Mark Ronson «Uptown Special»

FOTO: Publicitātes foto

2007. gadā britu mūzikas presē izcēlās neliels skandāliņš, kurā pieredzējušais triphopa apvienības «Portishead» dalībieks Džefs Barovs (Geoff Barrow) asi kritizēja tolaik jauno dīdžeju un producentu Marku Ronsonu. «Ir jābūt lielam talantam, lai pārvērstu labas dziesmas sūdīgā fankī supermārketu muzārā,» viņš izteicās par tolaik aktuālo Ronsona kaverversiju plati «Version». Kopš šā strīda ir pagājis krietns laiciņš, un Ronsons šo to ir iemācījies...

Mark Ronson «Uptown Special»

(Sony Music)

9/12

39 gadus vecā Ronsona karjera kopš «Version» ir attīstījusies ļoti strauji. 2008. gadā viņš saņēma trīs «Grammy» balvas par Eimijas Vainhausas albuma «Back to Black» producēšanu, 2010. gadā izdeva lielisku plati «Record Collection» (skat. recenziju), strādāja ar «Duran Duran», Boju Džordžu, Polu Makartniju, Bruno Marsu un daudziem citiem. Šajā jaunajā ierakstā viņš pat pamanījies ieinteresēt soulmūzikas ģēniju Stīviju Vonderu (Stevie Wonder), kura balss (un mutes harmonikas spēle) dzirdama plates pirmajā un pēdējā dziesmā, dodot ierakstam tādu kā svētību.

Kā dīdžejs Ronsons lieliski jūt, kas vajadzīgs publikai, un tāpēc ar gudru ziņu kā pirmo plates vēstnesi «izšāvis» singlu, kurš jau kādu laiciņu pārliecinoši dominē Apvienotās Karalistes topā, kā arī lēnām, bet neizbēgami iekaro visu pārējo pasauli. «Uptown Funk» muzikāli turpina tendenci, kas aizsākās 2013. gadā ar «Daft Punk», Džastina Timberleika, Bruno Marsa dziesmām, kurās tiek citēta septiņdesmito gadu beigu, astoņdesmito sākuma disko un fanka mūzika.

«Šī dziesma ir domāta deju zālēm, tikai iespēlēta ar dzīvajiem instrumentiem,»

to apliecina Ronsons.

Skaņdarba pirmā skice tapusi kopā ar Bruno Marsu, kurš spēlējis bungas, basistu un šā albuma līdzproducentu Džefu Baskeru (Jeff Bhasker) un Ronsonu, kurš iespēlējis ģitāru īstenā Naila Rodžersa (Nile Rodgers) funk manierē. Taču, lai dziesmu no novestu līdz pilnībai, bija nepieciešami vairāki mēneši. Bruno Marsa aizņemtības dēļ instrumentu partijas ierakstītas dažādās studijās (gan Londonā, gan Toronto), līdz rezultāts apmierinājis perfekcionistu Ronsonu.

Arī viss albums kopumā, kas tapis pusotru gadu, sintezē Ronsona zināšanas par aktuālo producēšanā ar dzīvo mūziku. Īpašu auru ierakstam piedod tas, ka dziesmas galvenokārt ierakstītas leģendārajā Memfisas «Royal» studijā, kur septiņdesmitajos tapa soula dziedoņa Ala Grīna (Al Green) ieraksti.

Blakus Vonderam un Marsam ierakstā piedalās vēl vairāki dziedātāji. Ļoti interesanti izklausās Ronsona, Baskera un austrāliešu psihedēliskā roka grupas «Tame Impala» dziedātāja/multiinstrumentālista Kevina Pārkera (Kevin Parker) sadarbība. Dziesmā «Summer Breaking», kas iesākas ar gluži tādiem pašiem akordiem un ritmisko zīmējumu kā slavenais «The Police» skaņdarbs «Wrapped Around Your Finger» (1983). Dziesmai piemīt patīkams softroka skanējums, arī aranžējums ir pietuvināts septiņdesmito gadu vidus «Chicago», «10cc» estētikai. Arī dziesma «Daffodils» ar Pārkeru izskan lieliski - viegls fanks ar psihedēlisku piesitienu. Mazliet švakāka ir «Leaving Los Feliz».

FOTO: Publicitātes foto

Platē piedalās arī reperis Mystikal, kurš plašāk pazīstams ar 2000. gada grāvēju «Shake Ya Ass». Viņa «rejošais» rečitatīvs dziesmā «Feel Right» uz tipiska septiņdesmito gadu fanka pavadījuma atgādina agrīno Džeimsu Braunu.

Vēl platē dzirdama mazpazīstama soula dziedātāja Kiona Stāra (Keyone Starr), kuru Ronsons un Baskers atraduši Memfisā, noklausoties vairāku vietējo baznīcas koru dziedātāju balsis, izvēloties tieši viņu. Stāras balss uzjundī astoņdesmito gadu R&B asociācijas. Īpaši labi izskan «I Can't Lose» ar Ronsonam raksturīgo sintezatora tembru un dzīvo pūtēju grupu. Pāris dziesmās dzirdama arī Endrjū Vaiata (Andrew Wyatt) balss, kurš šobrīd ir zviedru grupas «Miike Snow» solists.

Kopumā «Uptown Special» ir perfekti noslīpēts, pārdomāts mūsdienu fanka, disko ieraksts, kuram varētu novēlēt lielus panākumus, jo tieši šādas dzīvas deju mūzikas mūsdienu Top40 ļoti pietrūkst. Tomēr, lai plati novērtētu ar augstāku atzīmi, mazliet traucē uzkrītošās asociācijas un citāti ar to pašu Vonderu, Prinsu u.c. sava laika klasiķiem. Viens piemērs: skanot šās plates dziesmai «In Case of Fire», vienā brīdī gribas to izslēgt un uzlikt oriģinālu - Stīvija Vondera «Higher Ground».

Atgādināšu, ka 2011. gadā Ronsons uzstājās «Posituvus» festivālā.

Izdošanas datums - 13.01.2015.

Uz augšu