F. J. Osanga melnā pasaka – "Arsenāla" konkursa filma "Dharma Guns"

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: kadrs no filmas

Venēcijas kinofestivāla jauno horizontu melnā avs, kuras melnums ir vienlaikus biedējošs un hipnotiski vilina neatraut skatienu – tāda ir kulta režisora F. J. Osanga atgriešanās kino. Filmu "Dharma Guns" kino festivāla "Arsenāls" starptautiskā konkursa skates ietvaros iespējams noskatīties 12. un 16. septembrī "Kino Citadele". "Dharma Guns" izslēdz krāsas un ierauj ekrāna melnajā caurumā, informē Laura Lizuma, kinofestivāla "Arsenāls 2011" Preses centra pārstāve.

"Dharma Guns" ir režisora piektā pilnmetrāžas filma, kas cieši seko Osanga vēl 1990. gados tapušajiem darbiem – Kannās izrādītajām "Le trésor des Iles Chiennes" un "L'affaire des Divisions Morituri", un filmai "Doctor Chance", kas ļoti pamatoti cierējās pēc Lokarno festivāla godalgas. "Dharma Guns" nepārprotami ir Osanga autordarbs – scenārijs, režija un pat muzikālais noformējums, ļaujot pilnībā izpausties autora nepieradinātajai būtībai. F. J. Osangs līdzās kino aprindām manāms arī pankroka mūzikas grupas "Messagero Killer Boys" sastāvā. Melnā glamūra caurstrāvots un piesātināts, Osangs iedvesmu smeļas mēmajā kino un uz tā vizuālās ekspresijas pamatiem būvē pats savu iedomāto realitāti.

Ekrāna tuvplānā sieviete – melniem matiem, melnās saulesbrillēs un melnā, lateksa tērpā. Aiz viņas vīrietis uz ūdens slēpēm, metot zigzagus te parādās, te atkal nozūd skatienam. Statisti nemainīgi, bet tomēr dzīvā kustībā esoši mainās filmas pirmie kadri, līdz iestājas melns klusums un ūdensslēpotājs pamostas kā mistiskā profesora Starkova dvēseles mantinieks. Hipnotiskajos ceļojumos laikā, telpā un cilvēku ķermeņos, F. J. Osangs raisa diskusijas par reinkarnācijas iespējamību un medicīniski ģenētiskajām manipulācijām.

"Dharma Guns" ir režisora kārtējā nodeva kino pirmsākumiem. Savdabīgais kadrējums, mistiska, ekspresija, biedējošs klusums un tikpat šausminošs troksnis melnbaltās alegorijās ļauj saskatīt gan Mūrnava, gan Langa un Epšteina radītās kino novitātes, kas ar laiku pārvērtās par visiem zināmām kino klišejām – tās īpaši spilgti vērojamas Osanga pirmajos darbos. Notikums filmā ir otršķirīgs, jo pasaulē, kas pilna ar bezjēdzīgiem stāstiem, tas ir tikai tik nepieciešams, lai spētu eksistēt melns un kustīgs attēls. "Dharma Guns" ir tālu no prozaiskās realitātes un stāstiem par tiem, kas mums apkārt, un ainavā dominējošais reālisms, klasikā filmas kompozīcija ar ievadu, iztirzājumu un nobeigumu ļauj atzīt Osangu par vienu no pēdējiem tīrajiem kino estētiem.

F. J. Osanga kino retrospekcija šīgada Roterdamas kino festivālā ļāvusi no jauna apdrebināties ar režisora radīto neiespējamības pasauli, tumšo eleganci un mulsinošo askētismu. Osanga tēls pasaules kino spēcīgi saaudzis ar paša režisora savdabību. Mūžīgi ceļā un ar pasaules karti rokās, starp dzīvo un mirušo – kā pancisks Orfejs viņš dodas pretī nāvei, lai no jauna atgrieztos nolemtajā vietā un laikā.

"Dharma Guns"
"Dharma Guns" Foto: Kadrs no filmas

Filma "Dharma Guns" Starptautiskā kino festivāla "Arsenāls" programmā skatāma 12.septembrī plkst. 11.00 un 16.septembrī plkst. 20.30 „Kino Citadele” Biļetes kinoteātra kasēs un internetā www.forumcinemas.lv. Starptautiskais kino festivāls „Arsenāls” – no 10.līdz 18. septembrim kinoteātros „Kino Citadele” un „K Suns”.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu