Uzstāšanās SXSW ātru atzinību negarantē

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

SXSW Mūzikas un mediju konference ir viens no nozīmīgākajiem un ietekmīgākajiem notikumiem mūzikā ne tikai ASV, bet visā pasaulē, kas jau kopš 1987. gada tiek organizēts Ostinā, Teksasā, un pulcina māksliniekus, industrijas profesionāļus, kā arī fanus no visas pasaules. Ostinā pirms nedēļas bija arī TVNET speciālkorespondente Sabīne Brice.

Šis festivāls ir kā pamatīga mūzikas vitamīnu trieciendeva. Dienas programma sastāv no paneļdiskusijām, izstādēm, runu teikšanām un neskaitāmiem «netvorkinga» pasākumiem, kamēr vakari un naktis atvēlētas mūzikai - klubos, bāros, uz ielām un jumtiem un šķietami katrā brīvā Ostinas stūrītī. Šogad SXSW Music noritēja laikā no 11. līdz 16. martam.

SXSW uzstājas vairāk nekā 2000 mūzikas apvienību no vairāk nekā 50 pasaules valstīm, un iepriekšējos gados šeit bijuši arī vairāki latviešu mākslinieki, piemēram, «Jauns Mēness», «Instrumenti», «Prāta Vētra», «Mona de Bo» un «Goran Gora».

Īsumā par SXSW 2014

SXSW šogad notiek jau divdesmit astoto reizi. Tā izveidošanas mērķis bija pievērst nacionālu un starptautisku uzmanību Ostinas mūzikas ainavai. Šodien Ostina tiek uzskatīta par ASV dzīvās mūzikas galvaspilsētu, bet festivāls sastāv no trīs dažādām sadaļām – Interaktīvās, Filmu un Mūzikas daļas, un katra no tām tiek uzskatīta par nozīmīgu satikšanās vietu attiecīgās industrijas pārstāvjiem (kopumā uz SXSW norises laiku Ostinā ierodas pāris simti tūkstošu viesu). Lai gan visas trīs festivāla daļas daudzējādā ziņā ir neatkarīgas un katra pulcina dažādu auditoriju, tās arī labi papildina viena otru. Piemēram, SXSW Filmu festivāla laikā pirmizrādi piedzīvoja Floriana Habikta (Florian Habicht) sirsnīgā dokumentālā filma par leģendāro britpopa grupu «Pulp» un viņu atvadu tūres pēdējo koncertu dzimtajā Šefīldā. Pēc filmas uz skatītāju jautājumiem atbildēja daži «Pulp» mūziķi, to vidū arī grupas solists Džārviss Kokers (Jarvis Cocker), kura oriģinalitāte ir viens no grupas panākumu stūrakmeņiem. Pēc pāris dienam Kokers sniedza arī atraktīvu uzrunu SXSW Mūzikas festivāla daļā, kā arī uzstājās kā dīdžejs.

Diemžēl šā gada SXSW ieies vēsturē ar ļoti traģisku pieskaņu, jo otrajā mūzikas festivāla naktī iereibis autovadītājs, bēgot no policijas, ietriecās apmeklētāju pūlī, nogalinot 3 un ievainojot 22 cilvēkus.

Nelaimes gadījums notika uz vienas no galvenajām mūzikas klubu ielām, kas bija festivāla viesu pārpildīta un slēgta autosatiksmei. Uzzinot traģiskās ziņas, šķiet, visi SXSW apmeklētāji mēģināja apzināt savus paziņas, jo bija skaidrs, ka notikuma vietā varēja atrasties jebkurš. Kā noskaidrojās vēlāk, avārijā apsūdzētais vadītājs bija ieradies Ostinā, lai uzstātos, un jau iepriekš bijis tiesāts par braukšanu alkohola reibumā. Lai gan SXSW norise netika pārtraukta, atlikušās festivāla dienas ritēja nelaimes ēnā, pieminot traģēdijā cietušos. Jāsaka, ka SXSW tomēr nevarētu vainot drošības pasākumu neievērošanā festivāla laikā – uz ielām vienmēr bija redzami policijas darbinieki, visas pasākumu norises vietas tika rūpīgi uzmanītas, lai viesu skaits nepārsniegtu atļauto, festivāla organizēšanā piedalās tūkstošiem cilvēku, kas vienmēr gatavi palīdzēt. Diemžēl šī traģēdija pierādīja, ka tieši cilvēka veselais saprāts ir aspekts, kas nepakļaujas drošības noteikumiem.

Visi ceļi ved uz Ostinu

Vēsturiski SXSW ir bijusi platforma daudzu mūziķu karjeras attīstībai un vieta, kur parādīt sevi industrijas cilvēkiem, bet

šodien izskan diskusijas, vai festivāls nav kļuvis pārāk komerciāls

un tā izmēri nav aizēnojoši sākotnējo pasākuma misiju. Likumsakarīgi, ka pārsātinātajā grupu uzstāšanās grafikā festivāla viesiem gluži vienkārši nav laika apmeklēt to mūziķu uzstāšanos, kas nav paspējuši pievērst plašākas sabiedrības uzmanību. Arī pati biju savu pirmo ierakstu izdevušas draugu grupas koncertā, kas sapulcināja gluži vai nepieklājīgi mazu klausītāju skaitu. Tajā pašā laikā amerikāņu jaunie mūziķi apzinās, ka

uzstāšanās SXSW ir vērtīga pieredze un ieraksts grupas biogrāfijā, kas tomēr ātru atzinību negarantē

.

Raugoties no Amerikas perspektīvas, SXSW festivāla nedēļas laikā rodas sajūta, ka Ostina ir kļuvusi par izklaides industrijas epicentru. Neskaitāmi zīmoli un ierakstu kompānijas rīko ballītes, mēģinot pārtrumpot viena otru ar dažādiem bezmaksas labumiem un spožiem zvaigžņu vārdiem, viens no populārākajiem Amerikas sarunu šoviem «Jimmy Kimmel Live» vada tiešraides no Ostinas, lielākie Amerikas mediji cītīgi atspoguļo visu SXSW notiekošo. Negaidot vienā no vakariem nonāku Kanjes Vesta (Kanye West) un Jay Z koncertā, kādā citā vēroju «Soundgarden», sniedzot ekskluzīvu koncertu 300 viesiem uz daudzstāvu stāvvietas jumta. Nākamajā vakarā pat nemēģinu iegūt biļeti uz Lēdijas Gāgas (Lady Gaga) uzstāšanos, jo, lai arī šie koncerti ir interesanti, tomēr piedzīvojuma ziņā nešķiet paši vērtīgākie, ko paspēt izbaudīt SXSW. Jāuzsver, ka ārpus oficiālajām SXSW programmām šī ir vieta, kur satiekas vadošie mūzikas industrijas darboņi no visas pasaules, un tieši neoficiālā, saviesīgā festivāla daļa ir tā, kas ļauj saukt SXSW par vienu no svarīgākajiem mūzikas pasaules gada notikumiem.

Personīgās piezīmes

Pirms došanās ceļā uz SXSW jutos kārtīgi izpildījusi mājasdarbu, gatavojot sarakstu pēc saraksta ar paneļdiskusijām un māksliniekiem, kurus vēlos redzēt. Pēc pavadītās nedēļas Ostinā sapratu, ka plānošana ir svarīga, bet vēl svarīgāk ir laicīgi saprast, ka paspēt redzēt visu tāpat nebūs iespējams un nāksies samierināties ar nedaudz grauzošo sajūtu, kas rodas, kad daudz labu pasākumu aiziet gar degunu vienīgi laika trūkuma dēļ. Vislabāk vienkārši baudīt mutuļojošo mīlestību pret mūziku, kas vieno cilvēkus un notikumus SXSW.

Skatoties no praktiskās puses, jābūt gataviem, ka uz gaidītāko mākslinieku koncertiem bieži jāstāv garās rindās (vai pat jāpaliek aiz durvīm), pilsēta ir cilvēku pārpildīta un pārvietošanās nereti apgrūtināta (paguvu iemācīties dažādus trikus, kas man palīdzēja sīvajā cīņā par brīviem taksometriem nakts laikā), pasākumi pārklājas viens ar otru un intensīvā nedēļa paņem ļoti daudz enerģijas.

Atskatoties uz iespaidiem pārpilno SXSW pavadīto laiku, secināju, ka visspilgtāk atmiņā palikušas «Typhoon» un «Royal Canoe» uzstāšanās, kuras redzēju vienā no Ostinas baznīcām (pēc manām domām, jaukākajā festivāla koncertu zālē; šeit iepriekšējos SXSW gados uzstājušies arī «Band of Horses» un «Iron and Wine»). Koncerts notika nākamajā vakarā pēc minētās traģēdijas, un domāju, ka daudzi festivāla viesi, līdzīgi kā es, nespēja atgūties no šokējošajiem notikumiem. Vienpadsmit cilvēku sastāva amerikāņu grupas «Typhoon» savdabīgo skanējumu rada vijoles, perkusiju, ksilofona un daudzu citu instrumentu sajaukums, bet abu vokālistu balsis veido interesantus kontrastus. Pusnaktī uzstāšanās tika pārtraukta un, tāpat kā visās pārējās SXSW koncertu norises vietās, uz divām minūtēm iestājās klusums, lai pieminētu traģēdijā bojā gājušos. Tā kā atradāmies baznīcā, uz klusuma brīdi mūs ar asarām acīs aicināja mācītājs. Grupa turpināja savu koncertu ar dziesmu «Morton’s Fork», kuras vārdos dzirdams teikums «We are alone in this together».

Pēc «Typhoon» koncertu turpināja kanādiešu grupa «Royal Canoe». Skatītāju pulks nebija pārāk liels, tomēr šķita, ka neviens no mums tur nebija ieklīdis nejauši. Arī es šīs grupas uzstāšanos biju mēģinājusi notvert jau labu laiku. Pēc pāris dziesmām kāds no skatītajiem skaļi pajokoja, ka pie šīs mūzikas Jēzus būtu pirmais, kurš sāktu dejot baznīcā. Grupa sāka spēlēt savu populārāko dziesmu «Bathtubs», un pamazām auditorija sāka celties kājās un turpināja dejot līdz pat koncerta beigām.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu