Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

«Billboard» nosauc 10 labākos hiphopa bītus

FOTO: AP/Scanpix

Lai radītu perfektu hiphopa bītu, jāsakrīt vienkopus vairākiem būtiskiem faktoriem - īstajam laikam, radošajam ģēnijam un pareizajam reperim. Kopš hiphopa pirmsākumiem septiņdesmito gadu beigās tādi producenti kā «The Bomb Squad», J Dilla, vēlāk «Just Blaze» un Kanje Vests (Kanye West) spējuši radīt paliekošas vērtības - instrumentālus bītus, kas aktuāli vēl šodien. Mūzikas izdevums «Billboard» izvēlējies desmit labākos un nozīmīgākos hiphopa bītus. Sākam!

 
Lil Wayne FOTO: AP/ScanPix

10. Lil Wayne «A Milli» (producējis Bangladesh)

Iespējams, viens no ietekmīgākajiem 21. gadsimta hiphopa bītiem ir 1978. gadā dzimušā repera un producenta «Bangladesh» (īstajā vārdā Shondrae Crawford) radītais Lil Veina dziesmas «A Milli» bīts. «Bangladesh» vienpersoniski aizsāka jaunu trepa (trap) vilni. Bītā, kas pulsē ar «808» bungmašīnas palīdzību, izmantots ielūpots balss sampls no grupas «Tribe Called Quest». Vēlāk hiphopā ļoti daudz izmantots šeit dzirdamais solo bungas breks.

 
Jay Z FOTO: AP/ScanPix

9. Jay Z, Amil un Jaz-O «N---a What, N---a Who?» (producējis Timbaland)

Timbalands, īstajā vārdā Timotijs Moslijs (Timothy Z. Mosley) kā mūzikas producents veiksmīgi darbojas jau kopš deviņdesmito gadu vidus, kad viņa vadībā par zvaigznēm kļuva R&B dziedātāji Džinuvains (Ginuwine) un Alija (Aaliyah). Viņam vienmēr izdevies radīt bītu, kas izklausās kā nācis no nākotnes. Tiesa, daudzi viņa instrumentālie pavadījumi ir novecojuši, bet šis Jay-Z dziesma «N---a What, N---a Who?» bīts ir kļuvis par klasiku.

 
Snoop Dogg FOTO: Itar-Tass/Scanpix

8. Snoop Dogg un Pharrell «Drop It Like It’s Hot» (producējis The Neptunes)

Producentu pāris Čeds Hugo (Chad Hugo) un Farels Viljamss (Pharrell Williams), kas pazīstami kā «The Neptunes», pierādījuši, ka spēj strādāt gan askētiski (Clipse «Grindin’»), gan krāšņi (Gwen Stefani «Hollaback Girl»). Tomēr zīmīgākais viņu abstraktais bīts ir pirkstu klikšķu, mutes un mēles klakšķu un «Juno 10» sintezatora hibrīds «Drop It Like It’s Hot»

 
Puff Daddy FOTO: AP/ScanPix

7. Puff Daddy and The Family «All About the Benjamins» (producējis Deric «D-Dot» Angelettie)

Parasti Pafs (Puff Daddy) paļāvās uz producentu grupu «The Hitmen», kas sekmīgi samplēja 60.-70. gadu mūziku, radot tādus grāvējus kā «Mo Money Mo Problems» (Notorious B.I.G.) un «Been Around the World» (Puff Daddy), taču «The Hitmen» radošā kulminācija, izdevuma «Billboard» žurnālistu prāt, ir producenta Deric «D-Dot» Angelettie bīts dziesmai «All About the Benjamins», kurā izmantots palēnināts ģitāras rifs no soula un fanka grupas «Love Unlimited» 1976. gada singla «I Did It For Love».

 
Wu-Tang Clan FOTO: Itar-Tass/Scanpix

6. Wu-Tang Clan «C.R.E.A.M.» (producējis RZA)

Kulta grupas «Wu-Tang Clan» dibinātājs un līderis RZA šajā dziesmā eleganti iesamplējis «The Charmels» 1967. gadā izdoto dziesmu «As Long As I've Got You», parādot ceļu tādiem ļaudīm kā Kanje un «Just Blaze».

 
Mobb Deep FOTO: facebook.com/MobbDeepQB

5. Mobb Deep «Shook Ones Part II» (producējis Havoc)

Hiphopa duets «Mobb Deep» (Prodigy un Havoc) pasaules ievērību guva ar 1995. gada tumšo albumu «The Infamous», no kura «Shook Ones Part II» uzskatāms par šedevru (tajā Havoc samplējis Quincy Jones, Herbie Hancock un Daly Wilson Big Band).

 
Dr. Dre un Snoop Dogg FOTO: AP/ScanPix

4. Dr. Dre un Snoop Dogg «Nuthin’ but a ‘G’ Thang» (producējis Dr. Dre)

Komptonas iedzīvotājs Dr. Dre pēc gangsterrepa grupas «N.W.A.» izjukšanas spēra zīmīgu soli hiphopa attīstībā ar savu pirmo soloalbumu, kurā iepazīstināja ar daudz maigāku g-funk skaņu. Spilgtākais tās piemērs «Nuthin’ but a ‘G’ Thang». Daudzi Dre pārmeta, ka viņš no gangstera padarīja sevi un daudzus melnādainos par stereotipiskiem repa dolārdžekiem, taču tieši g-funk skaņa dominēja topos deviņdesmito gadu sākumā.

 
Pete Rock & C.L. Smooth FOTO: facebook.com

3. Pete Rock & C.L. Smooth «They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)» (producējis Pete Rock)

Šī varētu būt viena no retajām hiphopa dziesmām, kas liks jums raudāt. Un ne tikai tāpēc, ka to iedvesmojis traģisks negadījums - dueta Pete Rock & C.L. Smooth tuva drauga, dejotāja Trouble T.R.O.Y nāve pēc kritiena no stadiona rampas. Dziesmā samplēts amerikāņu saksofonista Toma Skota skaņdarbs «Today» (Jefferson Airplane kaverversija), un muzikāli tas atstājis iespaidu uz daudziem vēlāko gadu producentiem, tādiem kā Kanje Vests un J. Dilla.

 
Nas FOTO: Reuters/Scanpix

2. Nas «NY State of Mind» (producējis DJ Premier)

Esam bijuši liecinieki unikālam notikumam - 2003. gadā uz «Sapņu fabrikas» skatuves uzstājās viens no visu laiku labākajiem hiphopa producentiem DJ Premier un šobrīd diemžēl jau nelaiķis - reperis Guru. «Billboard» uzskata, ka DJ Premier bīti deviņdesmitajos ir vieni no izcilākajiem (īpaši repera Nas albums «Illmatic»).

«Strādājot ar Premier, rodas sajūta, ka viņš miksē uz 32 atskaņotājiem vienlaicīgi, tā vietā, lai grieztu tikai divas plates. Viņš skalda un maisa līdz brīdim, kad tev ir tieši tik ideāla dziesma, cik iespējams. Premier nav tikai dīdžejs un programmētājs, viņš arī profesionāli spēlē basģitāru, taustiņinstrumentus un bungas,» izsakās reperi.

Pats Premier atzīst: «Būt producentam man nozīmē ne tikai taisīt bītu. Mana producēšanas definīcija ir pareizi sakārtot visas detaļas: zināt, kā un kur tās nolikt; saprast, kurā vietā izmest kādu mūzikas fragmentu ārā un kur to atkal nolikt vietā; zināt, vai tajā vietā ir nepieciešams scratch, vai arī dziesma var pilnīgi iztikt bez tā utt. Producentam ir jādara viss. Ir jādzird, ja kāds slikti norepo vai nodzied, un jāsaka – ei, tev tas jādara vēlreiz... un vēlreiz... un vēlreiz! Un neviens nedrīkst uz tevi apvainoties. Viņiem jāpieņem konstruktīva kritika no cilvēka, kas zina.»

 
Grandmaster Flash and The Furious Five FOTO: Wikipedia.org

1. Grandmaster Flash and the Furious Five «The Message» (producēja Ed Fletcher, Clifton «Jiggs» Chase un Sylvia Robinson)

Mūsdienās eko restorānu un luksusēku blīvā Ņujorka ir pilnīgi citāda pilsēta nekā septiņdesmito gadu beigās. Pussagruvušas ēkas, noziedzība, nabadzība - tas viss veicināja hiphopa mūzikas uzplaukumu. Grandmaster Flash and the Furious Five singls «The Message» ir viens no pirmajiem hiphopa manifestiem, kurā sakausēts dejojams bīts un sociāls teksts. Dziesma šķiet kā atbilde Boba Dilana «Subterranean Homesick Blues».

12 gadus pēc izdošana dziesmu samplēja cits «N.W.A.» dalībnieks Ice Cube dziesmā «Check Yo Self».

Šodien idejiski tas pats «Macklemore & Ryan Lewis» ar «Downtown» citē «The Message».

Uz augšu
Back