Ko šogad redzēsim laikmetīgās mākslas festivālā «Survival Kit»?

FOTO: publicitātes

No 4. līdz 27. septembrim Rīgā norisināsies laikmetīgās mākslas festivāls «Survival Kit», kas šogad ietverts Eiropas kultūras galvaspilsētas programmā. Festivāla norises vietās - Vāgnera zālē Vecrīgā un bijušajā tekstilfabrikā «Boļševička» Ganību dambī 30 Rīgā - tiks atklātas mākslas izstādes, notiks lekcijas, performances, radošās darbnīcas, tiks demonstrētas filmu programmas. Festivāla tēma šogad ir «Utopiskā pilsēta», un tajā piedalās vairāk nekā septiņdesmit dalībnieki no divdesmit piecām pasaules valstīm.

Pirmo gadu festivāls norisināsies arī ārpus Latvijas – Zviedrijas pilsētā Ūmeo, kur to organizē galerija «Verkligheten», laikmetīgās mākslas un vizuālās kultūras muzejs «Bildmuseet», organizācija «Vita Kuben» un Umeo Mākslas akadēmija.

Šā gada festivāla vietas izvēli komentē festivāla kuratore Solvita Krese: «2014. gadā festivāla tēma ir «Utopiskā pilsēta» - mūsu utopija ir pilsēta, kurā kultūra tiek novērtēta kā spēcīgs faktors, kas uzlabotu pilsētvidi, tā ir pilsēta ar savu muzeju un koncertzāli. Rīga ir viena no retajām Eiropas galvaspilsētām, kurās šādu institūciju nav, tāpēc

festivāla norisei šogad apzināti izvēlētas divas dažādas ēkas, kas iezīmē šo problemātiku.

Bijusī tekstilfabrika «Boļševička» ir privāta teritorija. Kopš beidzies industriālais laikmets, pasaulē šādas postindustriālas, milzīgas ēkas bieži tiek piemērotas citai - kultūras - funkcijai. Arī «Boļševička» šobrīd tiek apspriesta kā viena no iespējamajām vietām laikmetīgās mākslas muzeja ierīkošanai. Vāgnera zāle ir vēsturiska ēka ar senām tradīcijām, taču arī šobrīd stāv tukša un neizmantota, jo pietrūkst līdzekļu ēkas rekonstrukcijai un kultūras funkcijas atjaunošanai.»

Bijušās tekstilfabrikas «Boļševička» ēka celta 20. gadsimta sākumā kā ādas apavu rūpnīca «Bufalo»

«Celtne ir spilgts industriālās arhitektūras un racionālisma ideju realizācijas iemiesojums, dzelzsbetona karkasa būves piemērs,» tās arhitektūru komentē mākslas vēsturniece Silvija Grosa. Festivāla «Survival Kit» laikā bijušās tekstilfabrikas ēkā tiks atklāta apjomīga laikmetīgās mākslas izstāde, kurā piedalās latviešu mākslinieki Ēriks Božis, Inga Erdmane, Katrīna Neiburga & Andris Eglītis, Kirils Panteļejevs, Kristīne Alksne, Laura Ķeniņš, Reinis Hofmanis, Vilnis Putrāms & Vladimirs Jakušonoks, kā arī Alicja Karska & Aleksandra Went (Alicja Karska & Aleksandra Venta; Polija), Andreas Angelidakis (Andreass Angelidakis; Norvēģija, Grieķija), Anouq de Clercq (Anuka de Klērka; Beļģija), Grzegorz Klaman (Gžegožs Klamans; Polija), Hiwa K (Hiva K; Irāka), Isola Art Centre (Itālija), Julita Wojcik (Julita Vojcika; Polija), Jun Yang (Dzjuņs Jans; Ķīna), Katarina Lundgren (Katarīna Lundgrēna; Zviedrija), Łukasz Surowiec (Lukašs Surovecs; Polija), Mariam Natroshvili & Detu Jintcharadze (Marjama Natrošvili, Detu Džinčaradze; Gruzija), Nir Evron (Nirs Evrons; Izraēla), Grupa Predmetiv (Ukraina), Aglaia Konrad (Aglaija Konrade; Beļģija), Timo Toots (Timo Totss; Igaunija).

Festivāla «Survival Kit» laikā laikmetīgās mākslas izstāde būs apskatāma arī Vāgnera zālē

Pēdējos gados Kultūras ministrijas pārziņā esošā Vāgnera zāle, kur 19. gadsimta 30. gados strādāja vācu komponists un diriģents Rihards Vāgners, netiek izmantota, jo nav rasti rekonstrukcijai nepieciešamie finanšu līdzekļi. Izstādē būs pārstāvēti latviešu mākslinieki Aleksandrs Zapoļš & Līva Rutmane, Alnis Stakle, Amanda Ziemele & Margrieta Dreiblate, Artūrs Punte, Evelīna Deičmane, Iliana Veinberga & Ainārs Kamoliņš, Ināra Gauja, Jānis Taurens & Reinis Dzudzilo, Klāvs Upaciers & Inga Ģibiete, Laura Feldberga, Linda Konone, Mārtiņš Roķis, kā arī Alte Schweden (Joakim Hansson, Sebastian Mügge (Jūakims Hansons, Sebastians Mige; Zviedrija) & Poetic Robotism (Laura Prikule, Eva Vēvere; Latvija), Augustas Serapinas (Augusts Serapins; Lietuva), Bárbara Wagner & Benjamin de Búrca (Barbara Vagnere & Benjamins de Burka; Brazīlija/Vācija), Catalina Niculescu (Katalina Nikulesku; Rumānija), Janin Walter (Janīna Valtere; Vācija), Jesper Just (Jespers Justs; Dānija), Lawrence James Bailey (Lourenss Džeims Beilijs; Nīderlande), Maider López (Maidera Lopesa; Spānija), Topp& Dubio (Nīderlande), Visible Solutions (Igaunija).

Simpozijs «Urbānā Utopija: Māksla un kultūra kā pilsētas apzināšanas un izpētes rīks»

Festivāla laikā tiks rīkoti arī dažādi pasākumi, to vidū – vairāku dienu starptautisks simpozijs «Urbānā Utopija: Māksla un kultūra kā pilsētas apzināšanas un izpētes rīks», kas norisināsies no 12. līdz 14. septembrim. Ārvalstu lektori kopā ar vietējiem ekspertiem pievērsīsies dažādām jomām, kas skar pilsētvidi un tās plānošanu, – antropoloģijai, socioloģijai, mākslas un arhitektūras praksēm, filozofijai un citām. Simpozija līdzkurators – Jonass Bihels (Jonas Büchel), «Urban Institute Riga» direktors. Simpozija dalībnieki: Joseph Imorde (Josefs Imorde, mākslas vēsturnieks, Vācija), Catalina Niculescu (Katalina Nikulesku, māksliniece, Rumānija), Charles Bourrier (Šarls Burjē, sociālais dizaineris, Latvija), Airi Triisberg (Airi Trīsberga, mākslas aktīviste, Igaunija), Karolina Keyzer (Karolīna Keizere, Stokholmas pilsētas galvenā arhitekte, Zviedrija), Iliana Veinberga (mākslas zinātniece, Latvija), Bert Theis (Berts Teiss, mākslinieks, Luksemburga), Jekaterina Lavrinec (Jekaterina Lavriņeca, pētniece, Lietuva), Joachim Otto Habeck (Joahims Oto Habeks, sociālais antropologs, Vācija), Ania Szremski (Aņa Šremska, kuratore, Ēģipte), The Strelka Institute (starpdisciplinārs izglītības projekts, Krievija).

FOTO: publicitātes

Festivāla «Survival Kit 6» ietvaros paredzēts arī Parīzē dzīvojošā japāņu mākslinieka Rjodzi Ikdeas (Ryoji Ikeda) audiovizuāls koncerts «datamatics [ver.2.0]» 7. septembrī kinoteātrī «Splendid Palace». Ikeda, viens no pazīstamākajiem Japānas elektroniskās mūzikas autoriem, savos darbos ne tikai pievēršas skaņas raksturīgākajām pamatiezīmēm, bet vienlīdz veiksmīgi izmanto arī gaismu kā matēriju un matemātiku kā metodi. «datamatics» ir ilglaicīgs projekts, kas sastāv no vairākām daļām – kustīga attēla, skulpturāliem elementiem, skaņas un jauno mediju tehnoloģijām. Viņa darbiem piemītošais vizionārisms rosina iztēli par utopiskās pilsētas nākotnes modeli.

Visu festivāla laiku paredzētas arī dažādas citas norises pilsētvidē – mākslinieku performances, ekskursijas pilsētvidē, lekcijas un priekšlasījumi. Interesenti aicināti piedalīties arī vairākās radošajās darbnīcās. 5. septembrī starptautiska kuratoru apvienība «TOK» vadīs darbnīcu «Māksla publiskajā telpā: teorija un prakse», pievēršoties tādām tēmām kā specifisku kopienu iesaiste, kolektīvās atmiņas mehānismi, marginālu urbāno zonu revitalizēšana. Darbnīca notiks radošā centra «Brasalona» telpās Gaujas ielā 5 Rīgā. No 17. līdz 21. septembrim radošo darbnīcu vadīs arī vācu māksliniece, Berlīnē dzīvojošā režisore Konstance Šmita (Konstanze Schmitt). Darbnīcas centrā ir Sergeja Tretjakova luga «Es vēlos bērnu», kas sarakstīta PSRS 1926. gadā. Konstance Šmita rosinās diskusiju par sociālo utopiju iespējamību mūsdienās, jautājot, vai «padomju avangarda futūrisma vīzija par patstāvīgu sievieti, kas bērnu aprūpes funkciju deleģē plašākam kolektīvam, joprojām ir aktuāla.»

«Survival Kit» ir pamanāmākais un starptautiski atzītākais laikmetīgās mākslas festivāls Latvijā, kas ik gadu uzrunā un iesaista līdz 15 000 apmeklētāju. Tas radās 2009. gadā kā reakcija uz ekonomiskās krīzes radītajām pārmaiņām Latvijā. Ik gadu festivāla ietvaros mākslinieki aicināti savos darbos risināt kādu sabiedrībai nozīmīgu tēmu, apzinot alternatīvus scenārijus izdzīvošanai.

Uz augšu