Akvaplanēšana - ko darīt?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Flickr.com/Creativity103

Akvaplanēšana ir ļoti bīstams fenomens, kas parādās uz slapja ceļa, un tās radītie efekti ir līdzvērtīgi slīdēšanai uz ledus. Nolietota un nepietiekami piepumpēta riepa zaudē saķeri ar ceļa virsmu, saskaroties ar ūdeni, jau pie 50 km/h, kamēr labi piepumpētas riepas tikai pie 70 km/h, savukārt jaunas riepas saglabā saķeri ar ceļa virsmu līdz pat 100 km/h*.

Ja riepa nespēj izkliedēt lieko ūdeni, tas tiek pacelts no ceļa virsmas, un tiek zaudēta saķere ar ceļa virsmu, kas var izraisīt kontroles zudumu pār automašīnu. Šo fenomenu, kas zināms kā akvaplanēšana, ietekmē trīs būtiski faktori: riepu stāvoklis, ieskaitot protektora dziļumu un riepu spiedienu, braukšanas ātrums un ūdens daudzums uz ceļa jeb ceļa virsmas slapjums. Autovadītājs var ietekmēt pirmos divus faktorus – iespējamība pieredzēt bīstamu situāciju uz ceļa ir atkarīga no viņa/viņas braukšanas manierēm un rūpēm par automašīnu.

"Ja ceļa virsmas segums ir slapjš, autovadītājam vajadzētu samazināt braukšanas ātrumu un ievērot papildus uzmanību, it sevišķi braucot pa līkumotu ceļu. Lai izvairītos no saslīdēšanas, bremzēšanas un stūres kustībām vajadzētu būt vieglām, maksimāli izvairoties no straujām kustībām," iesaka Renault Braukšanas Skolā.

Akvaplanēšanas simptomi sevī ietver stūres brīvgaitu un automašīnas sānslīdi, ja ir aizmugures piedziņa. "Ja jūs pamanāt, ka sākusies akvaplanēšana, braucot taisnā virzienā uz priekšu, pirmkārt, vajadzētu saglabāt mieru. Nekādā gadījumā strauji nespiediet bremžu pedāli un izvairieties no stūres raustīšanas," brīdina Renault Braukšanas Skolas instruktori un norāda, ka ātrumu vislabāk samazināt, atlaižot gāzes pedāli. "Ja no bremzēšanas nav iespējams izvairīties un automašīna nav aprīkota ar ABS, to vajadzētu darīt maigi, ar nelielām raustītām kustībām. Šādā gadījumā jūs samazināsiet iespēju, ka riteņi varētu tikt bloķēti," iesaka Renault Braukšanas Skolas instruktori.

Reizēm ir situācijas, kad izslīd tikai aizmugurējie riteņi. "Šādā gadījumā jums vajadzētu stūri griezt pretējā virzienā, vienlaikus viegli piespiežot gāzes pedāli. Nekādā gadījumā šādā situācijā nedrīkst spiest bremžu pedāli," skaidro Renault Braukšanas Skolas instruktori.

Ja saķeri ar ceļa virsmu zaudē priekšējie riteņi, uz trajektorijas visātrāk var atgriezties, atlaižot gāzes pedāli un iztaisnojot automašīnu sev vēlamajā virzienā.

Ja pastāv iespēja, ka automašīna varētu saslīdēt, atstājiet vietu ārkārtas manevriem, piemēram, ievērojot lielāku distanci ar citiem satiksmes dalībniekiem nekā ierasts. Šādi tiks samazināta iespēju sadurties arī ar kādu citu automašīnu, kas saslīdējusi.

Renault Braukšanas Skolas instruktori iesaka drošas braukšanas pa slapju ceļa virsmu paņēmienus:

- centieties neizmantot bremzes;

- izvairieties no pēkšņām un straujām stūres kustībām;

- ja no bremzēšanas nav iespējams izvairīties, dariet to lēni ar vieglām pulsējošām kustībām;

- lai izvairītos no akvaplanēšanas, regulāri pārbaudiet riepu stāvokli un protektora dziļumu;

- braucot pa slapju ceļa virsmu, samaziniet ātrumu un ievērojiet papildus drošību.

* Avots: Driving Safety Forward. Renault un Drošība

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu