Desmit skandalozākie plaģiāta gadījumi mūzikā

FOTO: Reuters/AP/Scanpix

Šonedēļ mūzikas plaģiātu skandālus papildinājis 7,3 miljonu dolāru vērts tiesas spriedums - Robina Tika (Robin Thicke) un Farela Viljamsa dziesma «Blurred Lines» atzīta par Mārvina Geija (Marvin Gaye) skaņdarba plaģiātu. Šādi tiesu darbi par autortiesībām mūzikas biznesā ir bieža prakse. Neietekmēties nav iespējams, katra jauna grupa sāk ar savu elku kopēšanu, līdz atrod pati savu skaņu, taču reizēm sanāk arī kaut ko aizgūt vai nu apzināti, vai neapzināti. Lūk, skaļākie plaģiāta skandāli mūzikas industrijā. Toms Petijs (Tom Petty) ir īpaši cietis, viņš iesaistīts vairākos tiesu darbos.

 

Džordžs Harisons un "The Chiffon"

FOTO: Scanpix/Reuters, publicitātes

George Harrison «My Sweet Lord»

Slavenajam bītlam Džordžam Harisonam (George Harrison) veiksmīgi izdevās sākt solokarjeru pēc lieliskā četrinieka pajukšanas. 1970. gadā klajā nāca viņa plate «All Things Must Pass», kurā iekļauta arī dziesma «My Sweet Lord», kurai drīz vien klausītāji sameklēja līdzinieku - meiteņu grupas «The Chiffon» dziesmu «He’s So Fine». 1976. gadā tiesa lēma, ka abas dziesmas ir identiskas, un Harisons bija spiests šķirties no ievērojamas summas.



 

Džulians Kasablankas no The Strokes un Toms Perijs

FOTO: REUTERS/ScanPix

The Strokes «Last Night»

Lai arī «The Strokes» slavenais singls «Last Nite» (2001) muzikāli ir ļoti līdzīgs Toma Petija «American Girl», tiesu darbi šajā lietā nesekoja. Taču nevar noliegt, ka dziesmas skan ļoti līdzīgi, kas godu Džulianam Kasablankasam (Julian Casablancas) un kompānijai nedara.

 

Oasis un Te New Seekers

FOTO: REUTERS/ScanPix/publicitātes

Oasis «Shakermaker»

Laikam nav nevienas «Oasis» dziesmas, kurā nebūtu atrodamas tiešas norādes uz «The Beatles», «T-Rex» vai «Kinks». Tiesa, dziesma «Shakermaker» no debijas plates nokopējusi vairākus elementus no «The New Seekers» skaņdarba «I’d Like to Teach the World to Sing». Brāļiem Galaheriem bija jāšķiras no pusmiljona.

 

The Beach Boys un Čaks Berijs

FOTO: publicitātes, Itar-Tass/Scanpix

The Beach Boys «Surfin’ U.S.A.»

Nav šaubu, ka The Beach Boys «Surfin’ USA» un Čaka Berija «Sweet Little Sixteen» ir teju identiskas dziesmas. Arī tiesa lēma, ka brāļiem Vilsoniem no 1966. gada jādalās ienākumos ar Čaku.

 

Coldplay un Džo Satriani

FOTO: Reuters/ScanPix, Itar-Tass/Scanpix

Coldplay «Viva la Vida»

Slavenais ģitāras virtuozs Džo Satriani iesūdzēja tiesā britu poproka grupu «Coldplay», jo uzskatīja, ka «Grammy» balvai nominētā grupa ir piesavinājusies vienu no viņa dziesmām «If I Could Fly». Vēlāk arī Kets Stīvens nāca klajā ar paziņojumu, ka dziesma līdzīga viņa hitam «Foreigner Suite». Beigās visi vienojās, ka visas šīs dziesmas izklausās kā 18. gadsimta itāļu komponista Džovani Batistas Pergolezi skaņdarbs «Se tu m’ami».

 

Red Hot Chili Peppers un Toms Petijs

FOTO: REUTERS/ScanPix

Red Hot Chili Peppers – «Dani California»

Mūziķis Toms Petijs bija pietiekoši iejūtīgs un neiesūdzēja tiesā grupu «Red Hot Chili Peppers» par dziesmu «Dani California», taču šīs un Petija 1993. gada dziesmas «Mary Jane’s Last Dance» līdzības ir nepārprotamas.

 

Sems Smits un Toms Petijs

FOTO: Reuters/AP/Scanpix

Sam Smith «Stay With Me»

Britu dziedātājs Sems Smits (Sam Smith) pavisam nesen piekritis maksāt Tomam Petijam daļu no ieņēmumiem par dziesmu «Stay With Me», kas ir līdzīga Petija 1989. gada hitam «I Won't Back Down». Avīze «The Sun» vēsta, ka Smitam un Petijam oktobrī izdevies vienoties bez tiesāšanās. Petijs un komponists Džefs Linns katrs saņems 12,5% no Smita dziesmas ieņēmumiem. ASV Komponistu, autoru un izdevēju biedrības mājaslapā norādīts, ka «Stay With Me» galvenie autori ir Smits, Petijs, Linns un Džimijs Neips.

«Kad tika izlaists Sema singls, daudziem mūziķiem bija skaidrs, ka starp abām dziesmām ir daudzas līdzības,» atklāja anonīms informācijas avots. «Kad tas tika norādīts Sema komandai, viņi nestrīdējās, bet piedāvāja sadalīt ienākumus.»

«Tas nebija apzināti. Mūziķi bieži iedvesmojas cits no cita. Sems un viņa komanda bez kurnēšanas uzņēmās atbildību, kad tas bija vajadzīgs,» uzsver informācijas avots.

Līdz šim pārdoti gandrīz četri miljoni singla «Stay With Me» kopiju.

 

Robins Tiks un Farels Viljams

FOTO: AP/ScanPix

Robin Thicke «Blurred Lines»

Losandželosas tiesa atzinusi Robina Tika (Robin Thicke) un Farela Viljamsa dziesmu «Blurred Lines» par soulmūzikas dziedātāja Mārvina Geija (Marvin Gaye) skaņdarba plaģiātu. Tiesa nolēma, ka Tikam un Viljamsam Geija ģimenei jāizmaksā kompensācija 7,3 miljonu ASV dolāru apmērā, kas veido gandrīz pusi no «Blurred Lines» nopelnītās autortiesību atlīdzības. Losandželosas federālā tiesa atzina Geija ģimenes prasību, apstiprinot, ka «Blurred Lines» līdzinās soulmūziķa 1977. gada hitam «Got to Give It Up» un pārkāpj dziesmas autortiesības.

«Blurred Lines» bija viens no 2013. gada lielākajiem hitiem, nonākot vairāku desmitu valstu mūzikas topos.

 

Radiohead un The Hollies

FOTO: Scanpix/Reuters, publicitātes

Radiohead «Creep»

Deviņdesmito gadu sākumā grupa «The Hollies» iesūdzēja tiesā tolaik jauno apvienību «Radiohead» par to, ka singls «Creep» kopē 1972. gada dziesmu «The Air That I Breathe». «The Hollies» uzvarēja. Nav brīnums, kāpēc Toms Jorks nespēlē koncertos šo dziesmu.

 

John Fogerty un Creedance Clearwater Revival

FOTO: REUTERS/ScanPix/publicitātes

John Fogerty – «The Old Man Down the Road»

1993. gadā ierakstu kompānijas «Fantasy Records» īpašnieks Sols Zencs (Saul Zaentz) iesūdzēja tiesā leģendāro amerikāņu rokmūziķi Džonu Fogertiju (John Fogerty), uzskatot ka viņa 1985. gada singls «The Old Man Down The Road» izklausās pārāk līdzīgi grupas «Creedance Clearwater Revival» 1970. gada dziesmai «Run Through The Jungle». Tas varbūt nebūtu tik dīvaini, ja Džons Fogertijs pats nebūtu savulaik bijis «krīdensu» dalībnieks. Tiesā viss tika atrisināts par labu Fogertijam, un tika radīts precedents.

Uz augšu