Koncerta apskats: Nīlss Peters Molvērs Rīgā

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

6. aprīlī Rīgā, "Sapņu fabrikā" viesojās starptautiski atzītais norvēģu trompetists un komponists Nīlss Peters Molvērs (Nils Petter Molvaer).

Koncerta apskats: Nīlss Peters Molvērs

(Rīga, Sapņu fabrika 06.04.2006.)

Izpildījums: 10/12

Baudījums: 7-11/12

Skaņa: 10/12

Saturs: 7/12

1960. gadā dzimušais norvēģu trompetists vakar atveda uz Rīgu kaut ko no Norvēģijas majestātisko fjordu ainavām - kalniem, mežiem, taču vienlaicīgi arī ledainu un aukstu laiku, kas gan burtiski, gan pārnestā nozīmē stindzināja.

Molvēra akustiskā džeza un elektronikas sakausējums pārvērta "Sapņu fabriku" par savdabīgu noskaņu salu, kurā sapulcējušies daudzi mūzikas gardēži.

Jāsaka, ka vēl svaigā atmiņā 2003. gads, kad Rīgā, klubā "Kaļķu vārti" klusiņām un bez īpašas reklāmas uzstājās franču džeza trompetists programmu.

Molvērs, kā jau gaidāms, vairāk eksperimentēja ar elektronisko mūziku, plaši izmantojot dažādus pedāļus, efektu kastītes, lai trompetes skaņu padarītu brīžiem pat nepazīstamu. Uzstāšanās sākumā blakus klusajiem elektroniskajiem sprakšķiem un atturīgajai trompetei varēja dzirdēt arī savdabīgu blakus esošo bāru kases automātu solo... Koncertam sākoties, zāle bija gandrīz pilna, taču uzstāšanās beigas sagaidīja labi ja kāda trešā daļa no sākotnēji sanākušajiem interesentiem. Kādēļ?

Manuprāt, jāmin divi iemesli, kuriem gan nav nekāda sakara ar "elitāras" mūzikas izpratnes līmeni, kā dažam labam snobam varbūt patiktos domāt ...

Pirmkārt, pieredze rāda, ka līdzīga rakstura "klausāmos" koncertus (šeit jāmin gan Eriks Trufā, gan Kongresu namā notikušais "Cinematic Orchestra") labāk un komfortablāk baudīt mīkstos krēslos kādā koncertzālē. Ja vēl acu priekšā ņirbētu dažādas video vai foto instalācijas, tad muzikālais ceļojums Molvēra pasaulē būtu daudz jaudīgāks.

Otrkārt, jāvelta daži kritiski vārdi pašam viesim - koncerts bija pārāk sauss, vienveidīgs. Pietrūka ierakstos izmantotās dzīvās perkusijas, programma bija pārāk iemidzinoša, ņemot vērā, ka publika stāvēja kājās un, iespējams, vēlējās arī nedaudz kustēties - daudzas ambientās atkāpes to neļāva īsti darīt. Taču šeit atkal jāatgriežas pie pirmā argumenta, kas ir koncerta vietas izvēle.

Jāsaka, ka arī mākslinieka pēdējais ieraksts "Er" nav gluži deju albums, bet gan ieturēts klusākos un piezemētākos ritmos, ļaujot vaļu trompetes improvizācijām. Par bītiem ierakstā un arī koncertā rūpējās Knuts Saeviks, DJ Strangefruit, Reidars Skārs un Jans Bangs. Skaņdarbā "Only These Things Count" dzirdama Norvēģijas džeza dīva Sidsela Endresena (Sidsel Endresen), kuras balss sempls kopā ar Molvēra dzīvo balsi bija dzirdams arī koncertā.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu