Apmaksāta politiskā reklāma: Tējkannas un vēlēšanas (46)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Rīgas dome

No tējkannas tiek prasīts, lai tā spētu uzvārīt ūdeni. No pašvaldības politiķiem tiek prasīts, lai viņi sniegtu sociālo atbalstu iedzīvotājiem, nodrošinātu sabiedrisko transportu un komunālos pakalpojumus, remontētu pagalmus un ceļus, uzturētu kārtībā skolas, bērnudārzus, parkus un pārējo infrastruktūru, rūpētos par kārtību uz ielām, kā arī darītu vēl daudz ko citu. Sastādot savas programmas pašvaldību vēlēšanām, politiķiem ir jāizturas ar cieņu pret saviem vēlētājiem un jāvadās pēc tādiem pašiem principiem kā, teiksim, tējkannu pārdevējiem.

Princips Nr. 1

Neviens netirgo tējkannas, kuras grauzdē maizi. Tējkannas maizi negrauzdē, to dara tosteri. Ja kādam mājās nepieciešams uzgrauzdēt maizi, viņš pirks tosteri, nevis tējkannu. Toties politiķi mīl piedāvāt risināt problēmas, kuras neietilpst pašvaldības kompetencē. Piemēram, visi solījumi, kuri saistīti ar nacionālo politiku, latviešu vai krievu «interešu» aizstāvību, nekādi neattiecas uz pašvaldības darbu. Sociālā palīdzība, sabiedriskais transports vai ceļu remonti mikrorajonos, parkos vai skolās – tās nav nacionālas problēmas.

Nacionālais jautājums daudziem ir svarīgs. Taču piedāvāt balsot par nacionālo ideju pašvaldību vēlēšanās ir gluži tas pats, kas piedāvāt iegādāties tosteri tējkannas vietā. Labākajā gadījumā tā ir necieņa pret vēlētāju.

Turklāt nacionālā problemātika nav vienīgais šāda veida piemērs. Ir vēl solījumi visus Rīgas bērnus skolās barot tikai ar vietējo pārtiku. Vai arī, veicot māju siltināšanu un logu nomaiņu, izmantot tikai Latvijā ražotus logu rāmjus. Idejas ir labas. Bet tādi jautājumi nevar tikt izlemti pašvaldības līmenī. Tie ir Saeimas un ES kompetences jautājumi.

Princips Nr. 2

Reti kad piedzīvosiet, ka kāds mēģinātu pārdot lietotu tējkannu, kura nedarbojas. Skaidri redzama pircēju maldināšana var dramatiski ietekmēt pārdevēja reputāciju.

Toties partijas piedāvā acīmredzami jau iepriekš lietotus un nedarbojušos politiķus. Viens no politiķiem aicina nekavējoties atbalstīt radošos kvartālus. Tai pašā laikā, būdama kultūras ministre, proti, šīs jomas atbildīgā ministre, viņa nesniedza nekāda veida atbalstu nevienam šādam radošajam kvartālam. Cits politiķis aicina ieviest brīvpusdienas visiem skolēniem līdz 12.klasei ieskaitot. Taču pirms pāris gadiem viņš pats aicināja ieviest maksas izglītību jau no 7.klases. Kā viens, tā otrs ar troksni piedzīvoja izgāšanos politikā. Viena netika ievēlēta Saeimā, otru par muļķību padzina no paša partijas. Piedāvāt nobalsot par viņiem pašvaldību vēlēšanās ir tas pats, kas pārdot vecu un nestrādājošu tējkannu. Vārdu sakot – apmāns.

Princips Nr. 3

Mūsdienās reti vairs tiek tirgotas tējkannas, kuras 5 minūšu laikā «spēj» uzvārīt ūdeni veselas daudzdzīvokļu mājas iedzīvotājiem. Neviens jau sen netic reklāmām par šādām brīnumtējkannām.

Toties partijas joprojām piedāvā brīnumpolitiķus. Atvērt 50 ražotnes, nosiltināt visas mājas, uzbūvēt izstāžu zāli ar 10 000 vietām, dubultot finansējumu izglītības sistēmai. Šie un daudzi citi solījumi ir pielīdzināmi finanšu piramīdas reklāmai MMM-2013.

Princips Nr. 4

Tirgū ir ļoti maz tādu pārdevēju, kuri piedāvā iegādāties tējkannas, kuras slikti darbojas, tek un ūdens rezultātā sanāk ar kādu dīvainu piegaršu. Bet vienlaikus cenšoties to attaisnot ar faktu, ka šīs tējkannas ražo patriotiski noskaņota kompānija. Patriotismam ir sava vieta, tomēr pārdevējs saprot, ka tējkannai ir arī normāli jādarbojas.

Solījumi visus bērnudārzus divu gadu laikā pārveidot tikai par latviešu bērnudārziem dažiem ir svarīgi. Bet, ja solījumi reformēt bērnudārzus veido apmēram pusi no visas priekšvēlēšanu programmas un kandidātu sarakstā nav neviena profesionāļa? Tad tas ir salīdzināms ar pārdevēja centieniem pārdot «patriotisku», taču nestrādājošu tējkannu.

Princips Nr. 5

Mūsdienās ir parādījušās tējkannas ar dažādām jaunām papildu funkcijām. Tās ir aprīkotas ar displejiem un papildu pogām. Tās ir ļoti labas, bet dārgas tējkannas. Vidējais patērētājs nepirks tādu tējkannu, ja par šo pašu naudu var nopirkt gan tējkannu, gan tosteri, gan vēl arī sulu spiedi.

Pirms vēlēšanām politiķiem patīk dot dažādus tīkamus solījumus – bezmaksas bezvadu internets visā pilsētā, planšetdatori visās skolās. Taču līdzekļi ir jātērē atbilstoši būtiskākajām prioritātēm. Vispirms pilsētā ir nepieciešams veikt vēl virkni remontdarbu un iedzīvotājiem nodrošināt pilnvērtīgu sociālo atbalstu. Tāpēc šādi solījumi pirms vēlēšanām ir salīdzināmi ar piedāvājumu vidusmēra rīdzinieku ģimenei nopirkt vienu visdārgāko un modernāko tējkannu tā vietā, lai iegādātos veselu komplektu noderīgas virtuves tehnikas.

Un vēl par tējkannām

Politiķiem pašvaldību vēlēšanās ir jāpiedāvā maksimāli praktiskas programmas tāpēc, ka viņi strādās vietējā pašpārvaldē, no kuras ir atkarīga praktisku, nevis filozofisku vai ideoloģisku problēmu risināšana. Politiķiem ir jāsaprot, ka viņus vērtēs pēc tāda paša principa kā, piemēram, izvēloties tējkannu.

Man un manai komandai ir savi plusi un ir arī savi mīnusi. Mēs daudz esam paspējuši izdarīt pilsētā šo pēdējo četru gadu laikā. Bet pavisam noteikti ne visu – darāmā vēl ir daudz. Mēs neesam ideāli. Toties mēs nelidināmies mākoņos, nedodam neizpildāmus solījumus un nemelojam rīdziniekiem. Lai uzvārītu ūdeni, mēs piedāvājam tējkannu.

Komentāri (46)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu