.). 6000. sērija būtiska ar to, ka tai pievienots magnijs, bet 7000. – cinks.

***

Divriteņu veidi

Bērnu ("Kids bike"):

=domāti tiem, kuri ātri aug;

=riteņu diametrs no 12 līdz 24 collām.

BMX (no angļu "Bicycle Motocross"?– velo "motokross"):

=sporta divriteņi braukšanai un lēkšanai;

=riteņu diametrs no 20 līdz 24 collām.

Treka ("Track bicycle"):

=sporta divriteņi, kuriem nav bremžu;

=vieglākie no visiem.

Saliekamie ("Folding Bike"):

=tiek komplektēti pēc indivīda vēlmēm;

=riteņu diametrs 20 vai 24 collas.

Lielceļa ("Single Speed", "Coaster Brake"):

=ar lielu riteņu diametru – 24,4 collas;

=ir rokas un kāju bremzes;

=aprīkoti ar bagāžas turētāju (–iem).

Tūrists vai hibrīds ("Touring", "Hybrid"):

=riteņi platāki, kas ļauj braukt visur;

=paredzēts ilgstošai braukšanai kā līdzenumos, tā kalnos.

***

Viedokļi

Arkādijs Svece, PSRS un Latvijas riteņbraukšanas izlases ilggadējais mehāniķis:

– Pirmkārt, katram jāzina, ar kādu divriteni un kur viņš vēlas braukt. Lielākās nebeidzamās cīņas veloražotāju vidū ir par to, lai izgatavotu pēc iespējas vieglāku divriteni. Svarīgākās šā braucamrīka sastāvdaļas ir rāmis un ritošā daļa, kurām jābūt nevainojamām. Te svarīga ģeometrija, kas nodrošina nevainojamu ripošanu. Laba divriteņa cenas ir, sākot no 400 un beidzot ar 2000 latiem.

Kaspars Ozers, 1993. gada pasaules vicečempions grupas braucienā šosejā:

– Labākie pasaules riteņbraucēji iet roku rokā ar labākajiem ražotājiem, tātad pēdējām zinātnes tehnoloģijām. Ierindas divriteņa lietotājam braukt ar pašu labāko, tātad dārgāko, nav nekādas nepieciešamības. Galvenā divriteņa sastāvdaļa ir rāmis un nevainojama tā ģeometrija.

***

Divriteņu ražotāju "Top–5"

1. "Trek"

2. "Campagnolo"

3. "Colnago"

4. "Wheeler"

5. "Giant"

***

Pērkot riteni, RB iesaka:

=noskaidrojiet, kādam mērķim jums braucamrīks nepieciešams;

=pārbaudiet, vai visa divriteņa dokumentācija ir kārtībā;

=atcerieties, ka Taivānas un Ķīnas ražojumi nebūs augstākās kvalitātes;

=jāpārliecinās par ražotāju firmu un to, kur prece ražota;

=pērciet divriteni oficiālās pārdošanas vietās, ne tirgos vai "no rokas";

=pērciet tikai tur, kur jūsu pirkumam tiek dota vismaz gada garantija;

=pirms pērkat velosipēdu, kārtīgi izrunājieties ar pārdevēju, kuram profesionāli jāatbild uz visiem jūsu uzdotajiem jautājumiem;

=kārtīgi izpētiet divriteņa anatomiju, t.i., no kādiem materiāliem tas sastāv un kādas tehnoloģijas izmantotas;

=pirms dodaties ar pirkumu uz mājām, izmēģiniet to, ja braucienā jūtaties neērti, nepērciet to;

=alumīnija rāmis ir pats labākais, jo ir visaugstākā triju elementu sintēze: kvalitāte, cena un ekspluatācija;

=pērkot dārgu mantu, pārliecinieties, vai jums būs fiziskā varēšana un iespējas izmantot visas tur esošās ekstras;

=mēģiniet izsargāties no velosipēdiem, kuriem priekšējai dakšai ir divi amortizatori, jo tie ir smagi un ātri bojājas;

=aplūkojiet, kādas ir metinājuma šuves, ja tās ir pārāk rupjas, tad nav vērts šādu pārvietošanās līdzekli pirkt.

Komentāri (37)CopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu