Nekrusto kājas, sodas vanna, maiņas apavi jeb kā vasarā kopt kājas!

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Zinātnieki aprēķinājuši, ka vidēji dienā cilvēks sper 5000 soļu, bet visa mūža garumā nostaigā 25 000 kilometru. Vairāk nekā 70% cilvēku ekonomiski attīstītās valstīs visu mūžu slimo ar kādu kāju vai pēdu slimību. Turklāt sievietēm kāju problēmas ir četras reizes biežākas nekā vīriešiem.

Kājas ir tās, kuras no agra rīta līdz vēlam vakaram nes mūs cauri dzīvei, taču tās ir arī tās ķermeņa daļas, kas sevis sakopšanas rituālā tiek nepelnīti aizmirstas. Rūpējoties par savu ķermeni un garu, neaizmirstiet par kāju kopšanu!

Par kājām jārūpējas katru dienu

• Izvēlieties piemērotus apavus – vēlams dabiskās ādas, ar papēža augstumu, kas nepārsniedz 5 cm. Vasarā ieteicams valkāt vaļējus apavus.

• Ja tomēr ikdienā jāvalkā slēgti apavi, nepieciešams otrs maiņas apavu pāris.

• Kājas ir jāmazgā katru dienu. Ja kājas noskalosiet ar vēsu ūdeni, tās mazāk svīdīs. Ziepes kāju mazgāšanai vēlams lietot ne biežāk kā divas reizes nedēļā, lai tādējādi neattaukotu ādu. Ja ir nepieciešams nomazgāt kājas, var lietot mitrinošu dušas želeju.

• Kājas regulāri ir jāpalutina ar masāžu, vanniņām, maskām, krēmu. Īpaši rūpīgi krēms jāiemasē papēžos, jo tur āda ir sausa un visvairāk noslogota. Tādējādi varēsiet izvairīties no nepatīkamās un sāpīgās papēžu plaisāšanas.

Šis tas par pedikīru

• Ja pēdas ir veselas – nav ieauguši nagi, varžacis un citas kaites, nav nepieciešamība apmeklēt pedikīra kabinetus. Varat veikt pēdu masāžu, uzlikt kādu masku pedikīra kabinetā vai mājas apstākļos.

• Klasisko pedikīru drīkst veikt tikai tad, ja pēdas ir veselas. Ja ir ādas problēmas (sēnītes, pārāk sausa, plaisājoša āda, kārpas utt.), ieteicams ir ārstnieciskais vai sausais pedikīrs.

• Pedikīra instrumenti obligāti ir jādezinficē, tie ir tikpat intīma lieta kā zobu birstīte.

• Ja pēdas vanno biežāk nekā divas reizes nedēļā, ilgāk par 10 minūtēm un ūdenī, kas ir karstāks par 37–38 °C, tiek traucēti fizioloģiskie procesi starp ādas atmirušo un veselo slāni, kā arī traumēta veselā āda.

FOTO: PantherMedia/ScanPix

• Pēc mērcēšanas pēdas kārtīgi noslauka un nosusina!

Īpaši jānosusina pirkstu starpas, jo šī vieta ir ideāla augsne baktērijām.

• Nepareiza nagu apgriešana mēdz būt ieaugušu un sabiezējušu nagu cēlonis. Kāju nagi jāapgriež dabiskā formā – taisni un jāatstāj vismaz 1 mm garumā.

• Veicot pedikīru mājās, var izlīdzēties ar līdzekļiem no dabas veltēm. Pēdas var pavannot kumelīšu, kliņģerīšu tējas novārījumā vai ūdenī, kam pievienota soda, ābolu etiķis vai jūras sāls (uz 1 l ūdens viena ēdamkarote).

• Kāju svīšanai nav nekā kopīga ar pedikīru un vairākkārtēju pēdu mazgāšanu dienā. Veselām pēdām pat karstā laikā nav jāsvīst un parasti pietiek ar to nomazgāšanu tekošā ūdenī vienu reizi dienā.

• Lai mazinātu kāju svīšanu, nestaigājiet ilgi vienos un tajos pašos apavos. Vislabāk darba vietā pārvilkt apavus. Ja kājas pastiprināti svīst, vakaros

pirms gulētiešanas vajadzētu lietot kāju krēmu ar piparmētru vai tējaskoka eļļu.

Profilaktiski ieteicams pēc kāju mazgāšanas tās ieziest ar pretsēnīšu ziedēm vai 2-3 reizes nedēļā ieziest ar 5% joda šķīdumu.

• Visbiežāk ar dažādām kāju un pēdu saslimšanām slimo to profesiju pārstāvji, kuriem visa diena jāpavada uz kājām. Kājas ieziediet ar speciāliem vēnu geliem ar atvēsinošu efektu, kas mazina diskomfortu.

• Savukārt, ja jums ir sēdošs darbs, ik pēc piecām minūtēm pastaigājiet un izkustiniet kājas. Nesēdiet ar sakrustotām kājām, lai nenosprostotu asinsvadus.

Kāju kopšana mājās

• Kāju un pēdu aprūpe nebeidzas pedikīra kabinetā. Par tām nepieciešams rūpēties katru dienu. Pārnākot no darba, neaujiet kājas uzreiz čībās, ļaujiet tām nedaudz atpūsties.

• Nomazgājiet kājas vēsā ūdenī un uz brīdi (15 – 20 minūtes) paceliet augstāk par ķermeni vai vismaz uz krēsla.

• Katru vakaru kājas vajadzētu ieziest ar kāju krēmu vai balzamu. Īpaši piemēroti ir līdzekļi, kas satur glicerīnu, – tas aizsargā un palīdz ādai vienmērīgi atjaunoties.

• Ja kāju āda ir vesela, to ieziež ar krēmu vai eļļu ne biežāk kā reizi nedēļā. Ja āda ir pārāk sausa, sāk sprēgāt un zvīņoties, nepieciešams to ieziest ar eļļu vai pretsēnīšu ziedi pēc katras mazgāšanas. Kopšanas līdzekļi ādā jāiemasē.

• Nepieciešams izmantot katru izdevību staigāt un skriet ar basām kājām, lai stiprinātu pēdas muskuļus un ādu.

• Siltā laikā ieteicams staigāt bez zeķēm, valkāt vaļējus apavus, kas ļauj gaisam brīvi piekļūt pirkstiem.

• Mājas apstākļos

populāra ir dzeramās sodas kāju vanniņa

– tai piemīt ādu irdinoša iedarbība, bet nav pretsēņu īpašību. Tās dod ūdenim pievienotas sinepes vai sinepju pulveris.

• Lai izvairītos no hiperkeratozes (ādas sabiezējumu veidošanās), ieteicams uzņemt A un D vitamīnu (tos satur arī zivju eļļa), kā arī uzturā lietot daudz šķidruma.

• Lai kājās uzlabotu asinsriti, sajauc 2 ēd.k. mandeļu eļļas ar 2 pilieniem ciprešu ēteriskās eļļas, 2 pilieniem lavandas ēteriskās eļļas. Ar šo maisījumu katru dienu maigi masē kāju ādu.

• Ādu mīkstina un baro maska, kas pagatavota no medus vai glicerīna un citrona sulas vai 6-9% etiķa (sastāvdaļām jābūt vienādās daļās). Kāju pēdas lieliski aizsargās pret sēnīšu infekciju un arī kalpos kā skrubis.

Uz augšu