Vieglas smiltis, Liepāja - Latvijas roka galvaspilsēta! (138)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: irliepaja.lv

50 gadus vecais liepājnieks Igo jeb Rodrigo Fomins mūža laikā ir sniedzis vērienīgu artavu Latvijas mūzikas industrijā, radot mūziku populārajā grupā «Līvi» un «Remix», kā arī sadarbojoties ar tādiem māksliniekiem kā Ieva Akuratere un Raimonds Pauls. Nesen Liepāju pārsteidza ziņa, ka viena no roka pilsētas iecienītākajām iestādēm Liepājas rokkafejnīca pārtrauc darbību, tikmēr atvērusies jauna izklaides vieta «Coyote Fly», kurā dominē kluba mūzika. Pēdējo gadu laikā no Liepājas nākušie mūziķi attīstījuši sevi kā popmūzikas izpildītāji un citu (ne roka) žanru atbalstītāji, piemēram, duets «Musiqq», deju mūzikas un R&B izpildītājs Ruslans Kuksinovičs (Rassell), elektroniskās mūzikas jaunais talants Niklāvz u.c. Igo izteic savu viedokli par roka mūzikas žanra lēno izzušanu.

Tipiski roka mūzikas radītājam un cienītājam, mūziķis Igo Liepājas Olimpiskajā centrā nododas sarunai, neizlaižot viskija glāzi no rokām. Nupat norisinājies viņa drauga Andra Ērgļa 30 gadu jubilejas koncerts, un neoficiālā gaisotnē Igo atklāj, ka vadzis ir lauzts – Liepājas rokkafejnīca nu ir slēgta, liepājniekiem ir vērts aizdomāties, citādi to sagaida bēdīgs liktenis; kā arī stāsta par to, cik liela atšķirība valda starp dzīvo mūziku un dīdžeja atskaņojumiem.

Vai Liepāja zaudē roka pilsētas titulu?

Šeit valdīja roka mūzikas pamata tendence. Es domāju, ka aizvien ir vērojama, bet grūti pateikt kaut ko par Liepājas mūzikas ikdienu, ja lielāko tiesu te neesmu. Protams, tas ir ārkārtīgi dramatisks notikums, ja kaut kas aizveras, īpaši tik vērienīgi un labi iecerēts. Arī dizainiski un arhitektoniski izplānots. Par to ir žēl. Es tieši šodien braucu garām rokkafejnīcai un, ieraugot to vietu, kas agrāk bija ugunīs un gaumīgi izgaismota, varētu teikt, viena no retajām gaumīgajām saliņām Liepājā, –

šodien viņa izskatījās kā izsists zobs mutē, kurā būtu jābūt visiem zobiem. Ja sāk pietrūkt zobu, var rasties arī citas problēmas organismā.

(smej)

Kā ar roka mūzikas izzušanas tendenci šajā sakarā?

Tā, protams, ir ļoti nopietna zīme. Spēlētāji vairs nerīko pludmales festivālu, pēc tam arī aizver rokkafejnīcu. Tā ir zīme. Par to vajag aizdomāties pašiem liepājniekiem, kuri domā ikdienā par to, kāda Liepāja veidojas, kāpēc ir tā, kā ir, vai var kaut kā tam pretoties, kaut ko atbalstīt un kaut ko nepieļaut. Droši vien, ka tad, kad tas ir noticis, – vadzis ir lūzis. Kaut ko atgriezt ir neiedomājami grūtāk. Mēs visi zinām, kāda ir nelielās latviešu tautas daba – mēs viens uz otru ieslīpi noskatāmies, un nedod Dievs, ka kādam ir nedaudz labāk, kāds smaida vairāk, uzreiz liekas, ka kaut kas nav labi, kaut kas nav tīri. Beigās ir tā, ka reakcija rodas. Vajadzētu būt tā, ka jāparādās spītam un profesionalitātei, kas sakņojas vēsturē, un panākt to, lai roka mūzikai nebūtu iemesla nomirt. Paldies Dievam, ka ir vēl «Fontaine Palace» (roka klubs Liepājā). Jādomā, kāpēc šobrīd viss ir noticis tā, kā ir. Jāaizdomājas.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Tātad tu uzskati, ka Liepājā rokmūzika mirst? Vai tā pāraugs modernajā klubu mūzikā?

