Rīgā iezīmētas grūti pamanāmas, rekomendējošas velojoslas

FOTO: RDSD

Nedēļas nogalē uz Elizabetes, Dzirnavu un Lāčplēša ielām Rīgā iezīmētas rekomendējošas velosipēdu joslas, taču tās apzīmējošie velosipēdu simboli iekrāsoti gaiši zilā krāsā, kas saplūst ar asfaltu un kļūst nemanāmi, novēroja aģentūra LETA.

Zilajiem simboliem nav veloceliņa apzīmējuma spēka - to mērķis ir pievērst uzmanību velosipēdistu klātesamībai satiksmē un tiesībām pārvietoties pa ceļa malu, taču kopumā automašīnām joprojām būs atļauts pa tām gan braukt, gan ielu malās stāvēt un apstāties, iepriekš pastāstīja Rīgas domes Satiksmes departamenta Transporta būvju uzturēšanas un būvniecības pārvaldes priekšnieks Tālivaldis Vectirāns.

Vairāki riteņbraucēji atzina, ka zilā krāsa uz asfalta «pazūd» un tādējādi diez vai pievērš autovadītāju uzmanību velosipēdu klātesamībai satiksmē, turklāt iekrāsotās piktogrammas atšķiras no tām, kuras izmanto veloceliņu marķēšanai, tāpēc arī paši riteņbraucēji sākotnēji bijuši neizpratnē, vai šie simboli apzīmē kādu oficiālu norādi.

Kā ziņots, Rīgas domes Satiksmes departamentam maija sākumā piešķirti 1756 lati zilas krāsas velosimbolu krāsojuma uzklāšanai ar virziena norādi Elizabetes ielas posmā no Krišjāņa Valdemāra ielas līdz Krišjāņa Barona ielai, Dzirnavu ielas posmā no Marijas ielas līdz Tērbatas ielai un Lāčplēša ielas posmā no Aleksandra Čaka ielas līdz Skolas ielai.

Velosimbolu krāsojuma uzklāšana nepieciešama, lai transportlīdzekļu vadītāji redzētu, ka iezīmētā brauktuves daļa ir paredzēta velobraucējiem, un lai velobraucēji brauktu pa šo iezīmēto daļu. Arī velosipēdistiem nebūs pienākuma braukt tieši pa iekrāsotajām joslām - tie, kuri par savām prasmēm nejūtas pārliecināti, joprojām varēs izmantot arī gājēju ietves.

Vectirāns uzsvēra, ka ceļu satiksmes noteikumi neparedz «rekomendējošas» velojoslas, savukārt pastāvīgas joslas iezīmēt šajās ielās nav iespējams, jo tad ielas malā nebūs iespējams apstāties, tādējādi tiktu apgrūtināti piegādes jautājumi, savukārt, piemēram, Lāčplēša ielā tas nozīmētu aizliegumu novietot automašīnas ielas malā, kas varētu izraisīt autovadītāju neapmierinātību.

Zilā krāsa rekomendējošajām velojoslām izvēlēta tāpēc, lai šīs zonas netiktu uztvertas kā tādas, kurās automašīnas nedrīkst pārvietoties.

Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola uzsvēra, ka departaments vairākkārt informējis atbildīgās institūcijas, ka ir nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai tajos iekļautu rekomendējošās velojoslas. Taču, kamēr tās nav atrunātas Latvijas normatīvajos aktos, Satiksmes departaments kā vienīgo risinājumu, ko atbalstīja arī atbildīgās institūcijas - Ceļu satiksmes drošības direkcija, «Latvijas Valsts ceļi» un Valsts policija -, saskatīja un rekomendējošo velojoslu apzīmēšanai izmantoja apzīmējumu un krāsu, kas netiek lietoti Ceļu satiksmes noteikumos.

Ahuna-Ozola norādīja, ka izvēlētā zilā krāsa papildus piesaistot autovadītāju uzmanību, jo līdz šim šādas krāsas apzīmējumi nav tikuši pielietoti. Lai apzīmējumi būtu labāk pamanāmi, krāsai pievienotas gaismu atstarojošās lodītes.

Uz augšu