"Homo Alibi" izrāde "Lētā lekcija"

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: publicitātes

„Džonatans Barouzs un Mateo Fardžions ir radījuši izrādi, kas dejo jūsu galvās", tā laikraksts "De Morgen" sajūsminās par jaunāko mākslinieku darbu. "Lētā lekcija" ir angļu horeogrāfa un dejotāja Džonatana Barouza un itāļu mūziķa un komponista Mateo Fardžiona asprātīgs izklāsts par savu radošo darbību ritmiska priekšnesuma formā, atsaucoties uz citu mākslinieku darbiem, piemēram, Džona Keidža Lecture on Nothing.

Skanīgi deklamējot teikumus un frāzes, abi pusmūža džentlmeņi izstāsta visu, kas viņiem svarīgs izrādes veidošanā un attiecībās ar skatītājiem, no visvienkāršākā apraksta par atrašanos uz skatuves - «mēs esam atnākuši tukšām rokām», līdz savas darbības principu izskaidrojumam: «Kompozīcija ir izvēle, ieskaitot izvēli neizvēlēties. Mūzika ir mēģinājums sakārtot rakstus, ko izdomā pirksti.» Tās ir aizraujošas idejas, taču tempā izrunātie vārdi gāžas pār skatītājiem kā ūdenskritums, brīžam aizplūstot grūti izsekojamu un absurdi smieklīgu skaņu virāžās.

Izrāde ir tapusi 2009. gadā Beļģijā, kur tā ir nominēta sezonas labākā darba titulam. „Lētajai lekcijai" sekos „Opuss ar govīm" - haotiska meditācija par deju, mūziku un mirstīgumu.

Džonatans Barouzs un Mateo Fardžions ir neparasts un neaizmirstams duets uz skatuves - viņu minimālistiskā, ārkārtīgi precīzā un inteliģentā saspēle, kas apvienota ar teju vai bērnišķīgu prieku par savu darbošanos, ir apbūrusi gan kritiķus, gan skatītājus visā pasaulē un atnesusi duetam vairākus apbalvojumus, tai skaitā prestižo Ņujorkas dejas balvu Bessie Awards.

Džonatans Barouzs un Mateo Fardžions satikās 1995. gadā, kad Barouzs vēl bija Karaliskās baleta trupas solists un Fardžions rakstīja mūziku kādai viņa horeogrāfijai. 2002. gadā viņu sadarbība radikāli mainījās, kad ar izrādi «Duets sēdus» viņi pirmo reizi kāpa uz skatuves nevis kā dejotājs un komponists, bet kā divi līdzvērtīgi izpildītāji. Pirmajam kopdarbam sekoja «Klusā deja» un «Runājoša deja», kas tāpat bija veltītas ritma izpētei. Barouza izskolotais dejotāja ķermenis, ko nenoslēpt pat visikdienišķākajā kustībā, pretstatā Fardžiona pašcieņas pilnajam lēnīgumam radīja šarmantu duetu, ko raksturo abu izcilā detaļu izjūta, izpildījuma virtuozitāte un it kā nejaušais komiskums.

Šīs trīs miniatūrās izrādes, kas poētiski nodēvētas par "klusuma skaņas un kustības mūzikas triloģiju", viesojās starptautiskajā jaunā teātra festivālā „Homo Novus 2007", gūstot nedalītas skatītāju simpātijas.

www.jonathanburrows.info

Džonatans Barouzs 13 gadus bija Anglijas Karaliskā baleta dejotājs un solists, līdz 1991. gadā pameta baletu, lai veidotu savas horeogrāfijas. Pēc vairāku gadu darba ar savu kompāniju 2001. gadā viņš izlēma pievērsties projektiem, kuros strādātu viens pret vienu ar citu mākslinieku un viss izrādes process noritētu ciešā, līdzvērtīgā sadarbībā, sākot ar koncepcijas veidošanu un skatuves izpildījumu līdz turnejām un administrēšanai. Viņa pirmais dejas projekts Weak Dance Strong Questions ar "nedejotāju", holandiešu teātra mākslinieku un teorētiķi Janu Ritsemā apceļoja 14 valstis, kļūstot par plašu diskusiju objektu dejas pasaulē. Tam sekoja darbu sērija kopā ar komponistu Mateo Fardžionu:Both Sitting Duet (2002), The Quiet Dance (2005), Speaking Dance (2006). Cheap Lecture (2009) un The Cow Piece (2009). Abi vīri ir snieguši vairāk nekā 200 izrāžu 28 valstīs. Dž.Barouzs ir sadarbojies arī ar tādām izcilām dejotājām kā Kriša Parkinsone un Silvija Gijema. Kopš 2008. gada Dž.Barouzs dzīvo un strādā Briselē, kur ir Kaaitheater asociētais mākslinieks. Viņš ir vieslektors dejas skolā P.A.R.T.S., Royal Holloway Londonas universitātē, Hamburgas universitātē un Berlīnes Brīvajā universitātē, kā arī pasniedz seminārus profesionāliem māksliniekiem dažādu festivālu programmās. Šogad ir iznākusi Dž.Barouza grāmata A Choreographers Handbook.

Mateo Fardžions ir dzimis Milānā, bet jau ilgus gadus dzīvo Londonā. Viņš ir studējis kompozīciju pie Kevina Volansa un Hovarda Skemptona un pēc studijām spēlējis basģitāru rokgrupā. Viņa interese par mūsdienu deju sākās pēc kādas Mērsa Kaningema dejas kompānijas izrādes noskatīšanās, kas viņu saviļņoja tik ļoti, ka nākamajā vakarā viņš atgriezās, lai pasniegtu ziedus dejotājiem. Pēc šīs pieredzes viņš sāka rakstīt mūziku dejas izrādēm un Starptautiskajā horeogrāfu un komponistu kursā iepazinās ar Džonatanu Barouzu, ar kuru viņu vieno jau 20 gadu ilga sadarbība. M. Fardžions ir rakstījis mūziku arī citu horeogrāfu darbiem, tai skaitā Rasela Malifanta, Lindas Godro un Šiobanas Deivisas izrādēm. Viņš ir sacerējis kameroperu, oratoriju un mūziku daudzām teātra izrādēm, sadarbojies ar vācu teātra režisoru Tomasu Ostermaijeru u.c. M.Fardžions regulāri pasniedz kompozīciju deju skolā P.A.R.T.S.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu