Man ir mocīts baigi foršs! (10)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Nav vairs aiz kalniem 28. aprīlis, kad motobraucēji oficiāli atklās sezonu. Arī jūs beidzot esat nolēmis iekļauties vilinošajā "baikeru" pasaulē, kur valda ātrums, brīvība; kur plīvo bārdas un mati... Kad tas ir izlemts un nauda sadabūta, steidzami jālūkojas pēc dzelzs drauga. Kā izvēlēties pašu labāko un tieši jums piemērotāko?

Zināšanai: motociklus iedala četrās lielās grupās – čoperos, sporta, klasiskajos vai standarta un bezceļu, kā arī skūteros. Vismazākā kategorija ir pašrocīgi saražotie jeb "custom bike" braucamrīki.

Izvēloties "dzelzs rumaku", SIA "Motofavorīts" valdes priekšsēdētājs Gatis Panavs vispirms ieteic izvirzīt mērķi. Proti, kam šis pārvietošanās līdzeklis kalpos – ikdienas braukšanai, sacensībām, brīvbrīžiem vai vienkārši palēkāšanai pagalmā.

Svarīgi pamatīgi izpētīt brendu, jo var gadīties arī tā, ka salīdzinoši lētam braucamajam būs dārgs remonts.

Protams, vēlmju piepildīšanā svarīgs faktors ir jūsu finansiālās iespējas. Te amplitūda ir visai plaša – var iegādāties braucamo, sākot no 3000 eiro, un aptuveni tādas pašas klases moci par 8000 eiro. Cenas ir atkarīgas no markas jeb brenda kvalitātes un motocikla tehniskajām iespējām. Tomēr sākumcena ir jau pieminētie 3000 eiro.

Ja pārvietošanās notiek galvenokārt tikai pa pilsētu, tad neaizstājams būs skūteris. Ar to pat lielākajos sastrēgumos iespējams šķērsot Rīgu pusstundas laikā. Arī degvielas patēriņš šim "moča junioram" būs pieņemams – ar 6 litriem degvielas var pietikt visiem nedēļas braucieniem.

Kas attiecas uz "custom bike", atcerieties – tos iespējams reģistrēt tikai ārzemēs. Diemžēl šajā jomā likumdošana mūsu valstī nav sakārtota. Tradicionālā amatpersonu atruna: nav atbilstošu iekārtu, kuras spētu testēt šādu motociklu drošību.

Runājot par motociklu ražotājiem, izteiktu līderu te nav (un nebūtu ētiski kādu izcelt vai noniecināt).

Lielākais motoražotājs ir Japāna. Neviens no četriem brendiem – "Honda", "Kawasaki", "Suzuki" un "Yamaha" – nav lemts neveiksmei.

Japāņiem seko amerikāņi, kuriem motormarku nav daudz, taču zināmākā ir leģendārā "Harley Davidson". Starp citu, 2003. gadā "hārlejs" nosvinēja pastāvēšanas simtgadi un tika atzīts par vienu no pelnošākajiem brendiem pasaulē.

Trešajā vietā ir Itālija ar savām "Aprilia", "Ducati", "Biaggio", "Piaggio", "Gilera", "Vespa", "LaVerda", "Derbi" un "Moto Guzzi". Itāļi pārējo vidū izceļas ar savdabīgu dizainu un lielu motora resursu. Sasparojušies ir briti, kuru "Triumph" pērn pasaulē ieguva glītākā motocikla balvu.

Pērkot pārdomājiet

= Vai tiešām jums nepieciešams mocis.

= Mēģiniet apslāpēt vēlmi iegādāties pirmo, kuru veikalā ieraugāt.

= Sākumā nepērciet pašu jaudīgāko braucamo – tas var sabojāt jūsu priekšstatu par motocikliem.

= Vairums informācijas par motocikliem ir subjektīva.

= Der atcerēties, ka Eiropā ražoto motociklu cena ir eiro, bet Japānas un ASV – dolāros.

Ielāgojiet!

= Neloģiski, ka nesamērojami lieli līdzekļi tiek tērēti tikai par brendu vien.

= Motociklu labāk pirkt ziemā, jo, tuvojoties vasarai, cenas pamatīgi kāpj.

= Oficiālie motociklu tirgotāji un dīleri pārdod ne tikai jaunus, bet arī lietotus braucamos (tā ir garantija arī lietotam).

= Motocikla plusus un mīnusus var pārbaudīt vienīgi ar to braucot, nevis skatoties bildes un klausoties nostāstus.

= Ekspluatācijā motocikls pamatīgi atšķiras no auto – pirmām kārtām jau pēc jaudas un vadīšanas meistarības. Te nevar vadīties pēc "patīk" vai "nepatīk".

= Motocikla katra klase dalās apakšklasēs. Tās viena no otras atšķiras gan ar tehnoloģisko ideju, gan tās izpildījumu.

= Mocis atšķirībā no auto spēj vienā mirklī no "flegmatiska" braucamā pārvērsties "raķetē".

= Lai brauktu ar konkrētu motociklu, jābūt spēkam brīvi grozīt tā stūri; bet, ja tas novietots guļus – piecelt to.

= Sēžot uz braucamā, abām kājām jāskar zeme. Jo zemāks sēdeklis, jo mazākas prasības kāju garumam.

= Jo vieglāks braucamais, jo zemāks tā smaguma centrs.

= Pērkot lietotu moci, kārtīgi izpētiet dokumentāciju. Jāsakrīt ir visam: gan izlaiduma gadam, gan numuram uz rāmja. Mēģiniet atrast uz tā kritiena pēdas. Ja tādu nav, tad uzmanība uz konkrēto pirkumu jākoncentrē vēl vairāk.

= Sporta motocikli jeb baiki paredzēti ātruma rekordiem, tāpēc tie iesācējiem un sievietēm nebūtu ieteicami.

***

Viedokļi

Jānis Gaigals, Latvijas Motoklubu asociācijas (LMA) prezidents:

– Jums jāzina, ko no sava motocikla vēlaties – joņot pa mežu vai lielā ātrumā ķert adrenalīnu uz šosejas. Es ieteiktu iegādāties kaut arī lietotu, taču tehniski nevainojamu pārvietošanās līdzekli.

Egils Valeinis, HOG ("Harley Owners Group") direktors:

– Iegādājoties motociklu, svarīgi samērot kvalitāti ar imidžu. Sākumā nevajadzētu pirkt pašu lielāko braucamrīku, taču cenas ziņā – ne lētāko. Nebūtu prātīgi nopirkt lētu mantu un tad censties no tās tikt vaļā. Atcerieties: mocis – tas ir dzīvesveids!

Artis Rasmanis, pieckārtējs pasaules čempions motobraukšanā:

– Divas būtiskākās lietas – stils un jauda. Par abām vajadzētu kārtīgi padomāt. Nevajadzētu pirkt pašu lielāko braucamrīku, ja nepieciešams aizbraukt tikai no mājas līdz veikalam.

***

Braucamrīku kategorijas

Čoperi – hromēti, masīvi, pārsvarā ar platu stūri

= vērtība galvenokārt vizuālā, tiem ar savu izskatu jāpārsteidz;

= vairums no tiem ir japāņu un amerikāņu ražojumi (divcilindru – četrcilindru vai V veida dzinējs; darba tilpums no 125 līdz 2000 cm3);

= cenas kritērijs pārsvarā ir motora jauda (maksā no 3000 līdz 17 000 latu).

Klasiskiepaši vienkāršākie (pēc tehniskās pilnveidotības nav tikuši tālāk par čoperiem)

= vērtība – daudzfunkcionālais izmantojums;

= vairums – japāņu ražojumi (divcilindru vai četrcilindru dzinēji – paši vienkāršākie, ar lielu griezes momentu);

= maksā no 4500 līdz 5500 latu, bet paši dārgākie – līdz 8000 ("Cagiva Navigator 1000").

Sportamēdz dēvēt arī par šosejas vai sporta baikiem

= vērtība – sportiskā, uzvaru un rekordu sasniegšanai;

= japāņu, ASV, Itālijas un Lielbritānijas ražojumi;

= dzinēju jauda gandrīz neierobežota ("Suzuki" ražotais "Hayabusa" spēj sasniegt ātrumu virs 300 (!) km/h, bet līdz simtam tiek jau pēc 2,7 s);

= cenas – no 3000 līdz 15 000 latu.

Bezceļusauc arī par enduro

= vērtība – iespēja pārvietoties gan pa asfaltu, gan bezceļiem;

= pārsvarā japāņu un itāļu ražojumi;

= universāla spēja strādāt dažādos darba režīmos;

= cena – sākot no 3000 latu.

Skūterimotociklu kategorija, kuru izmanto gan jaunieši, gan mājsaimnieces un biznesmeņi

= vērtībā – visplašākais izmantojums un salīdzinoši maza cena;

= visu valstu un firmu ražojumi;

= skūteru konstrukcijā starp stūri un sēdekli parasti ir brīva vieta;

= viegli vadāmi, it kā jūs brauktu ar auto, kuram ir automātiskā ātrumkārba – tātad tikai akseleratora un bremžu pedālis;

= cena, sākot no 700 latiem.

Komentāri (10)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu