11.septembris Stīva Reiha acīm

Tieši pirms desmit gadiem 11.septembrī pasauli pāršalca pirmās ziņas par terora aktiem ASV, kad divas pasažieru lidmašīnas ietriecās Ņujorkas Pasaules tirdzniecības centra Dvīņu torņos un Pentagona ēkā (ceturtā lidmašīna, nesasniedzot teroristu iecerēto mērķi, nogāzās klajā laukā Pensilvānijā). Pieminot šos traģiskos notikumus, amerikāņu komponists Stīvs Reihs (Steve Reich) kopā ar "Kronos Quartet" mūziķiem radījis interesantu muzikālu piemiņas plāksni "WTC 9/11". Šobrīd pilnīgi legāli jauno albumu bez maksas iespējams noklausīties bezpeļņas organizācijas "National Public Radio" (NPR - www.npr.org) mājas lapā (skat. resursus).

Atgādināšu, ka Stīvs Reihs 2004.gadā viesojās arī Rīgā, kur piedalījās Jaunās mūzikas festivāla "Arēna" koncertos un labprāt aprunājās ar Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas studentiem un vienkārši interesentiem no malas - tādiem kā es (skat. rakstam pievienoto foto).

Steve Reich "WTC 9/11" (Nonesuch)

Kā intervijās skaidro komponists, kurš šogad atzīmē savu 75 gadu jubileju, 11.septembra notikumi viņu skāruši tikpat dziļi kā ikvienu citu Ņujorkas iedzīvotāju. Viņš kopā ar ģimeni dzīvojis tikai pāris kvartālus no Dvīņu torņiem un traģēdijā, kurā gāja bojā gandrīz 3000 cilvēku, pats zaudējis vairākus draugus.

"11.septembri nav iespējams aizmirst, taču visus šos gadus es par to nedomāju kā komponists,"

atzīst Reihs, līdz stīgu kvarteta "Kronos Quartet" vijolnieks Deivids Haringtons (David Harrington) aicinājis komponistu sacerēt mūziku, kurā būtu izmantoti dažādi iepriekš ierakstīti balss sampli. Reihs un kvartets jau agrāk veiksmīgi sadarbojušies, īpaši augstu tiek vērtēts 1988.gada kopdarbs "Different Trains", kas 1989. gadā saņēma prestižo "Grammy" balvu kā labākais laikmetīgās mūzikas skaņdarbs.

FOTO: Publicitātes foto

"WTC 9/11", kas ir 15 minūšu garš sacerējums, var iedalīt trīs daļās - "9/11", "2010" un "WTC". Pirmā daļa iesākas ar trauksmainu vijoles stakato, kas imitē telefona klausules signālu pēc sarunas (šis signāls atkārtojas arī beigās) un samplē aviodispičera pirmās bažas par lidmašīnas kursa maiņu: "They came from Boston". Interesanti, ka gandrīz katra vārda galotnē vokāls plūstoši pāriet vijoles skaņās. Tāda ir bijusi viena no Reiha koncepcijām - izteiktā vārda izskaņu pagarināt ar mūzikas palīdzību.

Otrās daļas balsu sampli ir 2010.gadā ierakstīti draugu interviju fragmenti. Katrs citāts ir muzikāls - stīgas spēlē līdzi balss intonācijām: "Run for your lifes" - sol, do, sol, mi, u.tml. Savukārt trešā daļa "WTC" ir abreviatūra no "World Trade Center". Vienlaikus tā ir atsauce uz Johana Sebastiana Baha "Well-Tempered Clavier" ("Labi temperēts klavesīns"). Trešās daļas izskaņā dzirdamas ebreju pirmsapbedīšanas rituāla sieviešu balsis un Reiha drauga un domubiedra, "Bang on a Can" dalībnieka Deivida Langa (David Lang) teiktais: "The world to come (vēl viens "WTC"). I don't really know what that means."

Albumā iekļauti arī citi Reiha skaņdarbi. 2009.gada "So Percussion" izpildītais "Mallet Quartet", kas tiek spēlēts uz diviem vibrofoniem un divām piecu oktāvu marimbām un 2002.gada "Dance Patterns", kas sacerēts īpaši horeogrāfei Anne Teresa De Keersmaeker.

Reihs ar sev raksturīgiem minimālisma izteiksmes līdzekļiem izjusti un niansēti noliec galvu bojā gājušo priekšā. 11.septembris - apzināmies to vai ne, ir mainījis mūs visus.

Izdošanas datums - 20.09.2011.

Stīvs Reihs Rīgā

FOTO: TVNET

Uz augšu