Ielūkojies interesantajā un leģendām apvītajā auto kolekcijā

FOTO: Edgars Kalmēns/TVNET

Jau 15.aprīlī aptuveni uz pusotru gadu savas durvis slēgs Rīgas Motormuzejs. Šobrīd tajā eksponēta lielākā daļa no tā spēkratiem, kas notiek visai reti. TVNET izmantoja izdevību un piedāvā ielūkoties interesantajā un leģendām apvītajā auto kolekcijā arī saviem lasītājiem.

Informācija par muzeja pagaidu slēgšanu rekonstrukcijas ietvaros izskanējusi jau iepriekš, tomēr pēdējās nedēļās apmeklētāju interese strauji pieaugusi. Kā, izrādot muzeja ekspozīciju, apliecina Rīgas Motormuzeja vadītāja vietnieks Andrejs Beļinskis, Lieldienu brīvdienās to apmeklējuši 2000 cilvēku. Par nelielo ažiotāžu apciemojuma laikā pārliecinājās arī TVNET, kad te spietoja vairākas skolēnu grupiņas un citi interesenti.

Daudzi apmeklētāji pauduši satraukumu par to, ka muzejs tiks slēgts, taču viņiem paskaidrots, ka tas tā būs tikai līdz nākamā gada rudenim. Līdz tam eksponāti tiks pārvietoti uz citu vietu pierīgā, tomēr to, kurp tieši, Motormuzejs gatavojas paziņot nedaudz vēlāk. Kā piebilst Beļinskis, nepelnīti bez uzmanības palikusi filiāle Bauskā, kur izveidota ļoti interesanta spēkratu kolekcija.

Aplūkojot spēkratus tāpat vien, iespējams, neraisītos tāda interese un tumši zilais kadiljaks kādā stūrī tiktu uztverts kā vienkāršs auto. Pavisam citu nozīmi tas iegūst, ja par to pastāsta kāds no muzeja pārstāvjiem. No ekspozīcijas vadītāja Rolanda Buliņa pavadībā uzzinām, ka šo auto savulaik PSKP CK ģenerālsekretāram Leonīdam Brežņevam viesošanās laikā ASV 1973.gadā uzdāvināja šīs valsts prezidents Ričards Niksons.

FOTO: Edgars Kalmēns/TVNET

Protams, amerikāņi bija rūpīgi izpētījuši Brežņeva vājību uz spēkratiem un pat ņēmuši vērā to, ka viņa mīļākā krāsa ir tumši zila. Šī dāvana iezīmēja abu lielvalstu attiecību uzlabošanos, jo pirms tam starp PSRS un ASV norisinājās tā dēvētais aukstais karš. Tāpat blakus aplūkojams arī Brežņeva sadauzītais «Rolls Royce» auto, ar kuru braucot viņš 1980.gadā iekļuva avārijā uz vienas no Maskavas galvenajām ielām.

Rīgas Motormuzeja ekspozīcija veidota ar akcentu tieši uz Latvijas auto un motorizācijas vēsturi, kā arī Padomju Savienībā ražotajiem spēkratiem. Baltijas mērogā tam nav konkurentu.

«Mūsu muzejā nekad nebūs vairāk «Mercedes Benz» automobiļu kā «Mercedes Benz» muzejā un šikāki BMW kā BMW muzejā, tāpat mēs nevaram parādīt visu ASV vai Eiropas autobūvi,»

FOTO: Edgars Kalmēns/TVNET

paskaidro Beļinskis. Viens no muzeja iespaidīgākajiem eksponātiem ir savulaik PSKP CK ģenerālsekretāra Josifa Staļina vajadzībām 30. gados radītais «ZIS-115» auto. Acīmredzot, satraucoties par savu drošību, viņš lika izstrādāt pret šāvieniem izturīgu virsbūvi, piekodinot, ka mašīna vizuāli nedrīkst atšķirties no citām. No ārpuses spēkrats (tas sver septiņas tonnas!) tiešām šķiet tāds kā citi, tomēr, ielūkojoties tuvāk, atklājas, ka tam ir daudzās kārtās veidotas durvis, kā arī, piemēram, septiņus centimetrus biezi logi. Staļina piesardzību apliecina arī fakts, ka, dodoties ārpus Kremļa, bez auto, kurā atradās viņš, dažādos virzienos izbrauca vēl četras identiskas automašīnas.

Pavisam iespējams, ka, nesākoties 2. pasaules karam, Latvijas autobūve attīstītos daudz straujāk, jo, kā norāda Beļinskis, šejienes iedzīvotājiem allaž ir bijis «funktieris» uz tehniskām lietām. Līdz šim pēdējie uz vietas ražotie spēkrati ir mikroautobusi «Latvija», ar kuriem PSRS laikā apgādātas visas turienes valstis.

FOTO: Edgars Kalmēns/TVNET

Pēc Padomju Savienības sabrukuma, vēl 1994.gadā «RAF» rūpnīcas pārstāvji apbraukāja bijušās apvienotās republikas, izrādot jauno mikroautobusu, tomēr nav izdevies piesaistīt investoru un atrast nepieciešamos 20 miljonus dolāru, kas deviņdesmito gadu sākumam bija astronomiska summa. Jelgavā ražotais futūristiskā izskata busiņš, kas šķiet vizuāli gaumīgs pat šodienas acīm, ir apliecinājums, ka Latvijā varētu ražot mūsdienīgus auto.

Šie ir tikai daži no Motormuzeja stāstiem, jo visu redzēto un dzirdēto, iekļaujoties saprātīgos apjomos, nemaz nav iespējams izstāstīt. Tas ir jāredz un jānovērtē paša acīm, un to vēl var paspēt izdarīt.

Uz augšu