Liepājā aizvien ir spēcīgi roka mūziķi. Kādreiz bija spēcīga vide – Liepājas mūzikas skola, vidusskola, koledža. Ir daudz dzirdēts, ka arī šajā jomā nav noturēts iepriekšējais kvalitātes līmenis. Agrāk bija ievērojami vairāk traucēkļu un negāciju, tomēr Liepāja bija ārkārtīgi spēcīga. To nedrīkst aizmirst – tas ir jānotur tiem, kas dzīvo uz vietas. Mēs tie, kas ir izklīduši, esam gatavi atgriezties, bet ir jāsaprot tas, ka Liepājai pašai ir jāmāk piesaistīt cilvēki un idejas. Ja Liepāja to neiemācīsies, to gaida ļoti bēdīgs liktenis. Mūziķi dodas prom, jo viņi brauc tur, kur viņus klausās cilvēki, nevis tukšas sienas.

Vai iestādes atvēršana, kurā tiek atskaņota kluba mūzika, ietekmēs cilvēku muzikālo gaumi un novirzīs tos tālāk no roka?

Tas ir atkarīgs no inteliģences līmeņa un no tiekšanās pēc interesantā un izklaidējošā. Inteliģence nozīmē, ka vajadzētu saprast, kā rodas mūzika, un to var redzēt tikai dzīvās mūzikas koncertā. Nekad nevarēs iegūt tādas emocijas, kā stāvot metra attālumā no slavena mūziķa, ja būsi kaut vai tieši blakus dīdžejam. Tā būs bauda, prieks un citas emocijas, bet neredzēsi mūzikas rašanās prieku. Kvalitatīvi un populāri dīdžeji prot radīt atmosfēru, bet dzīvā mūzika ir pamats tam, no kā dīdžejs smeļas iedvesmu. Inteliģenci nosaka intereses līmenis, arī elementāras zināšanas, kad cilvēks mēģina saprast, kas ir kas, un, iedams uz koncertu, saprot, kas notiek, ko spēlē, kas tas par skaņdarbu un no kādas kultūras nācis.

Latvijas 1. rokkafejnīca Liepājā
Latvijas 1. rokkafejnīca Liepājā Foto: irliepaja.lv

Igo teic, ka Liepāja ir pilna ar cilvēkiem, kuri ir inteliģenti mūzikas industrijā, tomēr mūziķi ir atkarīgi no tā, kur viņiem ir darba vietas. «Ja svītrojam no kartes ārā ciematus un zinām, ka tūkstošiem cilvēku aizvien vēl aizbrauc no Latvijas, –

ko tad mums mūziķiem te darīt? Var iet ieskrieties ar to visu!

Var radīt ģeniālas dziesmas, bet, ja nav, kam to atskaņot, tas kļūst bezjēdzīgi,» nedaudz skumjā balsī stāsta Rodrigo Fomins.

Sarunas noslēgumā Igo novēl liepājniekiem: «Nekas nerodas tukšā vietā, nekas nepazūd tā, ka nerodas kaut kas vietā, liepājniekiem jābūt uzmanīgiem un vērīgiem un jāatbalsta notikumi, kuri mūs ved saprotamā attīstības virzienā. Ja sakām, ka «forši» ir tikai diskotēka - mēs kļūstam par atgremotājiem, tad mēs neuzturam tās vietas un cilvēkus, kuri ir radoši. Varam padejot pie ārzemju mūzikas, iedzert viskiju un justies baigi forši - tikko kā sākam tā domāt, mēs esam pazuduši kā nācija.»

Komentāri (138)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu