Nākotnes auto varētu būt reljefēti kā golfa bumbiņas

FOTO: AP/Scanpix

Golfa bumbiņai piemīt apbrīnojamas aerodinamiskās īpašības, un tās inženieri perspektīvā varētu izmantot, lai mainītu auto virsbūves virsmu un vēl vairāk samazinātu degvielas patēriņu.

Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta aerodinamikas eksperti ir izstrādājuši materiālu, kas pēc podziņas nospiešanas spēj mainīt formu - tas acumirklī no gluda kļūst rievots, raksta AutoExpress.

Zinātnieki ir pārliecināti, ka jaunais materiāls, tiekot lietots dažādu virsbūves paneļu izgatavošanā, dažādos braukšanas ātrumos samazinātu aerodinamisko pretestību un attiecīgi arī degvielas patēriņu.

Golfa bumbiņas virsma nav mainījusies kopš 19.gadsimta - to klāj nelielas iedobes, un tās palīdz pa gaisu mērot lielāku attālumu. Arī nupat aizvadītā 2014.gada pasaules kausa izcīņas finālturnīra oficiālā bumba Brazuca nav pilnīgi gluda - tās virsma ir viegli strukturēta.

Nelīdzenās virsmas galvenais pienesums aerodinamisko īpašību uzlabošanā ir turbulenču minimizēšana. Bumbas lidojuma laikā gaisa plūsma maksimāli cieši pieguļ objektam un turbulences, kas varētu bumbu bremzēt, aiz tās veidojas mazāk.

Tad kādēļ rievoti auto jau sen neripo pa planētas ceļiem? Atbilde ir ļoti vienkārša - pilsētas braukšanas ātrumā rievojums dod pozitīvu efektu, bet uz šosejas aerodinamiskā pretestība un degvielas patēriņš pieaugtu.

Tādēļ Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta speciālistu izstrādātais materiāls ar mainīgajām fizikālajām īpašībām varētu dot taustāmu rezultātu automobiļu efektivitātes celšanā.

Kā norāda AutoExpress, jauno materiālu veido stingrs ārējais slānis un mīksti dziļākie slāņi. Ja tajos tiek samazināts spiediens, virskārtā veidojas iedobes. Dabā līdzīgs princips ir novērojams ar plūmēm - kamēr auglis ir svaigs, tā virsma ir līdzena, bet, tiklīdz plūme sāk žūt, miza sāk krokoties.

Būtiski atzīmēt, ka auto virsbūvju gadījumā paneļu transformēšanos būs iespējams pavērst pretējā virzienā un pieregulēt pēc vajadzības.

Uz augšu