Starpība starp 50 un 60 km/h ir ne tikai daudz garāks bremzēšanas ceļš, bet arī lielāki bojājumi avārijās un arī daudz lielāka iespēja, ka avārijā iesaistīts gājējs vai velosipēdists ies bojā. Tas apdraud ne tikai automīļus – tad pat vairāk apdraud visus pārējos uz ceļa (un uz trotuāra) esošos. Varbūt automīļi arī grib braukt ātrāk, bet pārējās sabiedrības interesēs ir, lai auto brauktu lēnāk.
Propagandē bīstamu viedokli
Ja kāds brauc pa pilsētu uz 50 km/h, tad pārējiem viņš visu laiku jāapdzen, tā radot avārijas situācijas! Lūk, tas ir spilgts piemērs bīstamam viedoklim, ko propagandē «Zebras» akcija. Pirmkārt, ja kāds apdzen auto, kas brauc tuvu maksimālā atļautā ātruma robežai, tad šāds apdzinējs būtu īpaši stingri jāsoda, jo tieši apdzinējs ir tas, kas veido avārijas situāciju un pie tam vēl pārkāpj CSN. Un, jo ātrāk CP sāks aktīvi to darīt, jo drošāki būs mūsu ceļi (arī izmantojot civilas mašīnas, kas «provokatīvi» braukās pa bīstamajām vietām par pāris km/h lēnāk nekā maksimāli atļautais ātrums un sodīs visu apdzinējus).
Ātruma limiti, par kuriem mēs runājam, ir «maksimālais atļautais braukšanas ātrums». Tas nav «ieteicamais braukšanas ātrums». Tās ir divas pavisam dažādas lietas. Pēc «Zebras» iniciatīvas (un iesīkstējušās prakses) maksimālais ātrums tiek uzskatīts par to ātrumu, ar kuru visiem būtu jābrauc (+/- 5-10 km/h). «Fotoradari 15+» atbalstītāji pat prasa sodīt tos, kas brauc zem maksimāli atļautā braukšanas ātruma. Tas ir absurds, un tas ir jāpārtrauc. Maksimāli atļauto ātrumu pārsniegt nedrīkst. Ātrumam, ar kuru būtu jābrauc, jābūt vismaz par 5-10 kmh zem maksimālā. Tikai tad, kad nospiedošais vairākums autovadītāju iemācīsies šīs normas ievērot, tad varēs runāt par maksimāli atļautā ātruma palielināšanu atsevišķās vietās vai kopumā.
Ja tev pa priekšu ārpus pilsētas brauc opītis ar 80 km/h (zonā, kur atļauts līdz 90 km/h), vai tad arī neapdzīsi? Pirmkārt, vispirms jānovērtē vai vispār ir vērts veikt apdzīšanas manevru. Ja es gribu (varu un drīkstu) braukt ar 90 km/h šajā situācijā, tad, pieņemot, ka apdzīšanas manevrs ir aptuveni ekvivalents 5 minūtēm no manas dzīves (ņemot vērā procentuālu risku iekļūt avārijā apdzenot), tad apdzīšanu nav vērts veikt, ja mans galapunkts ir tuvāk par ~70 km. Ja mans galapunkts atrodas tālāk nekā 70 km no tās vietas, tad diezgan droši, ka šajā nogrieznī atradīsies taisns, brīvs, pārredzams ceļa posms, kurā varēs droši veikt apdzīšanas manevru arī ar tādu ātrumu starpību, nepārkāpjot CSN. Pilsētas ietvaros apdzīt vispār nav vērts, salīdzinot risku un ietaupīto laiku.
Noteikumi atļauj braukt ievērojami lēnāk
Ir taču aizliegts braukt ar zemāku ātrumu! Nav taisnība. CSN punkts 118.3 saka, ka ir aizliegts «traucēt ceļu satiksmi, bez vajadzības braucot ar pārāk mazu ātrumu».