Rīdziniekiem sabiedriskais transports kļūs lētāks, pārējie maksās dubultā (793)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ar partiju «Saskaņas centrs» un «Gods kalpot Rīgai» deputātu balsu vairākumu šodien Rīgas domes sēdē nolemts noteikt, ka no nākamā gada 1.janvāra Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem sabiedriskais transports kļūs nedaudz lētāks, bet pārējie iedzīvotāji maksās dubultā.

Rīdziniekiem jāmaksā 42 santīmi, citiem 84 santīmi par braucienu

No 1.janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās 84 santīmus jeb 1,20 eiro.

Līdzīgas atšķirības plānotas arī mēnešbiļešu cenās, taču skolēniem un studentiem, kas apmeklē izglītības iestādes Rīgas administratīvajā teritorijā, noteiktās atlaides neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas tiks palielinātas no 60% līdz 80%.

Lai saņemtu deklarētā iedzīvotāja atlaidi, būs jāsaņem personificēts e-talons, kas kļūs arī par «Rīdzinieka karti».

Tālāk viss notikšot automātiski - nekādas izziņas vai citi dokumenti nebūs nepieciešami. Tiem, kas Rīgā deklarēsies līdz 31.decembrim, tiks piešķirta viena bezmaksas mēnešbiļete.

Iebilst pret iedzīvotāju šķirošanu

Rīgas domes opozīcijas deputāti iebilda pret šādu iedzīvotāju šķirošanu. Nacionālās apvienības «Visu Latvijai!»-TB/LNNK (NA) deputāts Aleksandrs Kiršteins aicināja kolēģus pārdomāt, vai Rīga var pastāvēt bez celtniekiem, trolejbusu vadītājiem, medmāsām, kas ik dienu dodas uz darbu Rīgā. «Vai šie cilvēki Rīgai neko nedod un tikai tērē Rīgas labumus, un braukā ar lētu Rīgas transportu?

Kāpēc medmāsai no Lielvārdes vai trolejbusa vadītājam no Tukuma jāmaksā divreiz vairāk nekā Rīgas vietējam iedzīvotājam?

Vai Rīga pati var eksistēt kā neatkarīga valsts bez tiem cilvēkiem, kas nedzīvo Rīgā, bet nodrošina Rīgas labklājību? Tā ir pilnīgi aplama politika,» uzskata Kiršteins.

NA domnieki uzsvēra, ka netiek novērtēts Rīgā iebraukušo cilvēku pienesums pilsētas ekonomikai, šeit tērējot savu naudu. Tāpat Kiršteins uzsvēra, ka Rīgai decentralizācija nāk par labu, jo Rīga nebūtu gatava uzņemt simtiem un tūkstošiem jaunu iedzīvotāju, nodrošinot tiem kvalitatīvus mājokļus un pakalpojumus. Ārpus pilsētas dzīvojošie rada pakalpojumus rīdziniekiem un šī kārtība funkcionē ļoti labi, uzskata deputāts.

Opozīcija neatbalsta

Arī «Vienotības» domnieki neatbalsta ieceri diferencēt biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā. Vairāki deputāti šodien domes sēdē ieradās ar auklā iesietiem kartupeļiem, kurus pakāra kaklā jautājuma izskatīšanas laikā, lai tādējādi solidarizētos ar Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem. Jau ziņots, ka pēc Rīgas domes ieceres prezentēšanas sociālajos tīklos uzvirmojuši joki par to, kā atšķirt rīdziniekus no «lauķiem», tostarp vienā no jokiem minēts, ka lauciniekiem turpmāk Rīgā vajadzētu staigāt ar kaklā iekārtu kartupeli.

«Rīga ir Latvijas galvaspilsēta, un mēs esam pret to, ka Rīga tiek pretnostatīta Latvijai.

Mēs vērsīsimies Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) ar lūgumu, lai šis lēmums netiktu apstiprināts,» uzsvēra domes deputāte Sarmīte Ēlerte (V).

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) gan uzsvēra, ka lēmuma projekts ir «par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā», nevis par sadārdzinājumu, tādējādi, balsojot pret šo ieceri, deputāti balsotu par to, ka arī rīdziniekiem jāmaksā 1,20 eiro par biļeti.

«Ja jums nepatīk šis lēmuma projekts, vajadzētu nevis karināt dārzeņus kaklā, bet iesniegt priekšlikumus, par kuriem balsot,»

piebilda Ušakovs.

Rīgas dome skaidro, ka sabiedriskā transporta cenu diferencēšanas mērķis ir veicināt iedzīvotāju deklarēšanos Rīgā, lai galvaspilsētā strādājošo cilvēku ienākuma nodoklis nonāktu Rīgas domes budžetā. Tāpat tiek norādīts, ka pašvaldībām, kuras vēlas saviem iedzīvotājiem tādas pašas atlaides kā rīdziniekiem, būs iespējams noslēgt līgumus ar Rīgas domi par sabiedriskā transporta līdzfinansēšanu.

Rīgas domes Finanšu departamenta direktora biroja vadītājs Andris Konošonoks norādīja, ka Ušakova uzdevumā Rīgas domē darbojas darba grupa, kuras uzdevums ir meklēt kompleksus risinājumus, kā vidējā termiņā un ilgtermiņā paplašināt Rīgas pašvaldības ieņēmumu bāzi.

Darba procesā piesaistīti arī konsultanti no auditoru kompānijas «Deloitte». Alternatīvais ierosinājums paredzējis ieviest Rīgā iebraukšanas maksu 1,50 eiro apmērā, tomēr darba grupa izšķīrusies par biļešu cenu diferencēšanu. Konošonoks norādīja, ka projekts par iebraukšanas maksas ieviešanu aizņemtu vismaz pusotru gadu vai ilgāk, tāpēc pieņemts lēmums diferencēt biļešu cenas, jo tas paveicams ātrāk un vienkāršāk.

Finanšu departamenta speciālists atzina, ka šā lēmuma ietekmi uz budžetu tiešā veidā aprēķināt ir grūti un prognozes balstās vienīgi uz dažādiem pieņēmumiem. Pērn Rīgas pašvaldības administratīvajā teritorijā iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) iekasēts 454 miljonu latu apmērā, bet no šīs summas tikai 283 miljoni latu nonākuši Rīgas budžetā - pārējais pārskaitīts novadiem, kuru iedzīvotāji Rīgā tikai strādā.

Konošonoks norādīja, ka

aptuveni 127 000 darba ņēmēju, kas nav deklarējušies galvaspilsētā, ikdienā ne tikai strādā, bet arī dzīvo Rīgā.

Vidējā summa, ko viens iedzīvotājs gadā samaksā IIN, ir aptuveni 1000 latu, tādējādi potenciāli Rīgas kasi uz šo iedzīvotāju rēķina būtu iespējams papildināt par 127 miljoniem latu.

Konošonoks arī norādīja, ka lētāks sabiedriskais transports nebūs vienīgās ērtības, kas tiek plānotas rīdziniekiem. Līdzīgi kā Jūrmalā, tiek plānotas izmaiņas nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanā, kā arī, iespējams, vairāki citi pasākumi, par kuriem vēl esot pāragri runāt.

Šajos grozījumos iestrādātas arī strīdīgi vērtētās tā sauktās «puteņa biļetes», nosakot, ka īpašos apstākļos, piemēram, masu pasākumu laikā, īpaši nelabvēlīgos laikapstākļos un ārkārtas situācijās Rīgas pilsētas izpilddirektors var izdot rīkojumu noteiktai pasažieru kategorijai paredzēt tiesības sabiedriskajā transportā braukt bez maksas, nodrošinot bez maksas pārvadāto pasažieru uzskaiti.

Juristi vēl izvērtēs

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža (RP) preses sekretāre Maija Pētermane asacīja, ka, kolīdz ministrija saņems saistošos noteikumus, juristi tos izvērtēs un sniegs atzinumu.

Saskaņā ar likumu «Par pašvaldībām» domei saistošie noteikumi pēc to parakstīšanas rakstveidā un elektroniskā veidā ir jānosūta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kura ne vēlāk kā mēneša laikā no saistošo noteikumu saņemšanas izvērtē pašvaldības pieņemto saistošo noteikumu tiesiskumu un nosūta pašvaldībai attiecīgu atzinumu.

Komentāri (793)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu