Arodbiedrība: Ja jūrnieki uz kuģa «Daļnij Vostok» atradās nelegāli, atbildīgi ir kuģa īpašnieki

FOTO: RIA Novosti/Scanpix

Ja jūrnieki uz kuģa «Daļnij Vostok» atradās nelegāli, atbildība gulstas uz kuģa īpašnieku - gan par likuma pārkāpšanu, gan par finansiālu kompensāciju, uzsver Latvijas Tirdzniecības flotes jūrnieku arodbiedrībā (LTFJA).

Pēdējā informācija, kuru arodbiedrība saņēmusi no kolēģiem - Krievijas jūrnieku arodbiedrības -, liecinot, ka visi jūrnieki no avarējušā kuģa «Daļnij Vostok» atrodas Sahalīnā un viņiem tiek sniegta medicīniskā palīdzība.

Informācija par iespējamu administratīvo izmeklēšanu varot būt saistīta ar faktu, ka uz kuģa, kurš reģistrēts Krievijā jeb kuģo ar Krievijas karogu, strādāja jūrnieki no Vanuatu, Birmas, Ukrainas un Latvijas, skaidro arodbiedrībā. Karogs uz kuģa nozīmējot - valsts teritorija, un saistībā ar to ir radies jautājums, vai cilvēki uz kuģa tika nodarbināti likumīgi. «Ja jūrnieki, kuri atradās uz kuģa, tika nodarbināti uz tā legāli, uz viņiem attiecas Krievijas likumi, ieskaitot iespējamu kompensāciju. Šādā situācijā par to atbild gan karoga valsts, gan kuģu īpašnieks. Pretējā gadījumā, ja jūrnieki tur atradās nelegāli, atbildība gulstas uz kuģa īpašnieku gan par likuma pārkāpšanu, gan par finansiālu kompensāciju.»

LTFJA norāda, ka varētu būt izveidojusies paradoksāla situācija. No vienas puses, kuģis esot uzskatāms par valsts teritoriju un jūrnieki varētu tikt apvainoti par to, ka nav izgājuši valsts robežkontroli, bet, no otras puses, ņemot vērā jūras specifiku, jūrnieki uz kuģa esot varējuši nokļūt citā, nevis Krievijas ostā. «Kādā veidā tas varētu būt noticis - domājams, divu iemeslu dēļ, proti, kuģa īpašnieks pārkāpis likumu vai valsts kontroles trūkums, kas attiecas uz nodarbinātību uz kuģiem zem nacionālā karoga,» uzsver arodbiedrībā.

Jūrnieki no Latvijas, kas atradās uz kuģa, neesot LTFJA arodbiedrības biedri. Latvijas Tirdzniecības flotes Jūrnieku arodbiedrība sniedzot juridisku vai cita veida palīdzību saviem biedriem, tomēr šajā gadījumā, ņemot vērā traģēdiju, kas notikusi jūrā, LTFJA sniegšot visu iespējamo palīdzību, ja kāds no jūrnieku radiniekiem vai pats jūrnieks pēc tās pie arodbiedrības vērsīsies.

Kā ziņots, traleris «Daļnij Vostok» avarēja 2.aprīlī ap plkst. 6.15 pēc vietējā laika. SOS signāls no tralera netika saņemts.

Kuģis būvēts 1989.gadā Krievijā. Līdz 2014.gadam tas ar nosaukumu «Stende» kuģojis Baltijas jūrā un bāzējies Rīgā.

Pērn kuģi iegādājies uzņēmums «Magellan», un tas pārbraucis uz Krievijas Tālajiem Austrumiem, kur kuģim piešķirts jauns vārds. Tā bāzes osta bijusi Neveļska Sahalīnā.

Iepriekš tika ziņots, ka visiem ārzemju jūrniekiem, kas izglābušies no pagājušajā nedēļā Kamčatkas piekrastē avarējušā zvejas kuģa «Daļnij Vostok», noteikts administratīvais arests, trešdien paziņoja Sahalīnas apgabala Federālā migrācijas dienesta pārvaldes pārstāvis. Jūrnieki tiks saukti pie atbildības par nelikumīgu strādāšanu Krievijā. Visi ārzemnieki esot aizturēti kā cilvēki, kas nav izgājuši robežkontroli, un atrodas apcietinājumā. Pēc sarunām ar diplomātiem citu valstu pilsoņiem tiks izsniegti pagaidu dokumenti un viņi tiks deportēti.

Uz augšu