Pasažieru pārvadātāji gatavi protestam, sola mazāk reisu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ceturtdien, 24. martā, autobusu pasažieriem jārēķinās ar sarežģījumiem - būs grūtības ar sabiedrisko transportu nokļūt uz darbu, skolu vai vienkārši kaut kur doties. Iemesls tam - brīdinājuma protesta akcija pret valdības paredzēto finanšu samazinājumu pasažieru pārvadājumu nozarei. Šo akciju organizē Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrība, Latvijas Pašvaldību savienība un plānošanas reģioni. Tajā piedalās arī bijušā Limbažu rajona teritorijā esošo reisu nodrošinātāji - AS CATA un SIA VTU Valmiera.

Protesta dienā uz pusi mazāk reisu

Protesta dienā CATA neveiks 246 reisus jeb apmēram 50% no kopējā vietējās nozīmes un starppilsētu maršrutu skaita. Tā, iespējams, arī reāli būs pie paredzētā finansējuma samazinājuma. Uzņēmuma izpilddirektors Andris Malkavs pastāstīja, ka pilnīgi identisku situāciju tik īsā laikā modelēt nav iespējams. Turklāt jāņem vērā, ka saistībā ar skolēnu brīvdienām no protesta dienā samazināto reisu skaita izņemti skolēnu autobusu maršruti. Ja pieskaitītu arī tos, samazinājums būtu krasāks.

- Ja finansējums tiks samazināts, stāvoklis sabiedriskā transporta sfērā būs vēl sliktāks, nekā tas tiks parādīts 24. martā. Runājot par finansējuma samazinājumu, izpilddirektors skaitļos neiedziļinājās, sakot, ka pasažieriem tie nav būtiski - viņi to izjutīs citādi. Samazinājums pasažieru pārvadājumu nozarei ir milzīgs. Turklāt īsti godīgi nešķietot, ka puse no pasažieru pārvadājumiem atvēlētā finansējuma tiekot piešķirta AS Pasažieru vilciens. Tā pašizmaksa ir ļoti augsta.

Nelegālie pārvadātāji atņem klientus

Šajā sfērā viss nav tik vienkārši. Tā "drēbe" jāiepazīst, lai par to varētu spriest, - uzskata A. Malkavs. Tādējādi ar šo protesta akciju ir doma pievērst nezinīšu uzmanību tam, ka viss ir daudz sarežģītāk, nekā šķiet. Jau šobrīd uzņēmumam pietrūkst 3,2 miljoni latu. Visu, ko uzņēmumā bija sakasījuši, nesamazinot pārvadājumu apjomu, bet samazinot darbinieku algas, apēda degvielas cenu kāpums. - Jau pie esošā finansējuma nespējam "savilkt galus". Lielākie izdevumi ir darbinieku algu fonds un degvielas izmaksas. Naudas nepietiek arī autobusu parka atjaunošanai. Lielo autobusu mūžs esot aptuveni 10 gadu. Ja tie iegādāti lietoti, neko daudz ar tiem nepabraukt.

CATA iegādājusies četrus 19 vietīgos mikroautobusus. Viens tāds braukājot arī pa bijušā Limbažu rajona teritoriju. Nelielie autobusi tērējot mazāk degvielas, bet arī to iegāde prasa līdzekļus - viens tāds, kaut lietots, maksā aptuveni 10 - 15 tūkstošu eiro. A. Malkavs atzīst, ka pasažieru jau tāpat kļuvis mazāk - mazās skoliņas slēdz, skolēnu vairs nav, lauki tukšojas, iedzīvotāji dodas projām. Esošie autobusi kļuvuši par lieliem, līdz ar to - neizdevīgi. Savukārt, lai iegādātos mazos, trūkst līdzekļu. - Būs jālemj, uz kurieni nebrauksim, - teic uzņēmuma izpilddirektors, stāstot par reisu atcelšanu. Skādi nodarot arī nelegālie pārvadātāji, kuriem nav atļauju konkrētos maršrutos pārvadāt pasažierus, - tie vienkārši braucot pa ceļu un tos savācot oficiālajam pārvadātājam no deguna priekšas.

Arī pasažieri var palīdzēt pārvadātājiem

Protesta akcijas dienā VTU Valmiera atcēlusi 60 starppilsētu un vietējas nozīmes reisus - īpaši maršrutos, kuros ir mazāk pasažieru. - Sāpīgi jau tas, protams, ir jebkuram cilvēkam, kurš izmanto konkrēto reisu. Tāpat jātiek uz tuvāko pilsētu, uz darbu. Kāda izvēle viņam atliek - zaudēt darbu? Jāmeklē cits variants, kā turp nokļūt. Pārvadājumu daļas vadītāja vietniece Anda Liepiņa skaidro - ja finansējumu samazinās, būs ne tikai jāsamazina reisu skaits, bet jāatlaiž arī darbinieki. - Bezdarbnieku pulciņš pieaugs, tehnika paliks dīkstāvē.

Akcijas dienā būs atsevišķas apdzīvotas vietas, uz kurām autobusi nekursēs vai kursēs ļoti maz. Autobuss šajā dienā nebrauks uz atsevišķiem bijušo pagastu centriem, uz kuriem ikdienā autobuss dodas tikai 1 reizi dienā. Ar reisiem, kuri 24. martā tiks izpildīti, iedzīvotāji var iepazīties mājaslapās www.cata.lv un www.vtuvalmiera.lv.

Vai paši pasažieri var kaut kā palīdzēt pārvadātājiem? - Skaļāk kliegt, ka tā nevar rīkoties! Rakstīt visur, kur vien iespējams, - smej A. Malkavs. A. Liepiņa viņu papildina: - Iedzīvotāji var rakstīt vēstules, iesniegumus, piemēram, Rīgas plānošanas reģionam vai Autotransporta direkcijai. Var rakstīt arī mums, "VTU Valmiera", iedzīvotāju protestus nosūtīsim tālāk.

Finansējuma "apcirpšanas" gadījumā visu gadu reisu būšot uz pusi mazāk

AS CATA akcijas pieder arī bijušā Limbažu rajona pašvaldībām (Limbažu novadam visvairāk - 19,88%, Salacgrīvas - 9,7%, Alojas - 6,19% un Krimuldas - 1,6%). Vai pašvaldības atbalsta šo protesta akciju? Limbažu novada pašvaldības izpilddirektors Agris Blumers skaidro, ka CATA novadam vēl nemaz nav iesniegusi informāciju par valsts dotāciju samazinājuma sekām. Tāpēc vēl nav īsti skaidrs, kā tas ietekmēs pasažieru pārvadājumus. A. Blumers gan saprot, ka jebkurš reisa samazinājums iedzīvotājiem ir sāpīgs, it īpaši, ja kāds maršruts tiek slēgts vispār. Skolēnu pārvadājumus tas gan nekādi neietekmēšot.

Ar CATA transportu viņi Limbažu novadā tiekot maz vadāti, pārsvarā bērnu nokļūšanu uz skolu un atpakaļ nodrošina pašvaldības autobusi. Kā ar pārējiem iedzīvotājiem? - Ar skolēnu autobusiem pārvadāt citus novada iedzīvotājus kategoriski aizliegts. Ir, protams, izņēmuma gadījumi, kad bērnu pavada mamma vai vecmamma, taču tā nevar kļūt par sistēmu. Ja notiek ļaunākais un valsts dotācijas nedod, pašvaldība no savas puses neko nevar iesākt. Finansējuma, lai nodrošinātu iedzīvotājiem tikšanu no savas mājvietas uz darbu, mums nav, jo ir pietiekami daudz citu izdevumu. Mēs gan turam īkšķus, lai protesta akcija izdodas un valsts vismaz daļēji piešķir pasažieru pārvadātājiem finansējumu, - teic A. Blumers.

Pagaidām autopārvadātāji nolēmuši protestēt vienu dienu. Ja finansējums tikšot samazināts, šāds pārvadājumu grafiks - uz pusi mazāk reisu - būšot visu atlikušo gadu. Pārvadātāji uzskata, ka valdībai publiski jāparāda, kādas būs sekas pieņemtajam lēmumam, jo, kamēr neapstāsies satiksme, nesapratīs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu