Piezīmes no «EuropaVox» festivāla Francijā

Viens no sirsnīgākajiem koncertiem festivālā - "Puggy" uzstāšanās

FOTO: Florent Giffard/EuropaVox

Pagājušajā nedēļas nogalē Francijas pilsētā Klermonferānā aizvadīts jau astotais «EuropaVox» festivāls, klātienē iepazīstinot ar jauno mūziku no teju katras Eiropas valsts. Būdams oficiālais festivāla sadarbības partneris, šajā notikumā klāt bija arī TVNET. Par spilgtākajiem muzikālajiem iespaidiem - turpmākajās rindkopās.

Iepriekšējā nedēļa šai Overņas reģiona pilsētai un pārējai Francijai nepagāja uz tās optimistiskākās nots – viens no Klermonferānas lepnumiem, vietējā regbija komanda finālsērijā piekāpās Tolūnas klubam, savukārt visā valstī, tāpat kā citviet Rietumeiropā tika piedzīvota maija beigām netipiski zema (vietām pat sasniedzot rekordus) temperatūra. Par laimi, šis ir pilsētas festivāls bez nakšņošanas teltīs un nepatīkamie laika apstākļi netraucēja baudīt koncertus, no kuriem lielākā daļa norisinājās iekštelpās.

Kā iepriekš vēstīts, «EuropaVox» nav tipisks mūzikas festivāls – tas drīzāk ir uzskatāms par sava veida Eiropas mūzikas «šovkeisu», kurā katra dalībvalsts tiek pārstāvēta ar vienu vai vairākiem izpildītājiem. Pēdējos gados gan nācies iztikt bez Latvijas līdzdalības, un šoreiz no Baltijas valstīm vienīgie pārstāvji bija Lietuvai – elektroniskās mūzikas projekts «Golden Parazyth».

Šogad viens no festivāla lielākajiem vārdiem bija par vienu no talantīgākajiem Lielbritānijas jaunās paaudzes mūziķiem uzskatītais Mailss Keins (Miles Kane). Viņš arī kļuva par pirmās dienas galveno notikumu un uz «La Coopérative de Mai» skatuves uzstājās ar klasisku britu rokenrola koncertu ala Pola Vellera (Paul Weller) tradīcijās – tieši tādu, kāds no šāda veida mūzikas tiek gaidīts. Ne vairāk un ne mazāk.

«EuropaVox» pa īstam apgriezienus uzņēma piektdienā, kad skatītājus Le Forum hallē iekustināja elektroniskās mūzikas grūvi. Vispirms dāņa Esbena Andersena (Esben Andersen) projekts «Rangleklods».

Franču modes mākslinieks Žans-Čārlzs de Kastelbajaks ar "Fantôme" projektu

FOTO: Florent Giffard/EuropaVox

Vēlāk skatuves performanci ar savu «Fantôme» projektu sniedza franču modes ikona Žans Čārlzs de Kastelbajaks (JC de Castelbajac), aizvedot klātesošos audiovizuālā piedzīvojumā – paralēli viņa skatuves partnera Mr Nô atskaņotajai mūzikai klātesošo izklaidei tika jaukti kopā dažādi videomateriāli, dejošana, modes šovs un pat gleznošana, kas tiešraidē tika projicēta uz lielā ekrāna. Vārdu sakot, īsts franču šiks, kas (ja vien kāds varētu to atļauties) itin labi iederētos arī kādā no Mazās Parīzes glamūra pasākumiem.

Elektroniskās mūzikas paraugstunda vēlāk turpinājās ar tādu dīdžeju kā Brazīlijā dzimušā un patlaban Lielbritānijā dzīvojošā Amona Tobina (Amon Tobin), kā arī vietējās publikas favorīta Vitalic priekšnesumiem, kas bija īpaši apmeklēti.

Šogad festivālā pirmoreiz tika piešķirts goda viesu statuss. To par atbalstu festivālam saņēma Īrija, kas deleģēja trīs izpildītājus («Villagers», MMOTHS un Jape), kā arī organizēja dažādus kultūras pasākumus, dīdžejsetus utt. Pēdējā brīdī savu uzstāšanos gan atcēla MMOTHS, tomēr ar abu pārējo grupu priekšnesumiem Īrijas vārds festivālā, kur tomēr dominē franču, kā arī britu mūzika, izskanēja pietiekami skaļi.

Festivāla teritorija un ēdināšanas zona

FOTO: Florent Giffard/EuropaVox

Tā kā «EuropaVox» notiek teju pašā Klermonferānas centrā, tas ir populārs vietējo iedzīvotāju vidū, kuriem organizatori deva iespēju bez maksas redzēt mākslinieku uzstāšanās uz skatuves «Palais des glaces». Uz «lielajiem» vārdiem apmeklētājiem joprojām biļetes ir jāiegādājas, bet šādi sev uzmanību pievērsa arī mazpazīstamākas Eiropas valstu grupas un mūziķi, kas kvalitātes ziņā varbūt pat neatpaliek no hedlaineriem. Turklāt, apmeklējot šos koncertus, skatītāji uzturas festivāla teritorijā, iegādājoties uzkodas un dzērienus, kas ir tālredzīga doma no organizatoru puses.

Festivāla noslēdzošajā dienā pirmie «Le Forum» uzstājās franču dueta «Air» dalībnieks Žans Benuā Dunkels (Jean-Benoît Dunckel) un britu elektropopa grupas «New Young Pony Club» taustiņniece Lū Haitere (Lou Hayter) ar kopprojektu «Tomorrow’s World». Neskatoties uz abu mūziķu iepriekšējiem panākumiem, šoreiz viņiem bija jāpierāda sevi no jauna. Nospēlējot sešas dziesmas no paštitulētā debijas albuma, Dunkela un Haiteres radītais hipnotiskais jaunā viļņa un elektropopa sakausējums atstāja visai labu iespaidu un vēlmi dzirdēt vairāk.

"Air" dalībnieks Žans-Benuā Dunkels, uzstājoties ar savu jauno projektu "Tomorrow's World"

FOTO: Florent Giffard/EuropaVox

Pēc koncerta abi mūziķi nepiespiestā gaisotnē tikās arī ar žurnālistiem, un Dunkels atminējās abus Air koncertus un naktsdzīvi Rīgā, puspajokam apsolot aizdot savu biedra karti ekskluzīvajā režisora Deivida Linča (David Lynch) Parīzes naktsklubā «Silencio».

Vairāk apstākļu sakritības rezultātā sanāk apmeklēt Beļģijas grupu ar piemīlīgo nosaukumu «Puggy». Četru mūziķu apvienība, kurus varētu raksturot kā šīs valsts versiju par britu klavierroka zēniem «Keane», pārliecina publiku ar savu vienkāršo, taču melodisko popmūziku, iekarojot daiļā dzimuma simpātijas. Nav šaubu, ka skatītājām ir prieks lūkoties arī uz sirsnīgo «Puggy» dziedātāju (vizuālas asociācijas ar «The Thrills» solistu Konoru Dīziju (Conor Deasy)), kurš ne tikai ir lielisks izklaidētājs, bet labi pārvalda arī vairākus instrumentus. Patīkams atklājums, kas noteikti patiks meitenēm.

Viens no sirsnīgākajiem koncertiem festivālā - "Puggy" uzstāšanās

FOTO: Florent Giffard/EuropaVox

Somu kolēģes iespaidā uz nelielās «La Coopérative de Mai» skatuves dodamies apskatīt turienes hiphopa izpildītāju Gracias, kas sev līdzi atvedis pavadošo grupu. Nav slikti, tomēr jāteic, ka pašmāju reperi, kas līdz šim uzstājušies ar dzīvo pavadījumu, izklausās pārliecinošāk un grūvīgāk. Subjektīvi vērtējot, somu hiphoperis Ruudolf ir interesantāks.

Ruudolf "Jalokivii tiputtelen"

Pēc tam «Le Forum» hallē solīdi uzstājās franču indīpopa duets «Lilly Wood and the Prick», bet nedaudz vēlāk juteklisku noslēgumu, pieliekot patīkamu punktu, uz «Palais des glaces» skatuves sniedza islandiešu izpildītāja Sóley.

Nobeigumā jāteic, ka arī šogad festivāla organizētāji bija tiešām parūpējušies, lai mūziķi, žurnālisti un mūzikas industrijas ļaudis justos gaidīti un komfortabli. Festivāla dalībniekiem bija lieliska iespēja iepazīties un rast kontaktus ar profesionāļiem no visas Eiropas. Uz tikšanos arī nākamgad!

Uz augšu