Atrasta ar Zelta lāci rokās – "Arsenāla" konkursa filma "Šķiršanās"

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: kadrs no filmas

Starptautiskais kino festivāls "Arsenāls" žūrijas un skatītāju vērtējumam nodod šī gada Berlīnes kinofestivālā godalgoto irāņu režisora Asgara Farhadi (Asghar Farhadi) filmu "Šķiršanās" ("Nader and Simin: A Separation"). Zelta lācis kā labākajai filmai un pa Sudraba lācim tās galvenajiem sieviešu un vīriešu lomu atveidotājiem ir skaļš pieteikums "Arsenāla" Starptautiskajai konkursa skatei, kurā šoruden sagaidāmi ne mazums jaunu, bet jau pasaules ievērību izpelnījušies kino darbi, informē Laura Lizuma, kinofestivāla "Arsenāls 2011" Preses centra pārstāve.

Filmu "Šķiršanās" tikai ārēji ir stāsts par kādu irāņu laulāto pāri, kas izmisīgi meklē, bet tomēr nerod iespēju palikt kopā. Nepārvaramās robežas, ko uzliek sabiedrība un pienākums pret tuvāko, izvēršas par neatbildētu jautājumu virkni, kuras atšķetināšanu režisors atstājis katra paša ziņā. Tieši filmā nenolasāmās atbildes kļūst par tās dziļāko vēstījumu – savdabīgu vilinājumu, kas liek sekot ik kadram un bezcerīgi turpināt meklēt robežas starp labo un ļauno, starp pareizo un nicināmo.

Laulība ir kā zīmogs, kas apliecina divu cilvēku pastāvīgu kopā būšanu. Tās ir attiecības, kurās laika, telpas vai sabiedrības robežām būtu jābūt mazsvarīgām. Asgars Farhadi nerada stāstus par jaunu iemīlēšanos, bet gan meklē veidu, kā ļaut diviem cilvēkiem izšķirties un vienlaikus palikt uzticīgiem sev tuvākajam.

Simina ir izlēmusi pamest vīru un doties nākotnes laimes meklējumos ārpus Irānas robežām. Naders sievai neseko, jo mājās paliek aprūpējams tēvs. Siminas vietā stājas sieviete, kas piederīga citam sabiedrības slānim. Konservatīva un izteikti reliģioza jaunā aprūpētāja kļūst par savdabīgu Siminas pretpolu, liekot abām sievietēm balansēt starp skatītāja izvēli un dzīves (kaut arī iedomātās) īstenību.

Aktieru izvēle Farhadi filmās ir rūpīgi pārdomāts un līdz smalkākajām niansēm izstrādāts process, neskaitāmos mēģinājumos un individuālās sarunās savelkot paralēles ar filmas tēliem, ar iekšējo pārdzīvojumu un spēju pierādīt savu emociju patiesumu. Režisors iepriekš strādājis arī teātrī, tamdēļ arī filmas tapšanā būtiska loma ir tieši iepriekšējai sagatavotībai – ieslēdzot kameru, pārtrūkst dialogi, un paliek tikai viens līdz detaļām noslīpēts filmas stāsts. Galvenās lomas filmā "Šķiršanās" ierādītas divām sievietēm - savstarpēji atšķirīgām, bet savā būtībā tikpat vienotām. Pasīvas, noslēgtas no sabiedrības un ziedojušās savam pienākumam - šķietami vienveidīgais irāņu sievietes tēls, kāds pastāv eiropiešu un Rietumu pasaules apziņā, tomēr ir maldīgs. Nemitīga cīņa par savām tiesībām, par līdzvērtīgām iespējām sabiedrībā šodienas Irānā atklāj pavisam citu sievieti, kurai netrūkst ne mērķu, ne pārliecības, ne drosmes stāties pretī šai iesīkstējušajai pārliecībai. Filmā ir vieta abām.

Asgars Farhadi ir viens no Irānas slavenākajiem kino režisoriem un scenāristiem. Vēl studiju laikā veidojis sižetus valsts radio un televīzijas seriāliem, pilnmetrāžas kino Faradi debitē ar filmu "Dejojot putekļos" 2003.gadā. Viņa trešā filma "Salūts trešdienās" (2006) saņēmusi Zelta Hugo balvu kino festivālā Čikāgā, bet par nākamo kinolenti „Par Elliju”(2009) viņš iegūst pirmo Sudraba lāci kā labākais režisors Berlīnē.

Starptautiskā kino festivāla „Arsenāls” Starptautiskās konkursa skates ietvaros Asgara Farhadi filma "Šķiršanās" skatāma 10.septembrī plkst.15.30 "Kino Citadele" 7.zālē un 16.septembrī plkst. 19.30 kinoteātrī "K Suns".

Starptautiskais kino festivāls "Arsenāls" jau no 10.septembra – kinoteātros „Kino Citadele” un „K Suns”. Biļetes uz „Arsenāla” filmām meklē kinoteātru kasēs un www.forumcinemas.lv.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu