Naftas kompāniju mērķtiecīgais karš pret elektriskajiem auto (112)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Naftas industrija mērķtiecīgi uzbrūk elektrisko auto industrijai, finansējot maldinošas informācijas kampaņas un sabotējot klimata zinātnes darbību, uzskata uzņēmējs, «PayPal» dibinātājs, kosmosa izpētes kompānijas «SpaceX» un elektrisko auto uzņēmuma «Tesla Motors» vadītājs Elons Masks. Intervijā laikrakstam «The Guardian» Masks pauž viedokli, ka naftas kompānijas mēģina raisīt šaubas par elektroauto nākotni.

«Šī cīņa ir līdzīga tai, kāda savulaik bija pret lielajām tabakas kompānijām, kad tās reklamēja, ka tabaka nav problēma,» saka uzņēmējs.

«99% zinātnieku var būt vienisprātis vienā lietā, taču sabiedrībā (lobiji) veido uzskatu, ka zinātnieku domas dalās. Tehniski tas atbilst patiesībai, taču faktiski - maldina,» - tā Masks.

Tesla Motors ASV pārvalda augstākās klases elektromobiļu tirgu, jo pagājušajā gadā vien pārdeva vairāk nekā 14 tūkstošus Models S bāzes versiju, kas maksā vismaz 62 400 dolārus.

Cena ir apmēram divas reizes augstāka nekā caurmērā maksā masveidā ražotie elektroauto, tomēr Masks aizvien ir pārliecināts, ka spēs atrast savam uzņēmuma vietu arī masu tirgū. Šobrīd tiek gatavots nākamais Tesla zīmola auto (pagaidām to dēvē par Gen3), un tas būs lētāks. Masks norāda, ka Tesla Model S pircēji savā ziņā subsidē šā auto izstrādi.

«Ja kāds nopērk Model S, viņš palīdz apmaksāt lētāka auto izstrādi. Ferrari un Aston Martin tā nerīkojas. Ja kas nopērk šā zīmola auto, daļa naudas aizies līdzvērtīgas mašīnas būvēšanai. Mēs turpretim cenšamies radīt masu tirgus elektroauto.»

Elektroauto Tesla Model S
Elektroauto Tesla Model S Foto: Reuters/ScanPix

Lai arī vairākās valstīs elektroauto pirkšana tiek veicināta ar vairākos tūkstošos mērāmu atbalstu no valdību puses, Masks, kuru bieži vien salīdzina ar kinofilmu Iron Man harismātiskā ģēnija Tonija Starka prototipu, ir pārliecināts - auto elektrificēšanas jomā valstis varētu rīkoties krietni aktīvāk. Pamatojums tam, viņaprāt, ir acīmredzams fakts, ka aizvien elektroauto īpatsvars ielās ir ļoti niecīgs.

Tāpat Masks velta kritiku tehnoloģijām, kas tiek attīstītas, taču nav perspektīvas. Pēc viņa domām, viena no šādām tehnoloģijām ir degvielas šūnas jeb speciālas ietaises, kurās ķīmiskā reakcijā starp ūdeņradi un skābekli tiek ražota elektromotora darbināšanai nepieciešamā elektroenerģija. «Tās ir pilnīgas muļķības, man par to pat nav jautājumu. Ja salīdzina šobrīd modernākās degvielas šūnu iekārtas ar Model S, tās zaudē visās kategorijās.»

42 gadus vecais Masks uzskata sevi par dabas draugu, taču nav pārspīlēti «zaļš». «Es tāds neesmu. Manuprāt, mums ir jāizdomā, kā baudīt dzīvi, neizrasot vides katastrofu. Man nav LED lampiņas it visur, un es arī neesmu veģetārietis,» atzīmē Masks un piebilst, ka savu māju ir apgādājis ar saules bateriju paneļiem un, izejot no istabas, neatstāj gaismu ieslēgtu. Viņš arī ir pārliecināts, ka «nav reāli pārliecināt sabiedrību sākt mūkiem raksturīgu dzīvesveidu».

Masks ir dzimis Dienvidāfrikā, tīņa gados labi pārzināja datorus, ieguva izglītību fizikā un uzņēmējdarbībā un pārcēlās uz Kaliforniju, lai mācītos Stenforda universitātē. To viņš pameta un kļuva par uzņēmēju.

Viņa pirmais projekts bija pilsētas ceļvedis internetā. 28 gadu vecumā viņš to pārdeva un nopelnīja 20 miljonus ASV dolāru. Vēlāk viņš izveidoja elektronisko norēķinu sistēmu PayPal, pēc kā pārdošanas kļuva ievērojami turīgāks. Tālāk jau sekoja kompānija SpaceX, kas šobrīd sekmīgi veic Starptautiskās kosmosa stacijas apgādi, bet pamatā tika radīta, lai tuvāko 20 gadu laikā nogādātu cilvēkus uz Marsu.

Maska ceturtais biznesa projekts ir Tesla Motors, kur viņš iesaistījās kā investors un palīdzēja 2006.gadā radīt pirmo sērijveida elektrisko modeli Tesla Roadster.

SpaceX raķete Falcon 9
SpaceX raķete Falcon 9 Foto: Reuters/ScanPix

Kompānijas mītnes vieta ir Paloalto Kalifornijas štatā, un tās akcijas kopš 2010.gada tiek kotētas NASDAQ biržā. Model S pārdošanā nonāca 2012.gadā, un to ir iegādājusies virkne slavenību - tostarp Bens Afleks, Morgans Frīmens, Stīvens Spīlbergs, kā arī Demija Mūra. Pārdošanu Tesla Motors veicina, izvēloties nevis tradicionālos dīleru centrus, bet gan greznus iepirkšanās rajonus. Tas atstāj labu iespaidu arī uz akcijām, kuru vērtība šogad augusi četrkārt.

Pirms pāris nedēļām Model S reputācija gan mazliet sašķobījās, jo publiskajā telpā nonāca attēli ar auto, kurš bija aizdedzies, kad automobiļa akumulatoros bija iedūries metāla gabals. Masks gan Model S ātri vien prata aizstāvēt, savā blogā rakstot, ka «līdzīgā incidentā ar tradicionālu iekšdedzes dzinēja auto sekas būtu bijušas krietni vien sliktākas».

Masks The Guardian atklājis, ka joprojām spēkā ir iecere auto ražošanu izvērst arī Eiropā. To plānots panākt tuvāko piecu gadu laikā. Šobrīd daļa montāžas darbu tiek veikti arī Nīderlandē, tomēr pamata ražošana notiek Fremontā, Kalifornijā. «Ir mazliet jocīgi transportēt automašīnas pāri Atlantijas okeānam,» saka Masks, kura plānos ir tehniskā centra izveide Eiropā, kur notiktu gan izpēte, gan arī dizaina izstrāde.

Tāpat Tesla Motors plāno attīstīt superātrās uzlādes tīklu, kurā bateriju lādiņu varētu atjaunot 30 minūšu laikā. Tālākā perspektīvā savukārt ir tādi saules bateriju paneļi, ko varētu uzstādīt uz auto un tie ražotu pietiekami daudz elektroenerģijas, lai pēc Model S iegādes vairs nebūtu jādomā par bateriju uzlādes punktiem.

Tesla Model S tiek aprīkots ar elektromotoru, kas attīsta 270 kW (367 ZS) jaudu un konstantu 440 ņūtonmetru griezes momentu. Enerģiju motoram piegādā 85 kWh litija jonu akumulatoru komplekts. Elektriskais sedans līdz 100 km/h paātrinās 5,6 sekundēs un maksimāli sasniedz 200 km/h. Bez atkārtotas akumulatoru uzlādes elektromobilis spēj nobraukt līdz pat 480 km.

Komentāri (112)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu