Atskaņas no "Positivus" festivāla (93)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ne tik pozitīvs kā citus gadus, taču saturiski daudzveidīgākais "Positivus" festivāls Salacgrīvā ir aizvadīts.

Apmeklētāju skaits audzis par 30%

Ir viena laba un viena ne tik laba ziņa. Proti, savā ceturtajā gadā "Positivus" festivāls spējis nostāties uz kājām, kā lēš organizatori, festivāla apmeklētāju skaits audzis par 30% (piektdien 17 000, sestdien 18 000. Kopējā teritorijas kapacitāte esot 25 000). Labiekārtota un paplašināta festivāla teritorija (ēdināšanas zona šogad atradās aiz "Cēsu" skatuves, kur citus gadus apmeklētāji netika ielaisti) un pats galvenais - sestdienas vakarā uz lielās Tele 2 skatuves mūs izklaidēja divas galvenās šā gada Eiropas festivālu supergrupas "Scissor Sisters" un "Muse". Līdz Eiropas lielākā, Glāstonberijas festivāla līmenim pietrūka pavisam nedaudz, proti, ja koncerta laikā uz skatuves ekscentriskajam disko kolektīvam "Scissor Sisters" pievienotos Kailija Minoga (Kylie Minogue), bet Metjū Belamijam un "Muse" asistētu "U2" ģitārists Edžs (Edge).

Sliktā ziņa diemžēl izriet no labās ziņas, proti, jo vairāk cilvēku, jo vairāk problēmu. Ja pirmajos divos gados festivāls pulcēja cilvēkus, kurus galvenokārt interesēja festivāla programma, tad pēc pagājušā gada "Prāta vētras" koncerta

audzis to apmeklētāju skaits, kas vienkārši dodas uz festivālu, lai atpūstos pie jūras, kustētos sambas ritmos pie deju mūzikas teltīm un pludmales bāriem un kurus notiekošais uz skatuvēm nemaz tik ļoti neinteresē.

Paši organizatori pie šā gada festivāla nosacītajām neveiksmēm min arī to, ka telšu pilsētiņas pieprasījums pārsniedza iecerēto un festivāla programmiņas nebija pārtulkotas angliski, jo šogad būtiski audzis arī ārzemju viesu skaits, galvenokārt jau no blakus esošās Igaunijas.

Laimīgā piektdiena

Jau pirms festivāla neslēpu savu sajūsmu par to, ka pirmajā "Positivus" vakarā uz skatuves redzēsim rokmūzikas dzīvās leģendas, "madchester" stila aizsācējus 1980.gadu beigās "The Happy Mondays". Tieši šī grupa kļuva par festivāla mazo un lielo mākslinieku ķēdes vidusposmu. Diemžēl Salacgrīvā ierados pašā vakarā un paspēju noķert tikai divas pēdējās "The Happy Mondays" dziesmas - klasisko "Step On" un "24 Hour Party People". Protams, bez dejojošā grupas simbola Beza (Mark "Bez" Berry) "The Happy Mondays" priekšnesums likās nedaudz statisks, taču Šons Raiders (Shaun Ryder) bija "savā elementā" - tumšas saulesbrilles, ādas jaka, džinsas, roka kabatā un viņam tradicionālais čukstošais, nevērīgais dziedājums.

Šons Raiders
Šons Raiders Foto: LETA

Uz otras lielākās skatuves par vakara galveno mākslinieku kļuva pašmāju grupa "Astro'n'out", kas demonstrēja gana profesionālu un izjustu sniegumu, savukārt britu elektroniskās mūzikas duets "UNKLE live" ap plkst. 01 pielika punktu Tele 2 skatuves programmai. Līdz ar to pēc vieniem naktī par vienīgo dzīvās mūzikas oāzi festivāla pirmās dienas pašā karstumā kļuva nelielā un skaņas ziņā nebūt tā pati jaudīgāka "SWH" telts ("Satellites LV" un "Acid Rain"). 

Salacgrīvas Zvejnieku parks. 2.diena

Parasti jau tikai festivāla otrajā dienā pēc rīta kafijas un brokastīm sīkāk sākam pētīt festivāla brošūru. Apstaigājam Salacgrīvas Zvejnieku parka teritoriju, dodamies līdz jūrai un izvēlamies dienas galvenos izklaides pieturas punktus. Pirmās dienas vakarā pēc darbdienas un gara pārbrauciena tomēr viss notiek pašplūsmā - tiek meklēta autostāvvieta, drudžaini, jau saulei rietot, tiek celta telts (ja tiek atrasta telts vieta) u.tml.

17.jūlija koncerti sākās ar igauņu-ukraiņu folkroka grupas "Svjata Vatra" koncertu uz "Cēsu" skatuves. Lai arī "Svjata Vatra" nav "Gogol Bordello", puišu uzstāšanās bija gana festivālīga (šo epitetu lietošu arī turpmāk. - aut. piezīme).

Tik tiešām,

festivāla māksliniekus var droši iedalīt divās kategorijās - festivālīgajās un nefestivālīgajās grupās.

Pie pirmās kategorijas droši varam likt klāt pašmāju "Tramplīnus", "100 baltas dvēseles", "Prince and Crosby" ar Žaneti Skaruli kā ģitāristi, "Tribes Of The City" un dīdžejmeitenes "Crystral Sound System", kā arī britu folka mafiju - grupu "The Leisure Society", kuras dalībnieki dažādās kombinācijās un dažādos sastāvos, ar dažādiem nosaukumiem pamanījās uzstāties, šķiet, uz visām skatuvēm. Turklāt pat vairākas reizes. Jāmin gan pirmajā dienā uz lielās skatuves uzkāpušie "The Climbers", "ILY teltī" lieliski skanošie "Sons of Noel and Adrian", skaņas perfekcionisti "The Misarable Rich" un paši "The Leisure Society".

"Crystral Sound System"
"Crystral Sound System" Foto: Felicija Vērzemniece/TVNET

Visnefestivālīgākā, manuprāt, izrādījās islandiešu laumiņas "Kira Kira" uzstāšanās. Meitene ir komponējusi mūziku dažādām eksperimentālā teātra izrādēm, veidojusi video un mūzikas instalācijas visā pasaulē un kaut ko no visa tā bija atvedusi arī uz Salacgrīvu. Iespējams, daudz piemērotāka "Kira Kira" skatuve bija "Garnier Fructis Dabas Skatuve", nevis festivāla otra lielākā "Cēsu" skatuve.

Par otru mākslinieku, kas, pretēji "Kira Kira", ar lielu troksni pārrāva festivāla vieglo, pozitīvo atmosfēru un nobiedēja visus pie lielās skatuves "čilojošos" nopietnos mūzikas baudītājus, kļuva īru instrumentālā hārdkora/postroka apvienība ASIWYFA jeb "And So I Watch You From Afar". Puišu uzstāšanās bija gana kaismīga un kvalitatīva, taču, iespējams, arī ASIWYFA būtu daudz baudāmāki, piemēram, uz mazākās "ILY telts" skatuves, nevis kā "The Leisure Society" liegi ieaijāto festivāla viesu "spīdzināšanas ierīce" ar pamatīgu, ļoti skaļu un spēcīgu elektrošoku. Varbūt pēc "The Leisure Society" pirms galvenajiem māksliniekiem labi būtu iederējušies Vudija Alena filmas "Vikija, Kristina Barselona" skaņu celiņa autori "Giulia Y Los Tellarini"?

Vēl pie nosacītām programmas neveiksmēm jāmin, manuprāt, bezpersoniskā krievu indie roka grupa "Everything Is Made In China". Jocīgi, ka festivāla bukletā "EIMIC sevi definē kā postroka grupu. Iespējams, tā ir kāda man nezināma Krievijā tapusi postroka mutācija, kas no malas izklausās pēc gauži parasta indie pop. Blāvi un neinteresanti bija arī ziemeļu kaimiņi igauņi "Ewert And Two Dragons". 1990.gadu nostalģija - Džefs Baklijs, "Radiohead". Arī diemžēl angļu mēlē.

Kulminācija

Nu gan atpakaļ pie pozitīvā. Ļoti festivālīga izrādījās Ņujorkas disko grupas "Scissor Sisters" uzstāšanās uz lielās skatuves. Abi grupas līderi Džeiks Šīrss (Jake Shears) un harismātiskā Ana Matronika (Ana Matronic, īstajā vārdā Ana Linča) perfekti iznesa koncertu, miksējot jaunā albuma "Night Work" muzikālo materiālu ar jau zināmiem iepriekšējo divu albumu singliem. Arī publika, īru ASIWYFA rokeru skaļo ģitāru nomocīta, beidzot atplauka un kustējās līdzi inficējošajiem Ņujorkas naktsklubu disko ritmiem.

Pēc "Scissor Sisters" brīnišķīgu atmosfēru uz "Cēsu" skatuves radīja jaunā Oksfordas indīfolka apvienība "Stornoway". Lieliskajiem grupas singliem "I Saw You Blink" un "Zorbing" dziedāja līdzi daudzi klātesošie. Noteikti viena no festivāla simpātiskākajām grupām. Pieklājīgi, smalki un gaumīgi.

Ana Matronika (Scissor Sisters)
Ana Matronika (Scissor Sisters) Foto: Felicija Vērzemniece/TVNET

Plkst. 23:30 pie lielās Tele 2 skatuves tuvāk par 50 metriem jau piekļūt bija ļoti sarežģīta misija. Cilvēki ar nepacietību gaidīja festivāla galveno notikumu - britu apokaliptiskā roka trio "Muse" šovu. Tas, protams, nelika vilties - mūzika bija skaļa, gaismas iespaidīgas, videoprojekcijas pārdomātas, programma sabalansēta ... tam visam vēl klāt sajūta, ka tepat aiz priedēm šalc jūra. Neticami! Neticami un vēlreiz neticami!

Pēc "Muse" koncerta daudzi, protams, jau devās uz festivāla izeju, taču tie tūkstoši, kas izvēlējās palikt, varēja baudīt dzīvo mūziku projekta "Ta Tā Tā" izpildījumā uz mazās, bet saturiski bagātās "SWH" telts skatuvītes, dīdžeju deju bītus uz "Red Bull Music Academy" skatuves, filmas un lekcijas "Nordea" kino teltī, zvaigznes šūpuļtīklu zonā kāpās un jūru pludmalē.

Lai dzīvo "Positivus" festivāls! Urā!

Komentāri (93)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu